Lillenn Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Tvillingene mine på 14, min mamma og jeg har bestilt 3 uker til Hua Hin i Thailand i sommer. jeg har aldri vært utenfor Europa så dette blir veldig spennende. Er det noe spesielt fra apoteket som er greit å ta med seg (bortsett fra solkrem, smertestillende, aftersun, aleovera, antibak, myggspray.) Hva annet trenger vi å ta med, hva koster klær? Ene 14 åringen min er veldig høy og bruker L i klær, han har ikke så mye sommerklær men pga hygiene problemer trenger han en del så spørsmålet er om det er like greit å bare handle når vi kommer dit og etterhvert ser hva han trenger, eller bør vi kjøpe alt her før vi drar? Hva ligger pris på feks badehåndklær? Er det lett å få tak i hvis man trenger fler? Hva må vi smake på, hva må vi oppleve? Vi har enn så lenge sett for oss Badeland, apetempelet og den parken der de tar vare på forlatte og skadede elefanter. Vi har ikke tenkt å dra til de stedene der elefantene er ren underholdning ettersom jeg har skjønt at de elefantene blir mishandlet. Hva må vi være forsiktige med ellers? Jeg tar imot alle tips og triks vi er lite bereist bortsett fra et par turer på Mallorca. Noen tips i forhold til flyreisen? Blir selvfølgelig mye bading og soling ene 14 åringen er en fisk og har alltid vært, målet til tvillingsøster er å bli tæææn 😂
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 Ville tatt med regntøy, paraply og Imodium. Badehåndklær må vaskes før bruk, så litt upraktisk å kjøpe det der. Anonymkode: d178d...57d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 Ha med imodium og veskeerstatning-pulver, ta idoform en uke før avreise og gjennom hele turen. Har ikke vært i Hua Hin men jobber mye i Thailand og har alltid mulighet for klesvask på hotell Anonymkode: 8a51e...ae0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #4 Skrevet 22. april 2024 Høres hyggelig ut, god tur! De har jo ellers "alt" der nede, så du behøver egentlig ikke bekymre deg stort over ting du må huske å ha med. Det vi alltid har med er en tube Eurax samt Zyrtec/cetirizin – godt å ha mot myggstikk etc. Myggspray er det ikke vits å dra med seg fra Norge. Dere kjøper de små rosa flaskene de selger alle steder, for eksempel på 7/11. De fungerer alldeles utmerket. Ha en rutine på å spraye dere inn/smøre dere rundt 17.30 hver dag, så går det fint. Solkrem kan være en fordel å ta med fra Norge. De gode merkene er ikke spes billige der nede, og thaiene foretrekker ellers krem med høy faktor (de vil jo slett ikke bli brune). Derfor er det ofte dårlig utvalg/vanskelig å finne kremer med lavere faktor enn 30 (det er muligens annerledes på badesteder med mye turister). Vær streng med bruken av solkrem, og smør ofte!! Sola tar hardt, også når det er overskyet. To ganger har jeg opplevd at tenåringene har vært for ivrige, og til dels blitt fryktelig solbrente. Ikke bra. Badehåndklær/sommerklær: Mange hoteller låner ut nyvaskede badehåndklær. Ellers får du kjøpt dem svært mange steder. Har du god plass i bagasjen kan du selvsagt ta med. Til 14-åringen så finner dere rimelige T-skjorter og shorts i fleng på slike badeplasser. Varmt er det døgnet rundt, så det går gjerne et par skift om dagen. No problem: det finnes vaskerier på annethvert gatehjørne, så dere vasker underveis. Det jeg nok ville tatt med hjemmefra er en grei stabel med undertøy samt evt en haug ankelsokker (hvis en foretrekker å gå i sko). Anbefaler likevel å venne seg til å bruke flip flops, også for ungdommene. Praktisk og behagelig. Hele gjengen må huske at det aller viktigste bidraget for å holde seg friske er god håndhygiene! Kan ikke stresse dette nok. Antibac og våtservietter (som strengt tatt ikke er antibakterielle) får dere kjøpt alle steder der. Bruk det. Fingre skal ikke i munnen, og neglebiting er tabu. 🙂 Anonymkode: 21b27...480 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Ta med klær hjemmefra. Ikke regn med å finne klær som passer til store europeere der borte. Hua Hin er en søvnig liten turist-resort spesielt populær blant pensjonister og golfere. Du kommer til så flere rullatorer og golfbiler enn taxier og busser. Er ikke mye spennende å gjøre der som ungdom. Men om det er første gang utenfor europa så er det nok av nye inntrykk til å holde dere opptatt frem til hjemreise. Har dere overlevd på Mallorca, overlever dere Hua Hin også uten problemer. Anonymkode: 74cc7...60c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #6 Skrevet 22. april 2024 Siden dere skal være borte i 3 uker, og har med to tenåringer, ville jeg sterkt vurdert å ta en langhelg i Bangkok midtveis i oppholdet. Byen kan virke overveldende, men er et minne for livet for de unge! Shopping, Chinatown, elvebåtene på Chao Praya, templer etc etc. Enkelt å komme seg dit, enten med tog (som er en fin tur i seg selv, bortsett fra at dere ankommer den enorme og nye jernbanestasjonen i byen), eller med minibuss/bil med sjåfør. Ville egentlig gått for egen bil med sjåfør, da blir dere hentet på hotellet og kjørt direkte til bosted i Bangkok. Ganske behagelig. Anonymkode: 21b27...480 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #7 Skrevet 22. april 2024 Har litt bedre tid å skrive nå Som jeg skrev tidligere er klesvask ingen problem, det er vaskerier over alt men mange hoteller tilbyr klesvask, da henter de klærne om morgenen og du får dem tilbake samme kveld. Dere får også lett tak i all slags klær både fra gatebutikker og merkekjeder. Jeg ville også vurdert en helgetur til Bangkok siden dere skal være såpass lenge, det er greit med et lite sceneskifte og det er masse spennende å se i Bangkok. Sjekk også om det er et Floating Market i nærheten av der dere bor. På 7/11 i Thailand har de en liten grønn boks med krem for myggbitt, spør de i kassen så finner de den til dere. Den er lur å ha med seg over alt. 7/11 har forresten mye gøy å prøve, både drikkevarer, snacks og mat. Grab appen kan brukes til å bestille taxi til og fra steder, man kan også bestille mat levert med Grab eller FoodPanda om man ønsker det. Bruk godt med solkrem og caps/solhatt da solen tar veldig godt der nede. Angående mat så er Mango Sticky Rice et must å smake til dessert ❤️ Thailand er kjent for god mat og veldig god frukt. Vi drikker mye mangoshake og vannmelonshake når vi er der på jobb. Mat må dere nesten prøve dere litt frem, men feks kylling med cashew eller pineapple baked fried rice er alltid en hit Anonymkode: 8a51e...ae0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #8 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 20.41): Badehåndklær må vaskes før bruk, så litt upraktisk å kjøpe det der. Må jo ikke det..! At du kanskje foretrekker det er ikke det samme som at de må.. Kjøper ofte badehåndkle på stedet (reiser kun med liten håndbagasje) og man kan jo evt skylle det i vasken. Anonymkode: c9ee8...367 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Må jo ikke det..! At du kanskje foretrekker det er ikke det samme som at de må.. Kjøper ofte badehåndkle på stedet (reiser kun med liten håndbagasje) og man kan jo evt skylle det i vasken. Anonymkode: c9ee8...367 Jeg er enig med den du siterer. Håndklær må vaskes før bruk. Nye uvaskede håndklær suger jo ikke opp vann i det hele tatt. Anonymkode: 9923a...454
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Skrevet 23. april 2024 Kos dere på tur i Hua Hin. Nå vet jeg ikke hvor dere skal bo, men håper dere bor ved et hotell hvor bassenget får en del sol i løpet av dagen. Vi bodde på et sted med mye sol på bassenget og koste oss masse der. Godt og varmt i bassenget. Snakket med noen andre nordmenn som bodde på en annen side av hovedveien, hvor det var veldig kaldt vann i bassenget. Vi hadde med oss handklær fra hotellet da vi skulle bade i sjøen, men lå egentlig aldri ved sjøen for å sole oss. Du får vaske klær ved hotellet eller så finnes de mange "vasker" rundt omkring. Natt markedet er så klart verd å besøke flere dager. Vi tok en båttur ut til ei øy hvor vi matet aper. God mat på turen og deilig å bade i sjøen der. Som andre sier, ville jeg også valgt å tilbringe noen netter i Bangkok. Herlig by og enda mer å oppleve. Vi besøkte også en vingård litt utenfor Hua Hin. Litt dyrt, men kjekt å se litt av området rundt. Mange bruker skredder mens de er der. Hadde med datter som var veldig fornøyd med å finne seg en lokal designer som hadde de utroligste flotte kjolene. Type moderne, men unik kjole ble med hjem. Spis inne i sentrum av og til, men søk også litt utenfor de vanlige gatene for å finne god mat. Den ene dagen spiste vi på en restaurant som var midt inne i et vanlig byggefelt. Dessverre har kona til paret som drev denne restauranten blitt syk, så den er dessverre lagt ned nå. En annen av de beste matopplevelsene vi hadde på turen, var ved Ying's Cafe. Billig og veldig god mat. De har flyttet fra der de var da vi var der, så litt usikker på hvordan det er nå. Anonymkode: ec310...299
BlackSunshine Skrevet 27. april 2024 #11 Skrevet 27. april 2024 (endret) Hua Hin har mange svæææært gode sjømatrestauranter. Noen av de er på stranda og ser kanskje ikke så fancy ut, men om det er mange Thai folk der, bør du sjekke det ut. Jeg har aldri blitt syk, men har alltid med meg kulltabletter og imodium. Myggen kommer på kvelden, men godt utvalg lokalt. Vi brukte mest naturlig myggmiddel som funket fint - greit å droppe kjemikalier om man kan. Kjøper også solkrem i Norge pga mer utvalg. Vi har aldri hatt problemer med å finne klær, bare stikk innom et av kjøpesenterene. En annen ting: jeg leide bil der sist gang. Det gjorde reisen utrolig mye morsommere og lettere for alle mann (vi var 6 stk). Må ha internasjonalt førerkort (bestilte hos NAF). Vi kjørte vannscooter, gokart og ATV - morsomt for ungdommene. Flyreisen er jo dryg..kanskje litt kjedelig for ungdommene. Reis dere litt innomellom og drikk nok vann. Sov om dere kan. Endret 27. april 2024 av BlackSunshine
Sydenkupp Skrevet 27. april 2024 #12 Skrevet 27. april 2024 Husk vaksiner på forhånd hvis dere ikke har det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå