Gå til innhold

Forstår ikke helt hvordan jeg skal komme meg ut av denne myra (depresjon)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykemeldt i flere måneder. Går til psykolog, privat, men jeg syns det virker som om hun har gitt meg opp. Hun hører bare på det jeg sier, responderer litt og så vil hun at jeg skal på DPS for utredning. Der har jeg allerede blitt avvist, det har blitt sendt ny klage men legen sa at det er ikke noe vits i siden forrige behandling ikke gikk så bra og at jeg trolig ikke får hjelp der. Nå sist jeg var der snakket han om opphold på slik døgnseksjon DPS, men jeg mistenker at jeg ikke får plass der. 

Fatter ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har stagnert noe voldsomt. Jeg orker så vidt dusje og pusse tennene, jeg henger langt bak på med klesvask, det er mange ting jeg skulle fått orden på i hverdagen som jeg ikke har gjort noe med. Det går mot sommer, jeg hater sommeren når jeg har det slik, det føles ikke godt. 

Hva gjør man egentlig i en sånn situasjon? Jeg begynner å vegre meg for å be om hjelp. Rask psykisk helsehjelp er en ting, men sitter nå med følelsen av at jeg ikke er verdt å hjelpe så ingen gidder uansett. Sitter også med følelsen av at legen har gitt meg opp. 

Om jeg er deprimert vet jeg ikke, alt ligner på depresjon men i følge psykologen er det noe annet også. Jeg føler meg fysisk handlingslammet når det kommer til alt av det hverdagslige, jeg kommer ikke i gang. Kan begynne litt men så stopper det opp.

Er fortvilet og lei meg. Jeg får ikke til det her alene. Vil bare sove bort dagene og ikke være våken. 

Anonymkode: 6beea...2b0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legge merke til de tingene du skriver i innlegget ditt hvor du tror noe negativt, du har følelsen av at... Dette er depresjonen din som snakker, det er ikke virkeligheten. Det er ikke sånn at folk synes at du ikke er verdt å hjelpe eller har gitt deg opp. Det kan godt hende at klagen vil føre frem eller at du får plass på døgnseksjon, du bare har ikke håp om det akkurat nå fordi du er deprimert.

Med depresjon så gjelder det å holde ut så godt man kan, holde på rutiner så godt man kan, tvinge seg til å gjøre små, små ting som er bra for en selv om det er beintungt, helt til det til slutt begynner å lysne igjen.

Fortsett å holde kontakten med psykologen og legen din.

Er det aktuelt med medisiner eller doseendring?

Anonymkode: 4089d...be7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Prøv å legge merke til de tingene du skriver i innlegget ditt hvor du tror noe negativt, du har følelsen av at... Dette er depresjonen din som snakker, det er ikke virkeligheten. Det er ikke sånn at folk synes at du ikke er verdt å hjelpe eller har gitt deg opp. Det kan godt hende at klagen vil føre frem eller at du får plass på døgnseksjon, du bare har ikke håp om det akkurat nå fordi du er deprimert.

Med depresjon så gjelder det å holde ut så godt man kan, holde på rutiner så godt man kan, tvinge seg til å gjøre små, små ting som er bra for en selv om det er beintungt, helt til det til slutt begynner å lysne igjen.

Fortsett å holde kontakten med psykologen og legen din.

Er det aktuelt med medisiner eller doseendring?

Det er veldig tøft å stå imot nå merker jeg. Jeg har aldri følt meg mer alene om å stå i det som jeg gjør nå. Tror jeg får vite i morgen om jeg får plass eller ikke. 

Rutiner har jeg ikke, jeg har ikke en eneste rutine. Har ikke hatt det på flere uker. 

Går på medisin, det begynte jeg på for et par måneder siden, eneste medisinen som tidligere har hatt litt effekt, resten har ikke hatt det. Legen mener at medisin ikke fungerer for meg men om jeg vil prøve så kan vi prøve videre. Lang historikk med medikamenter. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går over

Anonymkode: a18c9...2ea

AnonymBruker
Skrevet

Klem til deg ❤️ Du ER verdt å hjelpe. Be om hjelp. Det finnes hjelp, og du fortjener hjelpen. 

Hilsen medmenneske 

Anonymkode: c2c04...b70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Klem til deg ❤️ Du ER verdt å hjelpe. Be om hjelp. Det finnes hjelp, og du fortjener hjelpen. 

Hilsen medmenneske 

Anonymkode: c2c04...b70

Jeg vet ikke om det finnes hjelp altså. Føler jeg har prøvd det meste. Om jeg ikke får innleggelse så får jeg ta kontakt med rask psykisk helsehjelp, men står på siden deres at de har stor pågang + når jeg skulle sjekke om jeg "hadde krav" så måtte jeg svare på om jeg står i en dyp livskrise eller noe i den dur, noe jeg gjør, da fikk jeg opp at jeg ikke var kvalifisert for hjelp. At en må få mer hjelp liksom.

