Gå til innhold

Blir litt overrasket over svigerfamilie. Vedr. arv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er vokst opp med verdens fineste og snilleste bonus pappa. Han har aldri gjort forskjell på han og sine egne. En fantastisk far på alle måter. 
Min mann har aldri hatt kontakt med sin bio pappa. Bonus far ville adoptere han som liten, men moren sa nei for hun ville ha bidragspengene fra bio far. 
Nå er bio far død og hele familien er på han om at han må kreve arven sin. Min mann føler ikke veldig behov for det siden han har en pappa (som han kommer til å arve) og siden de ikke har hatt noe kontakt. 
Men, svigerfamilien (utenom bonusfar) er stadig på han at han må få i gang kravet om arv. Bio far var ingen rik mann, bare en vanlig arbeider. 
Mannen min har spurt meg, jeg syntes han bør droppe den arven, ikke trenger vi det og føler det blir å invadere bio far sin familie. Men, at jeg støtter han uansett hva han vil gjøre. 
For min del tenker jeg at det virker grådig å «innvadere» en familie i sorg nå for å kreve arv. Det har jo også vært min manns valg å ikke har kontakt med biofar iom at han har har verdens fineste far. 
Hva er deres tanker rundt dette? 

Anonymkode: f0c3b...f2c

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke å kreve arv, far har en plikt arv til sønn. Den skal han få uavhengig av kontakt eller ikke. Jo man tar arven sin, og det er biofar som valgte å ikke ha kontakt

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger ikke "kreve" noe arv. Dersom biologisk far står oppført som far (noe han mot all formodning gjør siden mor har fått bidrag) er din mann automatisk arving og vil få brev fra tingretten om at han er arving. 

Da kan han gjøre 1 av 2 ting.

1 - sitte på gjerdet og ikke gjøre noe og motta den arven han har rett på.

2 - si fra seg arven. 

Anonymkode: 0c559...9d5

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du framstiller det som om han aktivt må kreve arven, men det tror jeg muligens er feil. Skal han ikke ha arv så må han aktivt frasi seg den. Bostyreren får ikke gjennomført skiftet med å utelate mannen din. Jeg er ingen ekspert, så andre må gjerne komme med mer opplysninger.

Anonymkode: add12...ce1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre bonusfar skriver mannen din inn i testamentet, så får han ikke noe arv derfra om det skulle bli aktuelt.

Mannen har rett på arven etter biofar. Det er ikke 'å kreve' eller invadere fars familie, det er en rettighet. Ta det han har rett på. 'Dere' trenger kanskje ikke arven, men det kan for mannen være et plaster på et sår som han nok har pga faren sin.

Anonymkode: 49495...570

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er pliktarv, så han får pengene. 

Det som derimot ikke er sikkert er om han arver sin stefar. 

Anonymkode: 26c4d...65b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Man må vel ikke kreve arv, men man må si fra seg arv dersom man ikke ønsker å arve.
Har han fått informasjon om hva og hvor mye det er snakk om?
Har stefar nok midler utenom pliktdelsarv, og skrevet testamente som sikrer din samboer arv fra han? 

Anonymkode: 62719...1ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er skrevet inn i testamente til stefaren. 
Ok, så da kan han bare vente eller si den fra seg. 
Svigerfamilien er veldig på at han må kontakte de og kreve sin del. 
De virker redde for at han ikke skal få noe. 
Vi har ikke satt oss så veldig inn i det, men vi får ta en prat om det, så får han avgjøre selv hva han ønsker å gjøre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Om han sier fra seg arven og har barn vil barna deres få arven i stede. Om det er nok til at overformynderiet blir innblandet kan man ikke si i fra seg arven til mindreårige barn. 
Arven vil da komme deres vei uansett. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal han ha arven sin.  Han kan evnt være hyggelig nok til å vente til en eventuell partner til far går bort også, men det er ikke ett krav. Han har rettigheter til å motta sitt nå. 

Anonymkode: 776bb...840

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis biofar er gift, så kan det hende kona hans sitter i uskiftet bo.

Anonymkode: 7fb0b...010

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke satt oss så veldig inn i det, men vi får ta en prat om det, så får han avgjøre selv hva han ønsker å gjøre. 

Jeg tror dere kan forvente dere bråk når stefaren dør. Svigerfamilien vet han får arv fra to fedre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må i tilfelle ts sin mann godkjenne. Ingen automatikk med uskifte når det eg særkullsbarn.

Anonymkode: d8a30...692

• Liker 8
Skrevet

Ta en telefon til tingretten. De har oversikt på arvinger. Det er en rubrikk på skjemaet hvir du søker om skifteattest  hvor arvingene skal føre på de andre arvingene. Kan hende de ikke fører på deg?

Ta imot det du har krav på. Det er ikke griskt.  Det er ikke din skyld at du ikke har kjent din far. 🩷

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kanskje svigerfamilien ønsker at din mann ikke skal arve sin stefar slik at det blir mer til de?

Anonymkode: 85ca5...b1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror dere kan forvente dere bråk når stefaren dør. Svigerfamilien vet han får arv fra to fedre. 

Det vil ikke bli noe problem. Hans halv søsken har vært som hel søsken hele livet deres siden han er eldst og har alltid bodd kun hos moren. De vet også at han er skrevet inn i testamentet. De er en sammensveiset søsken gjeng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke uten sønnens tillatelse.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vil ikke bli noe problem. Hans halv søsken har vært som hel søsken hele livet deres siden han er eldst og har alltid bodd kun hos moren. De vet også at han er skrevet inn i testamentet. De er en sammensveiset søsken gjeng. 

Om de er aldri så sammensveiset vil de kanskje syns det blir urimelig at din mann skal få arv to ganger. For han får pliktarv etter sin biologiske far. Et testamente kan endres. Selvsagt skal han har arv etter sin far. Dette betinges ikke av kontakt.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mannen min er vokst opp med verdens fineste og snilleste bonus pappa. Han har aldri gjort forskjell på han og sine egne. En fantastisk far på alle måter. 
Min mann har aldri hatt kontakt med sin bio pappa. Bonus far ville adoptere han som liten, men moren sa nei for hun ville ha bidragspengene fra bio far. 
Nå er bio far død og hele familien er på han om at han må kreve arven sin. Min mann føler ikke veldig behov for det siden han har en pappa (som han kommer til å arve) og siden de ikke har hatt noe kontakt. 
Men, svigerfamilien (utenom bonusfar) er stadig på han at han må få i gang kravet om arv. Bio far var ingen rik mann, bare en vanlig arbeider. 
Mannen min har spurt meg, jeg syntes han bør droppe den arven, ikke trenger vi det og føler det blir å invadere bio far sin familie. Men, at jeg støtter han uansett hva han vil gjøre. 
For min del tenker jeg at det virker grådig å «innvadere» en familie i sorg nå for å kreve arv. Det har jo også vært min manns valg å ikke har kontakt med biofar iom at han har har verdens fineste far. 
Hva er deres tanker rundt dette? 

Altså hvordan skal han arve sin bonusfar? Er han rik? Selvfølgelig skal han arve sin biologiske far, plaster på såret for at biofar ikke har vært mer involvert. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Bråk fra hvem? Man får den arven man har krav på, verken mer eller mindre.

Anonymkode: 160a1...af1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...