AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Da jeg hadde bodd i leiligheten min i 2 år, satte huseier opp husleien fra 15000 til 16000 kr pr mnd, etter konsumprisindeksen, som jeg vet er lov en gang i året. Jeg antar derfor at de vil øke husleien så mye de kan hvert år, og hvis jeg regner 600-1000 kr økning pr mnd hvert eneste år blir det jo veldig dyrt til slutt. Min lønn øker ikke så mye. Men jeg har ikke mye greie på KPI. Kan dette også gå ned fremover, eller i det minste at økningen stabiliserer seg? Anonymkode: 58bd0...ba8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 Jeg har bodd i min leilighet i nesten 4 år og husleien har økt 2 ganger på den tiden. I tillegg måtte jeg ut med flere tusen kroner for å fornye kontrakten. Vanskelig å spare når man leier. Husleien går opp men lønna står stille. Samtidig er strømprisene og matprisene høye. Flytter man, så øker jo bare husleia der også etterhvert.. Det er vel sånn så lenge boligprisene for å kjøpe øker så øker også leieprisene? Siden man ikke kan pusse opp etc i en leid leilighet så må man leie en med grei nok standard, ellers så må man leie en rønne ( som man ikke kan pusse opp). Anonymkode: 9c85d...ffb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 I følge Statistisk Sentralbyrå, er det ingen år etter krigen hvor KPI har gått ned, så jeg ville ikke regnet med at det kommer til å skje. KPI er et mål på prisnivået i samfunnet. Det er en slags sum av alle prisøkninger på alt fra biler, strøm, byggevarer, håndverkertjeneter og matvarer, til reiser og frisører. Det er vanlig at det årlige lønnsoppgjøret gir samme eller bedre tillegg enn KPI-økningen. Jeg tror t så lenge husleien ikke øker mer enn KPI, skal du være fornøyd. Hvis leieprisen skulle økt i takt med boligmarkedet, ville den ofte steget raskere, tror jeg. Anonymkode: ebc25...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #4 Skrevet 21. april 2024 LEtter tre år så kan prisen også justeres etter gjengs leie, så du må regne med større økning da. Anonymkode: a36c1...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #5 Skrevet 22. april 2024 Inkludert i leien er kommunale avgifter, husforsikring, fremtidig oppussing/vedlikehold. Alle disse tingene blir bare dyrere og dyrere så da må jo prisen på leie gå opp også. Ser bare siden jeg kjøpte leiligheten min for et parr år siden, så har kommunale avgifter gått opp med 700 kr/mnd. Leier ikke ut, men forstår godt hvorfor de må øke leien. Det er ikke gratis å eie. Anonymkode: 61f89...da3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #6 Skrevet 24. april 2024 On 4/21/2024 at 3:46 PM, AnonymBruker said: Da jeg hadde bodd i leiligheten min i 2 år, satte huseier opp husleien fra 15000 til 16000 kr pr mnd, etter konsumprisindeksen, som jeg vet er lov en gang i året. Jeg antar derfor at de vil øke husleien så mye de kan hvert år, og hvis jeg regner 600-1000 kr økning pr mnd hvert eneste år blir det jo veldig dyrt til slutt. Min lønn øker ikke så mye. Men jeg har ikke mye greie på KPI. Kan dette også gå ned fremover, eller i det minste at økningen stabiliserer seg? Anonymkode: 58bd0...ba8 I teorien kan kopi gå ned ja. Men det er nok svært tvilsomt at du opplever det noen gang. I praksis så kan du nok regne med en prisøkning på mellom 2-4 % i året. Men det har vært noe høyere i det siste. Anonymkode: c2bb2...105
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå