AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Jeg er klar for å prøve på nr 2 nå, mens mannen også er klar - men vil samtidig vente da han 1. Vil at jeg skal slippe å være kvalm da det skjer litt forskjellig i sommer (viktige selskaper o.l.) 2. Ha 3 år mellom søskene istedenfor 2,5 år - da det sies at 3 år mellom søsken er enklere Hva tenker dere? Stemmer det at et halvt år ekstra mellom søsken utgjør en særlig stor forskjell? Har han rett? Kan skjønne hva han mener med kvalmen da jeg lå med hodet bøyd over doskåla 4 mnd i strekk sist graviditet. Er jo selvfølgelig kjedelig men sånn er det jo bare. Ser ingen grunn til å utsette det bare fordi? Han sier at vi kan bli gravid nå hvis jeg absolutt vil, men vil sjekke om argumentene hans, spesielt om aldersforskjellen virkelig stemmer? Anonymkode: ebdbb...19d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 Kan kun snakke av egen erfaring. Er 2 år og 3 mnd mellom nr 1 og 2. så er det 1 år og 9 mnd mellom nr 2 og 3. Det letteste var det siste. Hvis jeg skulle hatt en nr 4 tror jeg at jeg hadde venta til tredjemann bikka 3 Anonymkode: 397d1...147
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan kun snakke av egen erfaring. Er 2 år og 3 mnd mellom nr 1 og 2. så er det 1 år og 9 mnd mellom nr 2 og 3. Det letteste var det siste. Hvis jeg skulle hatt en nr 4 tror jeg at jeg hadde venta til tredjemann bikka 3 Anonymkode: 397d1...147 Så det var lettere med kortere mellomrom? På hvilken måte var det enklere synes du? Anonymkode: ebdbb...19d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 Vi har 2,5 år mellom våre og det har jo gått greit, men jeg merker at det har skjedd veldig mye med språk, selvstendighet, etc. bare på det halvåret 2,5-3. Jeg tenker at hvis vi skal ha et barn til så kan vi godt vente til yngste er 3. Anonymkode: 12e18...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #5 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 21.58): Jeg er klar for å prøve på nr 2 nå, mens mannen også er klar - men vil samtidig vente da han 1. Vil at jeg skal slippe å være kvalm da det skjer litt forskjellig i sommer (viktige selskaper o.l.) 2. Ha 3 år mellom søskene istedenfor 2,5 år - da det sies at 3 år mellom søsken er enklere Hva tenker dere? Stemmer det at et halvt år ekstra mellom søsken utgjør en særlig stor forskjell? Har han rett? Kan skjønne hva han mener med kvalmen da jeg lå med hodet bøyd over doskåla 4 mnd i strekk sist graviditet. Er jo selvfølgelig kjedelig men sånn er det jo bare. Ser ingen grunn til å utsette det bare fordi? Han sier at vi kan bli gravid nå hvis jeg absolutt vil, men vil sjekke om argumentene hans, spesielt om aldersforskjellen virkelig stemmer? Anonymkode: ebdbb...19d Faktisk, slik mine barn har vært, så ja, må du velge mellom å føde med eldste 2,5 år eller rett over 3 år, hadde jeg tatt det siste. 2,5 års alder er ille nok helt uten nyfødt baby... de endrer seg endel når de får fylt 3 av en eller annen grunn Blir liksom litt mer selvstendige, og det kan jo komme godt med. Hos oss har vi bare 25 mnd mellom, ville ha de så tette som mulig, så her rakk jo lillesøster å bli 1/2 år og i rutiner osv før den virkelige krisealderen traff oss. Anonymkode: 0d26f...05c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #6 Skrevet 24. april 2024 Man vet jo aldri hvor lang tid det tar å bli gravid heller da, 3 år kan jo fort bli 3,5 feks om dere ikke får til å bli gravide med en gang. Hadde også brydd meg mer om når på året man ønsker barn. Selv ville ikke jeg ha nr 2 på vinter da det er mye sykdom osv. Bedre å få noen mnd på seg til å bygge litt immunforsvar før RS-sesongen starter feks Anonymkode: 2a835...d46 1
