Gå til innhold

Dere som har alvorlig astma?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger noen gode historier på at dere lever godt med astmaen din. Er aktiv, i jobb, sosial?

Jeg har fått alvorlig astma, jeg må ha medisiner døgnet rundt nå, sitter i forstøver flere ganger om dagen, og bruker kammer spray også flere ganger om dagen. Jeg er sliten for astmaen er så aktiv nå, sover ikke og er også sykemeldt. 
Jeg kjenner jeg begynner å se tungt på dette, synes det er vanskelig. Jeg er egentlig en aktiv dame, men siste uken har det vært labert. 
Jeg vet ikke hvorfor det er slik som dette, det skjønner heller ikke legen min, jeg blir fulgt opp nøye. Men jeg ser liksom ikke lyst på dette nå. Jeg er på min andre kur av prednisolon, den gir meg foreløpig bare økt matlyst.
Er det håp for å bli bedre igjen?    

Anonymkode: bd619...915

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sprøtt,leste nylig dette I vår folkemedisin har korsvedbær vært benyttet som middel mot halskatarr, hoste og astma. Te av blomstene har vært brukt ved forkjølelse og halsvondt.

Anonymkode: acb7d...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sprøtt,leste nylig dette I vår folkemedisin har korsvedbær vært benyttet som middel mot halskatarr, hoste og astma. Te av blomstene har vært brukt ved forkjølelse og halsvondt.

Det er vel først og fremst barken fra korsved som blir brukt i naturmedisin. Te eller tinktur av korsvedbark er visstnok virksom mot astma. Men den er først og fremst muskelavslappende. På engelsk kalles korsved for "cramp bark". 

https://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/vibu_opu/art1.htm

Anonymkode: 25e57...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel først og fremst barken fra korsved som blir brukt i naturmedisin. Te eller tinktur av korsvedbark er visstnok virksom mot astma. Men den er først og fremst muskelavslappende. På engelsk kalles korsved for "cramp bark". 

https://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/vibu_opu/art1.htm

image.thumb.png.dc53eec21f98024443540851da93fa04.png

Skrevet

Jeg hadde diagnosen alvorlig ukontrollert astma. Etter mange år med litt forskjellig av medisiner, kom jeg til slutt til en lungelege som satte meg på biologisk medisin. Nå har jeg brukt disse sprøytene i over et år, og er mye bedre.

Jeg måtte gjennom et siste forsøk før jeg fikk Nucala sprøyter, men jeg tålte ikke inhalasjonsmedisinen, så da hadde jeg testet det jeg måtte for å få dekning.

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde diagnosen alvorlig ukontrollert astma. Etter mange år med litt forskjellig av medisiner, kom jeg til slutt til en lungelege som satte meg på biologisk medisin. Nå har jeg brukt disse sprøytene i over et år, og er mye bedre.

Jeg måtte gjennom et siste forsøk før jeg fikk Nucala sprøyter, men jeg tålte ikke inhalasjonsmedisinen, så da hadde jeg testet det jeg måtte for å få dekning.

Hvor ofte må du ta Nucala? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor ofte må du ta Nucala? 

Den tar jeg hver fjerde uke. Jeg må fremdeles bruke astmamedisiner, men jeg trenger ikke anfallsmedisin lenger.

Men det er som nevnt veldig strenge kriterier for å få disse biologiske medisinene siden de koster over 150K i året og er på H-resept. Altså er det ikke Helfo som dekker, men helseforetaket selv. Så første bud er å komme til en lungelege hvis du ikke allerede er det.

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (13 timer siden):

Så det finnes mer håp om alt er prøvd og ingenting fungerer. Det er godt å lese, jeg er i starten og håper vi får kontroll. Har veldig mye bivirkninger av Ventolin, og det må jeg bruke mye av nå. Skal til lungelege denne uka, jeg er veldig spent. 

Jeg bruker selv slike dyre medisiner mot en helt annen sykdom, får håpe jeg ikke må ta enda mer sprøyter. 🤞🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 16.27):

Jeg trenger noen gode historier på at dere lever godt med astmaen din. Er aktiv, i jobb, sosial?

Jeg har fått alvorlig astma, jeg må ha medisiner døgnet rundt nå, sitter i forstøver flere ganger om dagen, og bruker kammer spray også flere ganger om dagen. Jeg er sliten for astmaen er så aktiv nå, sover ikke og er også sykemeldt. 
Jeg kjenner jeg begynner å se tungt på dette, synes det er vanskelig. Jeg er egentlig en aktiv dame, men siste uken har det vært labert. 
Jeg vet ikke hvorfor det er slik som dette, det skjønner heller ikke legen min, jeg blir fulgt opp nøye. Men jeg ser liksom ikke lyst på dette nå. Jeg er på min andre kur av prednisolon, den gir meg foreløpig bare økt matlyst.
Er det håp for å bli bedre igjen?    

Det kommer helt an på hva som forårsaker astmaen din tenker jeg.  Hva som trigger den.

Jeg endte opp som uføretrygdet av astmaen. Men jeg fikk alvorlig astma pga rengjøringssprayer på jobb. Dette er yrkessykdom som jeg har fått millionerstatning på. Men hjelper svært lite det når jeg ikke kan være sosial. Jeg må holde meg unna folk stort sett, for min astma trigges av kjemikalier,  og som du sikkert vet så er parfyme et kjemikalie,  og folk bruker stort sett både parfyme og parfymerte produkter...

Anonymkode: 10331...f3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer helt an på hva som forårsaker astmaen din tenker jeg.  Hva som trigger den.

Jeg endte opp som uføretrygdet av astmaen. Men jeg fikk alvorlig astma pga rengjøringssprayer på jobb. Dette er yrkessykdom som jeg har fått millionerstatning på. Men hjelper svært lite det når jeg ikke kan være sosial. Jeg må holde meg unna folk stort sett, for min astma trigges av kjemikalier,  og som du sikkert vet så er parfyme et kjemikalie,  og folk bruker stort sett både parfyme og parfymerte produkter...

Sorry at det ikke ble noen god historie da (jeg har brukt forstøverapparat +++i 16 år nå)...

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok ikke like alvorlig astma som du har, men såpass kraftig at jeg ble innlagt på sykehus i to omganger med store pustevansker etter corona-infeksjon (post-viral infeksjon, tror jeg det kaltes). Fikk Relvar, og det har hjulpet meg veldig. 

Anonymkode: 0edb6...a2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig allergisk astma, bruker maxdosene på alle innhalatoerene, og forstøverapparat 4 ganger om dagen, den må jeg ha med meg ut, itillegg til allergi tabletter har lungelegen min satt meg på biologisk medisin/sprøyte.  Jeg vet ikke om det er gode muligheter til å bli friskere. Min lege sa at i mitt tilfelle kommer det ikke til å bli bedre og at jeg må lære meg å leve med det.

Anonymkode: 91a51...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...