Gå til innhold

Du som bor nord for polarsirkelen, vis meg verandaen/terassen din

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nordlending her. Og som de fleste andre nordlendinger har vi veranda og terrasse rundt stort sett hele huset, både på bakkenivå og i høyden. 
Men det jeg syns er vanskelig er det uberegnelige været. Kan jo ikke la puter og pledd ligge ute. Alt må kunne stuves vekk. Og det tar tid å sette frem alt på en godværsdag. Planter må kunne tåle en støyt og gjerne kunne flyttes i le når det blåser og regner som verst. Møbler også for den del. Utelykter og lignende pynter jo, men her er det jo like lyst på natta som på dagen, så får ikke den koseeffekten som man ser på reklame.

Jeg har då lyst å pynte opp ute og tre ger inspirasjon fra andre i nord. 

Anonymkode: d991b...200

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha noe som er overbygget er en stor fordel i nord.  Enten et tak eller en pergola.  Hovedinngangen vår er overbygget, og siden den vender mordvest har vi kveldssola der.  Har plass til benk, bord og stoler der.  Styler med puter/pledd som jeg skifter på etter årstid.  Selv om nordvesten kan stå godt på om vinteren overvintrer både klatrevillvin og villkaprifol i store potter.  I tillegg setter jeg mange potter nedover trappa med blomkarse (tåler halvskygge) og Hosta.  
Terrassene våre mot sørøst, sør og sørvest er ikke overbygget.  Men i år skal vi bygge en pergola over den ene.  Først uten tak, så ser vi det an.  Alle våre utemøbler er i tre og står ute fra vår til høst.  Men ja, jeg løper inn og ut med puter.  Det finnes kasser å ha dem i, men de er fryktelig dyre om man ikke vil ha dem i plast.  
Om du ikke bor spesielt værutsatt til, så kan du plante veldig mye her i nord.  Jeg bor i Lofoten, med havet som nabo mot sør.  Hos meg vokser klatreroser, klematis, prydbusker og stauder ned til herdighetssone H5.  På terrassen har jeg store potter med sommerblomster, lave og høye.  Har et par levegger der, og når det er dårlig vær skyver jeg krukkene inntil og i le.  
At det er lyst om nettene i nord kan vi ikke gjøre noe med, men en av fordelene er alt man kan gjøre ute i hagen til langt på natt :)  

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå bor jeg sør for polarsirkelen, men i et værhardt område. Jeg må ha planter som er på minimum H6, og har derfor plantet kaprifol i hagen som jeg har kjøpt på et lokalt hagesenter. Kaprifolene har overlevd i flere år. I tillegg har jeg Finlands hvite rose. Her står nordvesten rett på, med temperatur ned til minus 20 på vinter og pluss 30 på sommer. Kaprifolen trives likevel. 

Anonymkode: fa109...ed1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har utekasser til puter etc, men syns det er et pes å pakke ut og inn hver gang. Har ikke plantet stauder i hagen helt bevisst da jeg ønsker en lettstelt hage. Det er plen og bærbusker/frukttrær. Så blomster blir i krukker. Men det blir fort dyrt når man har mye veranda.
har både innebygd, halvveis overbygget og åpen veranda/terrasse. 
Jeg syns rett og slett det er litt vanskelig å få det til å se koselig ut. Mulig jeg blir for påvirket av reklame og instagram🙈

Anonymkode: d991b...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...