Gå til innhold

Barn med adhd, greier ikke holde styr på eiendeler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt mister alt - hele tiden. Jeg blir helt gal, og ikke minst fattig. Jeg merker alt slik at noe dukker opp igjen, men mye gjør ikke det. Barnet mister alt fra ski, sykler, skateboard, skøyter, svømmetøy, treningstøy, luer, votter, jakker, mobiltelefon og bankkort. 

Det føles umulig å klare å følge opp alt dette. Med mindre jeg spør hver ettermiddag: "Vet du hvor ski, sykler, skateboard, skøyter, svømmetøy, treningstøy, luer, votter, jakker, mobiltelefon og bankkort er?", så kan noe ha forsvunnet uten at jeg vet det. Jeg hører stadig ting som feks "Drikkeflaske? Nei det har jeg ikke hatt på lenge." 

Det er ikke vond vilje som gjør at det blir sånn. Men barnet blir ekstremt lett distrahert, og da er det fort gjort å gå fra ting overalt. 

Hvordan gjør dere andre det, hvis dere har lignende utfordringer?

Anonymkode: 252ec...4c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tanteungen min har en venn som er sånn. Siden de er bestekompiser så hjelper han (tantebarnet mitt) til med å passe på tingene hans også. Det hjelper mye sier moren hans, men jeg skjønner det ikke er noe som man akkurat kan bestille at et annet barn skal gjøre , heller.

Anonymkode: 73b41...d45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her så forsvinner ting stort sett innen for huset🙈 ungdommen forlegger ting på de utroligste plasser så må vi leite og kan drive i flere timer å finne det helt andre steder en vi har tenkt på.

Ellers så går det mer på at vi voksene føler rommet er kaos, me. Tydligvis i ne der vet ungdommen hvor ring er🤣

Anonymkode: 2eade...88a

AnonymBruker
Skrevet

Værre med de som har ADHD I voksen alder. Dem mister hus,familie og jobb.....

Anonymkode: 932fe...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tydligvis i ne der vet ungdommen hvor ring er

Anonymkode: 2eade...88a

Gifteringen?

Anonymkode: 932fe...41b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til det.. mitt barn har ingen diagnose (men mistenker absolutt at hun har adhd). Hun har ikke oversikt over noen eiendeler og mister ting hele tida. Fetteren hennes har diagnosen og de får en månedlig sum i støtte fordi han stadig ødelegger og mister eiendeler. Det måtte søkes om da, men vet ikke hvor. Det kan hjelpe litt?

Anonymkode: 209d3...68c

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke kjøpe nytt hele tiden selv om ungen er distré pga en sykdom. Ikke la ungen bruke dyre ting (sykkel, ski, skateboard) uten voksne tilstede. Mister hen nødvendige ting som matboks, drikkeflaske eller svømmesaker får hen kjøpe nytt av egne penger. Lærer aldri å huske på ting om det aldri får konsekvenser. 

Anonymkode: edc43...46d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke kun være adhd. Vi har en sønn på 13 som definitivt ikke har adhd, men han mister og glemmer ting flere ganger i uka 😡😡 Nå har vi begynt å erstatte tingene han mister med sparepengene hans, i håp om at han skal lære... Her handler det nok også om å forstå at ting faktisk koster penger...

Anonymkode: b0069...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å få inn vanen med å spørre hver eneste dag. Barnet klarer ikke å huske sånne ting, og da må du fylle ut den funksjonen for barnet. Min erfaring er at etter lengre tids masing om samme ting, så begynner barnet å huske det. Akkurat som om hjernen endelig kobler at akkurat den tingen er viktig. 

Konsekvenser, som å eks. ikke få nytt utstyr eller måtte bruke egne penger, har kun effekt der barnet gjør noe med vilje. Når det er ren glemsomhet vil det ha lite effekt, og bare minne barnet på at det ikke får til det som andre barn får til.

Anonymkode: c98cf...655

• Nyttig 7
Skrevet

Kan du ikke merke tingene med navn og tlf nr? 

Angående matboks, kan han ikke bruke plastpose eller matpapir?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke kjøpe nytt hele tiden selv om ungen er distré pga en sykdom. Ikke la ungen bruke dyre ting (sykkel, ski, skateboard) uten voksne tilstede. Mister hen nødvendige ting som matboks, drikkeflaske eller svømmesaker får hen kjøpe nytt av egne penger. Lærer aldri å huske på ting om det aldri får konsekvenser. 

Anonymkode: edc43...46d

Ikke la barnet sykle uten at voksne er tilstede? Hvor realistisk tror du egentlig det er? 

Kommer aldri til å kreve at nytt utstyr skal kjøpes for egne penger, dette er ikke noe barnet kan for! 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å få inn vanen med å spørre hver eneste dag. Barnet klarer ikke å huske sånne ting, og da må du fylle ut den funksjonen for barnet. Min erfaring er at etter lengre tids masing om samme ting, så begynner barnet å huske det. Akkurat som om hjernen endelig kobler at akkurat den tingen er viktig. 