Arkana Skrevet 24. april 2024 #7 Skrevet 24. april 2024 Det er 5 mnd større aldersforskjell mellom 1 og 2 enn det er mellom 2 og 3 og jeg synes ikke det var eller er nevneverdig forskjell. Helt i starten kan det ha litt å si fordi mye skjer på et halvt år når man er baby eller bare et par år gammel, men barn forblir jo ikke så små hele tiden og jo eldre de blir jo mindre betyr de 6 mnd.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #8 Skrevet 24. april 2024 Jeg har mye kortere mellomrom mellom alle mine, så jeg har ingen erfaring med aldersspenn du skisserer, jeg vil likevel komme med noen innspill: 1. et svangerskap med kvalme er ingen indikasjon på at neste svangerskap også blir slik. Jeg har tre svært ulike svangerksap. Tidsperioden man blir gravid er uansett begrenset og raskt forbigående satt i perspektiv, og diverse begivenheter, uansett hvor viktige de er, ville ikke hindret meg i å starte familieforøkelse. 2. jeg tror ikke det halve året har betydning for byrden dere foreldre står, men det kan ha en betydning for årskullet dere får barn i, altså om det blir to eller tre klassetrinn mellom barna deres. 3. fremfor de seks månedene, ville jeg heller hensyntagen sesongen man ønsker barn i. Jeg har kun vinterbarn, og ville definitiv planlagt en vår/sommer baby om jeg kunne. 4. din mann snakker som om han kan bestemme tid for unnfangelse, det kan han altså ikke. Det er opp til naturen selv, uansett hva han mener og ønsker. Anonymkode: d734f...57f 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #9 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.04): Kan kun snakke av egen erfaring. Er 2 år og 3 mnd mellom nr 1 og 2. så er det 1 år og 9 mnd mellom nr 2 og 3. Det letteste var det siste. Hvis jeg skulle hatt en nr 4 tror jeg at jeg hadde venta til tredjemann bikka 3 Anonymkode: 397d1...147 Har nesten nøyaktig det samme, bare at jeg har 1 år og 8 mnd mellom nr 2 og 3. I ettertid vet jeg at jeg heller ville hatt de enda tettere enn lengre ifra hverandre. Det selv om jeg var enormt mye gressenke. Jeg gjorde mye med den minste i bæresele, det gjorte alt mye lettere. Anonymkode: 5bc16...d65
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #10 Skrevet 24. april 2024 Aldersforskjellen har ikke så mye å si. Jeg forstår mannen din veldig godt hvis du var så dårlig med første. Sommeren er jo den beste tiden til å nyte familielivet med fri/ferie osv. Da er det kjedelig å bevisst gå inn for ødelagt sommer for dere alle sammen, bare fordi du er redd for en aldersforskjell som ikke betyr noe. Anonymkode: 9434b...d57
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #11 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har mye kortere mellomrom mellom alle mine, så jeg har ingen erfaring med aldersspenn du skisserer, jeg vil likevel komme med noen innspill: 1. et svangerskap med kvalme er ingen indikasjon på at neste svangerskap også blir slik. Jeg har tre svært ulike svangerksap. Tidsperioden man blir gravid er uansett begrenset og raskt forbigående satt i perspektiv, og diverse begivenheter, uansett hvor viktige de er, ville ikke hindret meg i å starte familieforøkelse. 2. jeg tror ikke det halve året har betydning for byrden dere foreldre står, men det kan ha en betydning for årskullet dere får barn i, altså om det blir to eller tre klassetrinn mellom barna deres. 3. fremfor de seks månedene, ville jeg heller hensyntagen sesongen man ønsker barn i. Jeg har kun vinterbarn, og ville definitiv planlagt en vår/sommer baby om jeg kunne. 4. din mann snakker som om han kan bestemme tid for unnfangelse, det kan han altså ikke. Det er opp til naturen selv, uansett hva han mener og ønsker. Anonymkode: d734f...57f Uansett kan han bestemme og gjøre tiltalte som gjør at hun ikke blir gravid før sommeren Hører på ditt innlegg at fars mening ikke betyr så mye som mors mening… Anonymkode: 9434b...d57
