AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Noen som har erfaring med at pappaen ikke vil ha pappaperm? Han skal ut i perm om 1 mnd, og han har virkelig ikke lyst. Vi er seriøst redde for at han kommer til å gå inn i alvorlig barsel deprasjon. Han har fått angst og ligger våken om nettene og bekymrer seg/gruer seg til permisjonen... Jeg skulle mer en gjerne tatt over permisjonen hans, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig? (er mange flere gode grunner til at han ikke vil / er bekymret) Anonymkode: 6b0c7...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 Du kan ikke ta over hans permisjon, det er uansett kjempeviktig at han lærer seg å ta seg av barnet sitt (hva om noe skulle skje med deg?). Jobb dere igjennom problem for problem og begynn allerede nå med å forberede han på permisjonstiden. Anonymkode: d9b89...acb 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen som har erfaring med at pappaen ikke vil ha pappaperm? Han skal ut i perm om 1 mnd, og han har virkelig ikke lyst. Vi er seriøst redde for at han kommer til å gå inn i alvorlig barsel deprasjon. Han har fått angst og ligger våken om nettene og bekymrer seg/gruer seg til permisjonen... Jeg skulle mer en gjerne tatt over permisjonen hans, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig? (er mange flere gode grunner til at han ikke vil / er bekymret) Anonymkode: 6b0c7...ef3 Her kommer det litt an på hva de flere gode grunnene er: har barnet og/eller han alvorlige utfordringer som han ikke er komfortabel med? Eller er det mindre ting? Om han mistenker (selv begynnende) fødselsdepresjon, eller av andre grunner er bekymret for om han kommer til å ta seg av barnet ordentlig, så bør han snakke med lege om det. Det er mulig å sykmelde han fra permisjonen for eksempel, slik at du får avlastet. Uansett gir det mening å la lege vurdere dette. Om det mer handler om at han virkelig bare ikke har lyst, at han tenker du er flinkere, er redd for å kjede seg, er bekymret for hvordan jobben skal klare seg uten han etc, så må han jo trene på å være mer med barnet uten deg. Er det ang jobben er det mulig (om dere har råd) at du tar ulønnet (eller kjøper dagmamma) en dag i uka, slik at han kan jobbe en dag i uka og heller forlenge permisjonen litt. Anonymkode: 13bea...157 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #4 Skrevet 21. april 2024 Han er jo også forelder... Er vel viktig at han lærer seg å ta vare på sitt eget barn? Hvis det er så vanskelig for han, har dere ingen i familie som har mulighet til å være hos dere eller komme innom jevnt mens han har permisjon for å støtte og bistå han hvis han syns dette er så vanskelig? Anonymkode: c0991...84f 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #5 Skrevet 21. april 2024 Er dette noe underliggende som har blusset opp etter at han ble pappa? Eller er det noe som har hendt nylig? Han er en voksen mann og må ta ansvar for egen helse uansett om det er fysisk eller mentale problemer det er snakk om. Anonymkode: b16f0...150 1
Anononyma Skrevet 21. april 2024 #6 Skrevet 21. april 2024 (endret) Dette er en av få ting som er bra med tredeling av permisjonen! Pappaene har så godt av den tiden sammen med barnet! Min mann hadde fremdeles lurt på hva som er opp og hva som er ned på ungen om det ikke var for pappapermen tror jeg 😂 Få mannen ut i perm, han har så godt av det! I tillegg får han jo sommeren, så han kan jo finne på alt mulig gøy med den lille 😄 Endret 21. april 2024 av Anononyma 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #7 Skrevet 21. april 2024 Det at en pappa ikke ønsker å ha pappaperm er dessverre ekstremt tabubelagt å snakke om, men det må være lov å si det uten at man blir kalt en dårlig far! Vil anbefale han å ta dette opp med legen, så kan legen skrive en vurdering/ søknad til nav og så kan det søkes om at mor overtar permisjonen. Og nei, det at en pappa ikke har pappaperm betyr ikke at han kommer til å få et dårligere forhold til barnet, eller at han er en dårlig far. Anonymkode: 23f49...538 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #8 Skrevet 21. april 2024 Jeg hadde ikke lyst til å ha mammaperm jeg heller, men får man barn så må man helst gjøre ting en ikke alltid har lyst til. Anonymkode: 2680d...384 8 1
Gjest Bromance Skrevet 21. april 2024 #9 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det at en pappa ikke ønsker å ha pappaperm er dessverre ekstremt tabubelagt å snakke om, men det må være lov å si det uten at man blir kalt en dårlig far! Vil anbefale han å ta dette opp med legen, så kan legen skrive en vurdering/ søknad til nav og så kan det søkes om at mor overtar permisjonen. Og nei, det at en pappa ikke har pappaperm betyr ikke at han kommer til å få et dårligere forhold til barnet, eller at han er en dårlig far. Anonymkode: 23f49...538 Ville du kalt en mor som ikke ønsker mammaperm for en dårlig mor? Kanskje tenkt at hun aldri burde fått barn? Det burde ikke være noen annerledes tankegang hvis det er far som ikke ønsker permisjon. Så jo, en mann som ikke ønsker pappaperm er en dårlig far!
