Gå til innhold

Er ansatte i barnevernet ofte useriøse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært gjennom en undersøkelse fordi vi ble meldt inn av mannens eks. Den ble henlagt raskt, men når jeg leser referatene er de meget unøyaktige og inneholder sitater jeg aldri har ytret. Det står: "Sier at Xx er vill og agressiv" (stesønn). Det jeg sa var: Han er aktiv og har et stort følelsesregister som kan svinge fra glede til sinne raskt. " Har minimum 20 eksempler fra både mine og mannens sitater som er feil.

Som sagt ingenting skjedde, men jeg ønsker ikke at stebarna tror det om meg...

Anonymkode: c5c35...33c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok du det ikke opp på lyd? Blir vanskelig å be om endring av papirene om du ikke har det. Det blir bare ord mot ord. 

Be alltid om å lese eller få opplest referat IMØTET! Ikke etter møtet. Da kan du justere deres notater der du ikke er enig. 

Anonymkode: 599c7...7b2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Neu

Anonymkode: a79b5...2fc

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 738b6...dc7

AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på å få lese referat/få der tilsendt etter møtet. Da kan dere også gi tilbakemelding om at dere er sitert feil og en kan evt. legge til et tilleggsnotat på dette i mappen til barnet. På en annenside har det nok liten betydning siden saken er henlagt. Jeg kan ikke snakke for alle, men jeg tar jobben min svært alvorlig og har stor respekt for den makten barnevernet sitter med. Mvh. Barnevernsansatt

Anonymkode: 3a13b...f0e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig det der! Lydopptaknaløtid og be om å få referat i det dere går fra møtet 

Anonymkode: 26251...5ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bekjentes datter (13) mottok en sms fra barnevernet fordi hennes da utflyttede fostersøster hadde diktet opp noen historier. Trettenåringen sa til sin mor at hun hadde ingen interesse av å møte noen som var så dårlig på å formulere seg.🤷🏼

Anonymkode: 40abc...4f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja de er ikke hellige og har ulike personligheter, meninger og variasjon av profesjonalitet.

Jeg har møtt mange ulike saksbehandlere i barnevernet i jobben min som førskolelærer, og de spenner fra å være varme, hyggelige og omtenksomme til korte, sure og mangel på empati.

Anonymkode: 70e0c...526

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bare det er så merkelig at de skriver ting vi ikke har ment.

Vi fikk tilsendt referat etter at vi etterspurte det og vi tok dessverre ikke opp samtalen. Jeg trodde ikke de var så lite nøyaktige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes bare det er så merkelig at de skriver ting vi ikke har ment.

Vi fikk tilsendt referat etter at vi etterspurte det og vi tok dessverre ikke opp samtalen. Jeg trodde ikke de var så lite nøyaktige. 

De er jo bare mennesker,  og folk er forskjellige.  De tar korte notater under møtet og fyller inn etterpå. Er de dårlig å formulere seg vil gjengivelse bli svært ukorrekt.  

Anonymkode: 599c7...7b2

AnonymBruker
Skrevet

I mi tid i bvtj var jeg ekstra oppmerksom på å ikke tillegge referatene noe som ikke faktisk ble sagt. 
Ord har makt, og dette var oppe som tema både under utdannelsen og med kollegaer.

Selv om det er travelt og man har lite tid tid alle slags arbeidsoppgaver, skal man ikke journalføre det man tror man hørte. Det skjedde nok her. Antagelig tok ikke kontaktpersonen nok notater under møtet, og fikk kanskje ikke skrevet ferdig notatet før noen dager etterpå. Da kan det fort bli tullball. 
Eller hun brukte sine egne tolkninger, noe som jeg anser som uprofesjonelt.  
Nyansatt kanskje?

Husk at dere har rettigheter. Både innsyn i saken og klagemuligheter.

Anonymkode: 85149...b30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har vært gjennom en undersøkelse fordi vi ble meldt inn av mannens eks. Den ble henlagt raskt, men når jeg leser referatene er de meget unøyaktige og inneholder sitater jeg aldri har ytret. Det står: "Sier at Xx er vill og agressiv" (stesønn). Det jeg sa var: Han er aktiv og har et stort følelsesregister som kan svinge fra glede til sinne raskt. " Har minimum 20 eksempler fra både mine og mannens sitater som er feil.

Send de en korrigering eller klage, det Scannes inn i systemet og blir da liggende i journal til evt barn blir voksne og kan be om evt innsyn. Det mest riktige er at referat sendes ut ganske kort etter evt så skrives referat under møte med mulighet for korrigering etterpå. Om man siterer direkte bør man være nøyaktig, hvis ikke får man bare utelate det. Så her har nok notatene vært mangelfulle og evt referat skrevet for lang tid etter møtet, dessverre er bv tj gjerne for få ansatte ifht saker -så referatskriving kan fort bli utsatt om man har andre saker som er mer akutte så eneste man rekker er «brannslukking» og da er referater det man kanskje nedprioriterer. 

Anonymkode: d18e2...132

AnonymBruker
Skrevet

Ut fra referatene så virker det som de hører sånn passe etter og skriver sånn ca det de hørte ja. "Jeg har ikke bil" ble til "Mor forteller at hun har ikke sertifikat for bil". Synes det er for dårlig at man ikke får lese over etter hvert møte som rutine, men må mase for å få tilsendt referat. Og så gidder de ikke rette selv om jeg har bedt de om det. Fordi jeg kan ikke bevise hva jeg sa. Min tillitsperson var vitne men det hjelper ikke, for jeg har ikke lydopptak.

Ikke så veldig viktig at de tror jeg ikke har sertifikat, det var bare et eksempel.  Jeg har andre eksempler som har mer å si for omsorgsevnen, men vil ikke utlevere det her. Og så har enkelte saksbehandlere utrolig dårlig spåk. Mye "dem sier" uten at man får vite hvem "dem", altså "de" er. Jeg er ikke flink til å uttrykke meg skriftig, men jeg reagerer på at saksbehandlerne sitt skriftlige arbeid er så unøyaktig og rotete og fullt av skrivefeil. Det gir så dårlig inntrykk og virker lite profesjonelt. De har tre år høyere utdanning og man må kunne forvente at de klarer å uttrykke seg presist for å unngå misforståelser. 

Anonymkode: 8c621...504

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei aboslutt ikke, Jeg var under barnevernet i 10 år nesten, jeg gikk ut i desember 2023, da de så det gikk veldig bra med både meg og barna, aldri opplevd noe useriøs fra dem på den tiden, bare god hjelp

Anonymkode: 02a56...7a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...