Konsekvenser, som å eks. ikke få nytt utstyr eller måtte bruke egne penger, har kun effekt der barnet gjør noe med vilje. Når det er ren glemsomhet vil det ha lite effekt, og bare minne barnet på at det ikke får til det som andre barn får til.

Anonymkode: c98cf...655

Takk. Dette var nyttig 🫶 Vi har jo sett at masing om andre ting har fungert til slutt, det tar bare mange år. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sporingsbrikke på en del ting kan hjelpe, da finner dere det ihvertfall igjen.

Ellers hjelper det bare med terping på å bygge vaner og rutiner. Alltid sjekke når man reiser seg eller går fra en plass til en annen. Alltid telle tinga man har med ut og huske hvor mange ting man hadde. Gå opp egne fotspor i hodet og finn ut av hvor man la fra seg hva.

Anonymkode: 1a836...84a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om barnet har fått diagnose, så kan man faktisk søke om økonomisk støtte for slikt hos NAV. Det kalles grunnstønad. Bare søk opp. Tekst fra NAV:

"Ekstrautgifter er utgifter du eller barnet ditt har fått på grunn av den medisinske tilstanden. Med medisinsk tilstand mener vi en varig skade, sykdom eller funksjonsnedsettelse."

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når eldste her kom i puberteten så ble alt glemt hele tiden. De sier jo gjerne at da de kommer i puberteten/tenårene så er hjernen «steng pga ominnredning». Det hjelper lite å mase/kjefte, men man kan finne strategier som kan hjelpe. Her sender jeg lapper i penalet når han har glemt norskboka på skolen tredje dagen på rad. 

Og her er det også «jeg skulle hente boka, men så måtte jeg lever et ark til læreren/læreren sa noe/noen spurte meg om noe». Å gi han to beskjeder på en gang ender fort opp i at ene blir gjort og andre blir glemt. Han har ikke adhd. 

Men noen er sånn og forblir sånn da, har en bror på over 40 år som er helt ekstrem!

Anonymkode: 78316...082

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert det er ADHD’en som er årsak. Min har adhd og han er ekstremt redd for å miste tingene sine. For han er det totalt krise om det blir borte en vott. 

Anonymkode: 37b60...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har ikke adhd, men bare er et surrehode uten like… Hadde ikke hodet sittet på skuldrene, så hadde han glemt det og. Det jeg gjorde for at han skulle huske å få med seg alt fra skolen (skolebøker, utstyr osv) var å lage et notat på skoleipaden hans med alt han måtte huske, og la det som både bakgrunn og skjermbilde, slik at det siste han så før han gikk hjem var listen over alt han måtte huske å få med seg hjem. Han syntes det var skikkelig kjipt da de andre elevene hadde kule bilder de selv ville ha, men vi hadde ikke annet valg om ting skulle bli med hjem igjen.

Jeg pakket sekk og utstyr sammen med ham til opp i ungdomsskolen for å være sikker på at han fikk med seg det han trengte.

Når det gjaldt fritiden så ble ting heldigvis glemt igjen hos venner (og da fikk vi jo det igjen), og glemte han igjen noe ute, så tok vennene hans det stort sett med. 

Nå er han på VGS, og det går mye bedre, men det er ganger hvor jeg sender ham en sms til siste time om han at må huske det ene og andre. Eller før han drar på skolen om å huske dette og dette.

Anonymkode: 27a8a...17e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnet vårt mister alt - hele tiden. Jeg blir helt gal, og ikke minst fattig. Jeg merker alt slik at noe dukker opp igjen, men mye gjør ikke det. Barnet mister alt fra ski, sykler, skateboard, skøyter, svømmetøy, treningstøy, luer, votter, jakker, mobiltelefon og bankkort. 

Det føles umulig å klare å følge opp alt dette. Med mindre jeg spør hver ettermiddag: "Vet du hvor ski, sykler, skateboard, skøyter, svømmetøy, treningstøy, luer, votter, jakker, mobiltelefon og bankkort er?", så kan noe ha forsvunnet uten at jeg vet det. Jeg hører stadig ting som feks "Drikkeflaske? Nei det har jeg ikke hatt på lenge." 

Det er ikke vond vilje som gjør at det blir sånn. Men barnet blir ekstremt lett distrahert, og da er det fort gjort å gå fra ting overalt. 

Hvordan gjør dere andre det, hvis dere har lignende utfordringer?

Jeg er en voksen med adhd som mister ting. Det er forferdelig frustrerende for meg, og regner med det er det samme for barnet ditt.

Jeg merker alt jeg eier med navn, så det dukker stort sett opp igjen. Selv på medisiner er jeg så surrete at ting forsvinner. 

Anonymkode: e1c2b...c02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...