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #10 Skrevet 21. april 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Ville du kalt en mor som ikke ønsker mammaperm for en dårlig mor? Kanskje tenkt at hun aldri burde fått barn? Det burde ikke være noen annerledes tankegang hvis det er far som ikke ønsker permisjon. Så jo, en mann som ikke ønsker pappaperm er en dårlig far! Nei. En mor eller far som ikke ønsker perm er en mor eller far med angst, bekymringer som har det vanskelig med seg selv. Punktum. Anonymkode: db44a...38e 2
Gjest Bromance Skrevet 21. april 2024 #11 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. En mor eller far som ikke ønsker perm er en mor eller far med angst, bekymringer som har det vanskelig med seg selv. Punktum. Anonymkode: db44a...38e For noe pisspreik...
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #12 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. En mor eller far som ikke ønsker perm er en mor eller far med angst, bekymringer som har det vanskelig med seg selv. Punktum. Anonymkode: db44a...38e Kommer jo veldig an på hvorfor de ikke ønsker perm. Veldig forskjell på de som har angst etc, og de som synes småbarn er kjedelige og ikke ser at tilknytning til eget barn ikke alltid kommer av seg selv (har møtt begge deler) Anonymkode: 13bea...157 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #13 Skrevet 21. april 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det at en pappa ikke ønsker å ha pappaperm er dessverre ekstremt tabubelagt å snakke om, men det må være lov å si det uten at man blir kalt en dårlig far! Vil anbefale han å ta dette opp med legen, så kan legen skrive en vurdering/ søknad til nav og så kan det søkes om at mor overtar permisjonen. Og nei, det at en pappa ikke har pappaperm betyr ikke at han kommer til å få et dårligere forhold til barnet, eller at han er en dårlig far. Anonymkode: 23f49...538 Sorry, men en forelder som ikke ØNSKER permisjon med eget barn er ikke en god forelder. For å være en god forelder må du faktisk ha evnen til å ta deg av eget barn alene over en viss tid. Anonymkode: 2c15d...d30 1 2
Hensatt Skrevet 21. april 2024 #14 Skrevet 21. april 2024 Er han redd for å ha barnet alene? Kan dere ikke øve nå mens dere ennå har tid? La han f.eks ha barnet mens du er på butikken eller går deg en tur. Han tar med barnet på trilletur osv.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #15 Skrevet 21. april 2024 Nå er det faktisk sånn at man har et ansvar når man setter barn til verden. Hvordan hadde dere løst det om det var mor som «ikke ønsket» permisjon? Tror ikke det blir noe enklere for far å ta ansvar og bli trygg om mor skal tråkke hjemme med barnet mens far unngår det hele. Å hva hvis det skjer mor noe? Jeg havnet på sykehus når baby var bare noen få mnd. Heldigvis var far trygg i rollen og hadde brukt masse tid med barnet sitt i forkant , så det fikset de kjempe bra. Anonymkode: 194bb...09d 2 1
Hensatt Skrevet 21. april 2024 #16 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sorry, men en forelder som ikke ØNSKER permisjon med eget barn er ikke en god forelder. For å være en god forelder må du faktisk ha evnen til å ta deg av eget barn alene over en viss tid. Anonymkode: 2c15d...d30 For noen er dette noe som krever gradvis tilvenning. Det er heller ikke alle som takler å ta seg av en baby og det må man bare respektere og ikke latterliggjøre...
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #17 Skrevet 21. april 2024 Vårt barn er ikke født enda, så det kan jo endre seg hva vi føler. Vi spart opp til at det er mulig for at jeg kan ta resten av tiden ulønnet, siden vi begge er enige om at det er det beste valge som passer vår livssituasjon akkurat nå. Men ut fra jeg har lest med mindre far ikke er student er det ikke mulig og flytte pappa perm til mor. Du kan skrive under på papir om at han ikke kan ivare ta baby men ingen menn burde skrive under på det for å flytte perm til mor. Da er det bedre og ikke søke om perm MEN da må mor gå ulønnet og ja det er jo et tap av penger og gjøre det sånn. Men av hva jeg tenker TS så er det beste for barnet at begge foreldrene har det bra både mentalt og fysisk. Så om dere har råd til at du kan være hjemme hvorfor ikke. Har dere ikke råd til hele kan sjekke muligheten og at han kanskje tar ut 2-3dager i uken også har du 1-2dager ulønnet. Du kjenner mannen din beste og sånn jeg tenker om min at det gjør ikke han til en dårlig far det valget vi tar nå. Vi har begge ønsket baby og begge gleder oss til den kommer. Min mann har byttet nok av bleier i livet og passet småbarn siden han kommer fra en stor søsken flok. I tillegg er han aktive med sine nieser og nevøer og er glad i barn. Så jeg er ikke beskymret for at han ikke hadde klart og tar fint være på barnet vår alene. Sånn som ting er nå har han masse erfaring men derimot meg moren har veldig lite. Så jeg støtter meg en del på han sine kunnskaper. I tillegg skal vi ha babyen på soverommet så han kan hjelpe til mest mulig selv om det vil gjøre han trøtt. I grunn synes jeg permisjonen burde vært her er månedene dere får del det som det passer vær familie. Det er ikke alle mødre som trives med å være hjemme så lenge eller menn og da burde den ikke har noe imot det lett kunne flytte det til partner om dette er noe begge ønsker. Men ja det er jo bare en drøm om at voksene mennesker skal kunne bestemme selv, hva som passer deres livssituasjon. Anonymkode: 211f2...c75
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #18 Skrevet 21. april 2024 Når skal han lære seg å ta vare på sin egen unge egentlig? Faller du ifra, hva skjer da? Anonymkode: 1c74d...8bd 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå