Gå til innhold

Hvem i helsevesenet kontaktes etter et selvmord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om en person som begår selvmord har vært inne i helsevesenet tidligere. F.eks har hatt psykolog hos DPS, vært innlagt på døgnsenter, hatt psykolog med driftsavtale, osv.  Om denne personen ender livet sitt en stund etter vedkommende har avsluttet behandling. Blir da DPS, døgnsentrene, osv kontaktet da?  Vil journalene til personen bli sjekket? Vil psykologen bli kontaktet?  Hva om psykologen har sluttet i jobben?

Anonymkode: 08fd5...7ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ingen blir kontaktet med mindre avdøde har gitt noen beskjed/avdødes pårørende ønsker å gi beskjed på eget initiativ. 

Anonymkode: ca63e...489

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, ingen blir kontaktet med mindre avdøde har gitt noen beskjed/avdødes pårørende ønsker å gi beskjed på eget initiativ. 

Anonymkode: ca63e...489

Takk! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! 

TS

Grunnen til at jeg spurte var at jeg så statistikk over forventet levealder for de som hadde vært innlagt på psykiatrisk. For å kunne regne ut den levealderen så må det  ha vært ført noe statistikk over når tidligere pasienter dør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at jeg spurte var at jeg så statistikk over forventet levealder for de som hadde vært innlagt på psykiatrisk. For å kunne regne ut den levealderen så må det  ha vært ført noe statistikk over når tidligere pasienter dør. 

Er du i aktiv behandling får behandler beskjed. Pårørende har rett til innsyn i journalen din så om du ikke ønsker det må du si ifra om det skriftlig. Du må si ifra til hver instans som har journal om deg. 

Anonymkode: 696a5...afa

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er du i aktiv behandling får behandler beskjed. Pårørende har rett til innsyn i journalen din så om du ikke ønsker det må du si ifra om det skriftlig. Du må si ifra til hver instans som har journal om deg. 

Anonymkode: 696a5...afa

Takk, så når de regnet ut forventet levealder til de som har vært innlagt på psykiatrisk så tok de kun med de som fortsatt går til behandling? Det var litt betryggende å høre siden forventet levealder var de som har vært innlagt kan være 25 år mindre enn de som ikke har vært innlagt. Men om det kun er de som allerede går til behandling så betyr det kanskje at vi som har avsluttet behandling lever lenger. 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6ob98/psykisk-syke-lever-25-aar-kortere-enn-andre-folk

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...