Gå til innhold

Klør i ansiktet av torsk men er ikke allergisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg har spist torsk klør det i ansiktet i området rundt munnen og litt ned på halsen (egentlig i hele det området hvor menn har skjegg). For en del år tilbake ble jeg utredet hos en spesialistlege men de fant ingen allergi mot torsk, bare mot noe pollen.

I går var jeg i middag hos en ny kollega og fikk servert en rett som jeg trodde var laget av laks. Etter middagen satt vi og pratet og hun ene kommenterte at jeg klødde meg i ansiktet. Før jeg rakk å si noe sa vertinnen «Håper ikke du er allergisk mot torsk.» Viste seg at middagen var en blanding av laks og torsk. Jeg visste ikke at det var torsk, så jeg burde jo ikke ha noe «psykisk kløe» i ansiktet. Jeg stusser veldig  over at det klødde i ansiktet enda jeg ikke visste at det var torsk.

Er det mulig å ha noe slags allergi selv om den hudtesten eller blodprøven var negativ da jeg ble utredet for mange år siden?
Det er jo åpenbart en veldig mild allergi i så fall siden det bare klør i ansiktet og ikke er noe farlig. Men jeg synes det var så rart at det skjedde i går hvor jeg ikke visste at det var torsk. 

Anonymkode: 536e2...206

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Intoleranse 

Anonymkode: 07fdf...7ba

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg også da jeg var barn, klødde i ansiktet og i munnen, men bare av kokt torsk. Merker ikke noe nå etter jeg er blitt voksen. Er allergisk mot vaskemidler, men vet ikke om det har noen sammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang jeg har spist torsk klør det i ansiktet i området rundt munnen og litt ned på halsen (egentlig i hele det området hvor menn har skjegg). For en del år tilbake ble jeg utredet hos en spesialistlege men de fant ingen allergi mot torsk, bare mot noe pollen.

I går var jeg i middag hos en ny kollega og fikk servert en rett som jeg trodde var laget av laks. Etter middagen satt vi og pratet og hun ene kommenterte at jeg klødde meg i ansiktet. Før jeg rakk å si noe sa vertinnen «Håper ikke du er allergisk mot torsk.» Viste seg at middagen var en blanding av laks og torsk. Jeg visste ikke at det var torsk, så jeg burde jo ikke ha noe «psykisk kløe» i ansiktet. Jeg stusser veldig  over at det klødde i ansiktet enda jeg ikke visste at det var torsk.

Er det mulig å ha noe slags allergi selv om den hudtesten eller blodprøven var negativ da jeg ble utredet for mange år siden?
Det er jo åpenbart en veldig mild allergi i så fall siden det bare klør i ansiktet og ikke er noe farlig. Men jeg synes det var så rart at det skjedde i går hvor jeg ikke visste at det var torsk. 

Anonymkode: 536e2...206

Ja, man kan være intolerant uten å slå ut på allergi. Altså det ene for ubehag, og det andre er farlig.

Ville sagt ifra til den personen du var hos, at det ikke er uvanlig med torske allergi og i såfall kunne mangel på indo kosta noen livet.

Anonymkode: cb3b9...024

AnonymBruker
Skrevet

Kryssallergi? Hvis du har pollenallergi er ikke det uvanlig med flere kryssallergier. Søk det opp. 

Anonymkode: 64170...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan fint være allergisk mot noe selv om blodprøver og prikktest ikke slår ut. 

Anonymkode: 6f101...acf

AnonymBruker
Skrevet

Min lege sa at noe sånt som 10% av allergier ikke slår ut på prøver. Jeg slår kun ut på pollen selv, men opplever kryssallergi og kan reagere på frukt med kjerner om sommeren. Druer med sten klør jeg alltid i halsen av, stenfrie går fint. Ett år reagerte jeg plutselig på paprika og jordbær også, men det gikk over igjen etter sesongen. Reagerer på enkelte hunder og de fleste katter, men har hund selv uten problem. Ikke til å bli klok på, og bare å stole på kroppen tenker jeg. Ha en allergitablett med hvis du skal ut på noe tilfelle reaksjon :)

Anonymkode: a0826...3d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lignende erfaring. Begynte i voksen alder plutselig å føle ubehag og innsenvring i halsen hvis jeg spiste mandler eller ulike nøtter. Har spist masse av det helt opp til da uten problem, men over natten kom symptomene.

Tok en allergitest hos legen som var negativ. Men som fastlegen min sa: Det er ikke viktig hva testen sier, men hva du faktisk erfarer.

Jeg holdt meg borte fra mandler/nøtter i to-tre år og nå kan jeg spise litt av det igjen. Aner ikke hvorfor det plutselig kom og nå virker til å være på vei bort igjen.

Anonymkode: 861fc...1d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...