Gå til innhold

Hjemmetest for glutenintoleranse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig blitt plaget av allergi i øyne og nese. Litt tilfeldig googling førte meg til en norsk/svensk side for diverse hjemmetester. Jeg bestilte både en allergitest for husdyr, pollen, gress m.m, men litt tilfeldig kjøpte jeg også matvareintoleranse-test. Har litt sensibel tarm, men ikke veldig plaget. Så slo testen positivt ut på glutenintoleranse…Er sånne tester til å stole på? Var blodprøve som jeg tok selv i fingeren og dryppet en dråpe blod ned på et testbrett (lignende corona-test, der man kunne få to streker hvis positivt), 

Jeg har prøvd å finne ut av dette mens jeg venter på time hos legen… Lest masse om cøliaki, men kjenner meg ikke igjen. Finnes det mild grad av dette? Det rare er jo at jeg ikke er særlig plaget og fant det ut litt tilfeldig. 

Jeg er livredd for gastroskopi så kvier meg veldig for utredningen. Er det veldig viktig med gastroskopi? Kan jeg ikke heller bare spise minst mulig gluten, siden jeg uansett ikke er plaget?

Anonymkode: ba79b...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cøliaki kommer med eller uten symptomer, og da vi var på mestringskurs etter diagnosen sa de at det mest typiske med cøliaki er at symptomene kan være utypiske. Så jeg vil si at det er ikke så nyttig å lese om symptomer - du må ta en blodprøve hos legen. Det går som regel an å stille diagnose uten gastroskopi, men NAV har krevd gastroskopi for å gi hjelpestønad til glutenfri diett.

Så er det sånn med cøliaki at noen blir veldig dårlige av gluten mens andre knapt merker det, men det er like skadelig for begge, fordi gluten skader tarmtottene, som igjen påvirker kroppens evne til å ta til seg næring. Så hvis det er cøliaki,så kan du ikke basere deg på å spise minst mulig gluten som du sier. Du må holde deg helt unna. Hvis ikke blir du undeerernært.

Den testen du har tatt for allergier er sannsynligvis helt verdiløs her. Allergi, intoleranse og cøliaki er tre helt forskjellige ting.

Anonymkode: d118b...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de vært til å stole på så hadde leger brukt det fremfor å sette pasienter i lange køer for gastroskopi...

Gastroskopi med biopsi er sikreste måten å diagnostisere cøliaki. Ikke alle er like plaget ved cøliaki, men sykdommen kan ofte forverre seg med tiden hvis man fortsetter utsette tarmene for gluten. Mange får ikke diagnosen før i voksen alder fordi plagene ikke er tydelig tidligere, men tarmen tar stadig større skade.

Anonymkode: 64443...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig viser hjemmetesten at du har "cøliaki-genet" HLA DQ2 eller DQ8.

Prøven viser ikke at man har cøkiaki, men at man har en vevstype som ofte forbindes med cøliaki.
Disse vevstypene er det mange som har uten å ha cøliaki også.

Anonymkode: 3f3ca...fbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mest sannsynlig viser hjemmetesten at du har "cøliaki-genet" HLA DQ2 eller DQ8.

Prøven viser ikke at man har cøkiaki, men at man har en vevstype som ofte forbindes med cøliaki.
Disse vevstypene er det mange som har uten å ha cøliaki også.

Jeg må også legge til, jeg har cøliaki, men har ingen av de overnevnte vevstypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester du positivt betyr det i praksis at du har cøliaki, men du må likevel ta turen til lege for å bekrefte diagnosen. 

Anonymkode: c00e5...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...