Gå til innhold

Fortelle kollegaer om terapi? Blir borte enkeltdager og det vil merkes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage, er pedagog og har en del ansvar. Det har til tider vært litt spisse albuer rundt fravær.

Jeg skal nå i behandling hos psykolog på grunn av oppvekst, har utsatt dette flere år, men nå er jeg henvist og fått tilbud om behandling. Det at jeg ikke har fått avslag betyr jo at det er behandling jeg trenger.

Jeg sliter med hva og hvordan jeg skal dele dette med kollegaene. Jeg jobber åtti prosent, og er redd det vil forventes at jeg går på fri dagene. Jeg går til en annen type behandling også, dette faller på fridagen og er et samarbeid med psykolog timene. Behandlerne anbefaler ikke at jeg går til disse samme dag. 

Anonymkode: 80938...bd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har ingenting med ditt personlige liv å gjøre. At du er delvis sykemeldt er alt de trenger å vite. 

Anonymkode: 9f42a...5ff

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ville kalt det fysioterapeut.

Anonymkode: 694d5...0d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i liknende situasjon, kommer kun til å dele at jeg i en periode kommer til å være borte en dag hver uke, uten å utdype med enn at deg handler om behandling. 

Anonymkode: 2995e...d8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver lege og sier ikke noe mer enn det til mine kolleger. Går også til psykomotorisk fysioterapi og skriver fysioterapi på skjema over fravær. Det er helt ok for arbeidsplass hos oss iallefall.

Anonymkode: 2d8c7...49a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er i liknende situasjon, kommer kun til å dele at jeg i en periode kommer til å være borte en dag hver uke, uten å utdype med enn at deg handler om behandling. 

Anonymkode: 2995e...d8e

Om de blir overgitt vil det være en større belastning enn å si noe...?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skriver lege og sier ikke noe mer enn det til mine kolleger. Går også til psykomotorisk fysioterapi og skriver fysioterapi på skjema over fravær. Det er helt ok for arbeidsplass hos oss iallefall.

Anonymkode: 2d8c7...49a

Men ved lege kommer de til å lure på hvorfor jeg må gå til lege en dag i uka ,evt annenhver uke.

Er psykomotorisk fysio jeg også går til, i kombinasjon med oppstart hos psykolog.

AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige så jeg kan ikke råde deg til noe. JEG er åpen om at jeg går i terapi, like åpen som om jeg hadde brekt et bein og vært på opptrening. Hvorfor skal vi skjule psykiske ting? 

Anonymkode: c9c6d...b51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at jeg går til behandling. Må du ha helt fri dagene du er hos psykolog? Jeg går til psykolog 2 ganger i uka, jeg har første time og er på jobb til kl. 9. jeg har fleksitid så jeg jobber det bare inn enten den dagen eller en annen dag. Jeg sier at jeg går i behandling uten å spesifisere det noe mer. Har i kalenderen min at jeg er opptatt frem til kl 9 på behandlingsdagen. 

Anonymkode: 9c232...035

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville sagt at jeg går til behandling. Må du ha helt fri dagene du er hos psykolog? Jeg går til psykolog 2 ganger i uka, jeg har første time og er på jobb til kl. 9. jeg har fleksitid så jeg jobber det bare inn enten den dagen eller en annen dag. Jeg sier at jeg går i behandling uten å spesifisere det noe mer. Har i kalenderen min at jeg er opptatt frem til kl 9 på behandlingsdagen. 

Ja, det er en time reisevei tur retur, altså to timer, fått plass hos avtale spesialist og er ikke mange av de. Jeg jobber i barnehage, ingen fleksitid. 

Legen abbefalder meg fri hele dagen grunnet belastning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en time reisevei tur retur, altså to timer, fått plass hos avtale spesialist og er ikke mange av de. Jeg jobber i barnehage, ingen fleksitid. 

Legen abbefalder meg fri hele dagen grunnet belastning. 

Du vet ikke før du har begynt om du klarer å jobbe den dagen eller ikke. jeg har og lang reisevei til min psykolog. Jeg har time 07.30. Da tar det mindre av arbeidsdagen. I barnehage kan du kanskje be om tidlig eller sen vakt de dagene du er til behandling? Får du time kl 14 eller 14.30 rekker du å jobbe store deler av dagen før du må dra på time.

hvordan har du tenkt å ordne det med fri fra jobb? På min arbeidsplass får jeg ikke fri med lønn, og å ta en hel dag fri ville vært vanskelig. Hvis du får gradert sykemelding for å gå i behandling bruker du raskt opp sykemeldingsperioden din. Personlig ville jeg uansett ikke sagt noe til kolleger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet ikke før du har begynt om du klarer å jobbe den dagen eller ikke. jeg har og lang reisevei til min psykolog. Jeg har time 07.30. Da tar det mindre av arbeidsdagen. I barnehage kan du kanskje be om tidlig eller sen vakt de dagene du er til behandling? Får du time kl 14 eller 14.30 rekker du å jobbe store deler av dagen før du må dra på time.

hvordan har du tenkt å ordne det med fri fra jobb? På min arbeidsplass får jeg ikke fri med lønn, og å ta en hel dag fri ville vært vanskelig. Hvis du får gradert sykemelding for å gå i behandling bruker du raskt opp sykemeldingsperioden din. Personlig ville jeg uansett ikke sagt noe til kolleger.

Jeg får noe som heter behandlingsdager, dette er en ordning nav har hvor man bare bruker enkelt dager. Da må man behandles flere dager før en uke sykemelding er brukt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får behandlingsdager godkjent gjennom NAV er vel det å regne som en dags sykemelding i uka? 

Hvis du blir borte en hel dag i uka så tenker jeg du bør si noe om hvorfor, for det er ganske mye. Du trenger ikke å si hva som er den reelle årsaken, men det er jo åpenbart at det ikke er noe mer enn en fysioterapitime liksom, så noe bør du finne på å si. 

Anonymkode: 06728...dc6

AnonymBruker
Skrevet

så klart bruker du fridagen din!

Anonymkode: 37402...f24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide bare å si at jeg skulle på behandling.

Anonymkode: 6961e...113

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte enkeltstående behandlingsdager for traumebehandling i en periode. Jeg jobbet også 80%, men var så nære å bli utbrent at legen anbefalte behandlingsdager fremfor å bruke fridagen.

Ettersom jeg jobbet turnus og allerede hadde en fridag i uka var det nesten ingen som la merke til at jeg var borte enda en dag (stor arbeidsplass med mange ansatte), men til de få som spurte (og til nærmeste leder) var jeg åpen om hvorfor ☺️

Anonymkode: d16e7...8d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det har ikke du noe med. Jeg har fri en dag i uka for å komme meg til hektene, og det gjør jeg ikke med å gå i behandling. Jeg går allerede til en annen type behandling på fridagen min.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får noe som heter behandlingsdager, dette er en ordning nav har hvor man bare bruker enkelt dager. Da må man behandles flere dager før en uke sykemelding er brukt. 

Da forstår jeg ikke problemet. Om du ønsker å si noe eller ikke til kolleger må du kjenne på selv. Personlig ville jeg ikke gjort det, men hva som er riktig for deg vet bare du. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da forstår jeg ikke problemet. Om du ønsker å si noe eller ikke til kolleger må du kjenne på selv. Personlig ville jeg ikke gjort det, men hva som er riktig for deg vet bare du. 

Vet ikke helt hva jeg skal svare om de begynner å hakke om fravær.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er ikke alltid den dagen vil passe for en behandler. H*n kan arbeide et annet sted den ukedagen ts har fri.

Anonymkode: 59c89...601

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo litt hvor godt du kjenner kollegene dine og hva du er komfortabel med å dele selv, men jeg synes det er en uting å skulle legge ut i det vie og brede om hva slags behandling man får. 

For det første så kan man ikke trekke det tilbake etter at man først har sagt det og man risikerer å få oppfølgingsspørsmål som man ikke nødvendigvis orker å svare på mens man er på jobb og prøver å fokusere på noe annet. For det tredje så tenker jeg også at man da er med på å flytte terskelen for at det oppleves som «nødvendig» å dele detaljer rundt sykdom og fravær, og det kan slå negativt ut på både deg og andre i fremtiden. 

Jeg ville bare sagt at jeg skal på behandling så jeg kommer ikke på torsdag og først til lunsj på fredag, uten utdypning. Hvilke dager du tar fri og hvor mye holder det å diskutere med behandler/nav/leder, ikke kolleger. 

Anonymkode: e7fc1...337

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...