Skjønner det ikke.. Trist situasjon. Er så lei meg. Takk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har vært sykemeldt i flere måneder. Går til psykolog, privat, men jeg syns det virker som om hun har gitt meg opp. Hun hører bare på det jeg sier, responderer litt og så vil hun at jeg skal på DPS for utredning. Der har jeg allerede blitt avvist, det har blitt sendt ny klage men legen sa at det er ikke noe vits i siden forrige behandling ikke gikk så bra og at jeg trolig ikke får hjelp der. Nå sist jeg var der snakket han om opphold på slik døgnseksjon DPS, men jeg mistenker at jeg ikke får plass der. 

Fatter ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har stagnert noe voldsomt. Jeg orker så vidt dusje og pusse tennene, jeg henger langt bak på med klesvask, det er mange ting jeg skulle fått orden på i hverdagen som jeg ikke har gjort noe med. Det går mot sommer, jeg hater sommeren når jeg har det slik, det føles ikke godt. 

Hva gjør man egentlig i en sånn situasjon? Jeg begynner å vegre meg for å be om hjelp. Rask psykisk helsehjelp er en ting, men sitter nå med følelsen av at jeg ikke er verdt å hjelpe så ingen gidder uansett. Sitter også med følelsen av at legen har gitt meg opp. 

Om jeg er deprimert vet jeg ikke, alt ligner på depresjon men i følge psykologen er det noe annet også. Jeg føler meg fysisk handlingslammet når det kommer til alt av det hverdagslige, jeg kommer ikke i gang. Kan begynne litt men så stopper det opp.

Er fortvilet og lei meg. Jeg får ikke til det her alene. Vil bare sove bort dagene og ikke være våken. 

Send dette skriftelig til fastlegen din. Spør om denne kan henvise deg til akutteam innen psykisk helsevern. Det høres ut som du har kommet inn i en alvorlig depresjon, den er ikke lengre mild eller moderat. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (27 minutter siden):

Send dette skriftelig til fastlegen din. Spør om denne kan henvise deg til akutteam innen psykisk helsevern. Det høres ut som du har kommet inn i en alvorlig depresjon, den er ikke lengre mild eller moderat. 

Det er ikke alvorlig nok til det. Han har ikke foreslått det og det tok 5 legetimer før han nevnte at innleggelse på DPS døgnseksjon kan være en idè. 

Jeg er så jævla fortvilet. Jeg skulle ønske jeg kunne våkne opp en dag og at alt var borte, men selvsagt går ikke det. Tenk å bare kunne levd et normalt liv med en normal psyke, gjøre normale ting. Håper bare jeg en dag kan være sterk nok til å gjøre noe med dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du bør få en grundig fysisk helsesjekk hos legen. Blodprøver. Høres ut som du har dyp depresjon, men det kan være andre ting også som gir deg disse symptomene. Heier på deg, dette klarer du!

AnonymBruker
Skrevet

Som en som sliter med depresjon så er mitt råd ikke vær redd sterkere medisiner, de kan virkelig redde hverdagen. Spesielt nyere som virker inn på sentralstimulerende.

Anonymkode: 7d09b...141

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke alvorlig nok til det. Han har ikke foreslått det og det tok 5 legetimer før han nevnte at innleggelse på DPS døgnseksjon kan være en idè. 

Du kan ta det opp, du behøver ikke vente på at han skal gjøre det. Og du bør si at du opplever å ha blitt verre, at noe må endres fordi du ikke holder dette ut.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som en som sliter med depresjon så er mitt råd ikke vær redd sterkere medisiner, de kan virkelig redde hverdagen. Spesielt nyere som virker inn på sentralstimulerende.

Nyere medisiner? Hva heter disse? 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du kanskje skal prøve å bytte behandler. Jeg har selv slitt med langvarig depresjon og måtte innom et par behandlere før jeg fant den som var riktig for meg. Kan psykologen du går til nå henvise til DPS? Kanskje han kan skrive en bedre henvisning en hva fastlegen din gjør.

Anonymkode: 8b077...e89

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg føler meg fysisk handlingslammet når det kommer til alt av det hverdagslige, jeg kommer ikke i gang. Kan begynne litt men så stopper det opp.

Vil det hjelpe deg å få praktisk veiledning? At noen hjelper deg, støtter deg, motiverer deg til å ta godt vare på deg selv, og til å gjøre husarbeid osv til du klarer det selv igjen? 

Det er stor sjanse for at du da automatisk også kommer til å føle deg litt bedre igjen, føle deg sterkere osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nyere medisiner? Hva heter disse? 

Ketamin & psilocybin

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ketamin & psilocybin

Både legen og psykologen er skeptisk til ketamin. Vil koste meg over 50k å prøve ketamin da jeg bor langt unna. Så vet ikke helt.. Vanvittig mye penger om det ikke fungerer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...