strawberry88 Skrevet 24. april 2024 #12 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har mye kortere mellomrom mellom alle mine, så jeg har ingen erfaring med aldersspenn du skisserer, jeg vil likevel komme med noen innspill: 1. et svangerskap med kvalme er ingen indikasjon på at neste svangerskap også blir slik. Jeg har tre svært ulike svangerksap. Tidsperioden man blir gravid er uansett begrenset og raskt forbigående satt i perspektiv, og diverse begivenheter, uansett hvor viktige de er, ville ikke hindret meg i å starte familieforøkelse. 2. jeg tror ikke det halve året har betydning for byrden dere foreldre står, men det kan ha en betydning for årskullet dere får barn i, altså om det blir to eller tre klassetrinn mellom barna deres. 3. fremfor de seks månedene, ville jeg heller hensyntagen sesongen man ønsker barn i. Jeg har kun vinterbarn, og ville definitiv planlagt en vår/sommer baby om jeg kunne. 4. din mann snakker som om han kan bestemme tid for unnfangelse, det kan han altså ikke. Det er opp til naturen selv, uansett hva han mener og ønsker. Anonymkode: d734f...57f Dette 👆👏. Jeg har dog andre aldersforskjeller også, bare motsatt vei, altså større gap. Men med 4 svangerskap bak meg, så kan jeg også skrive under på at de alle har vært forskjellige. Med nr 1-3 så var jeg "bare" kvalm og brakk meg mye, sjelden jeg kastet opp. Med nr 4 så spydde jeg nesten hver dag og ofte flere ganger hver dag frem til uke 20. Så noen få uker uten plager, så slo ligament og bekkenplagene inn 😅🥳. Da var det iallefall godt med "store" barn, som kunne kle på seg selv, lage brødmat selv etc. Jeg har to sommer barn og en sen-vinter (og et som døde i svangerskapsuke 21). Personlig likte jeg sen-vinter tiden best. Men fikk også et barn som ikke likte å sove i vogn. Også er de "store" nok til at varmereguleringen er litt bedre når sommeren kommer 🙂. Men uansett, poenget er at vi kan planlegge så mye vi vil, for både det ene og det andre. Men samtidig har vi lite vi skulle ha sagt i denne planlegginga. Vi hadde flere spontanaborter og en senabort mellom våre to levendefødte barn. Og dermed fikk vi 1-2 år lengre mellomrom mellom barna, enn hva vi "planla" for. 1
Tjoheiii Skrevet 24. april 2024 #13 Skrevet 24. april 2024 Vi har 22 mnd. mellom våre og synes den aldersforskjellen er perfekt🥰 når det er sagt, er det veldig mye som skjer på 6 mnd. i den alderen der. Kan være disse månedene som avgjør om det største barnet snakker flytende, har sluttet med bleie, dupp etc. Jeg tviler ikke på at det er enklere å ha to barn hvis det største barnet er over 3 år. Men for vår del tenkte vi at dette tross alt bare er de «verste» babyårene, og at de kommer til å få så mange år senere hvor de vil ha glede av å være tett i alder🥰 men smaken er som baken og det er ingen fasit på dette, selv om jeg varmt anbefaler 2-2,5 års forskjell
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #14 Skrevet 25. april 2024 Ønsker flere innspill ☺️ TS Anonymkode: ebdbb...19d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #16 Skrevet 27. april 2024 Har 21 måneder mellom mine, samme kjønn. De er større nå, men har alltid hatt veldig mye glede av hverandre. De blir jo nære i alder , så lek og fritidsinteresser klaffet veldig hos oss. Men hos dere tror jeg ikke 6 mnd når det er snakk om 2,5 kontra 3 år i mellom vil ha stor betydning Anonymkode: 6f777...961
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #17 Skrevet 27. april 2024 Synes 1 til 2 år høres veldig slitsomt ut. Jeg har nesten 4 år mellom eldste og tvillingene. Og heller tvillinger enn ett par år imellom. Anonymkode: 80c35...54a
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #18 Skrevet 27. april 2024 Vår første klaffet på første forsøk, det andre barnet prøvde vi ett år på. Jeg hadde prøvd nå, plutselig så blir det mer enn tre år. Anonymkode: 69300...344
AnonymBruker Skrevet 27. april 2024 #19 Skrevet 27. april 2024 Jeg har 5 år mellom nr 1 og nr 2+3 og det var veldig greit. 5åringen var tidlig selvstendig men hadde en ganske markant trassalder, er veldig glad jeg ikke sto med baby samtidig som nr 1 trasset. Anonymkode: a89be...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå