Gå til innhold

Barn med kort lunte som blir helt stille når hun blir sur!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg passer søsteren min sine barn ofte. Niesen min på ni år har veldig kort lunte, men hun kjefter ikke. Hun kan plutselig bli helt stille. Hun nekter å si noe og hun nekter å fortelle hva som er galt. Ofte vet jeg ikke hva hun er sur for! Hun kan bare plutselig bli sint. 

Noen som har råd? Det er sykt frustrerende. Foreldrene har hatt en avtale med henne om at hun må si hvorfor hun er sint, men jeg tror de har gått bort fra dette. Jeg er selvfølgelig glad i alle barna til mine søsken, men det er lite trivelig å ha en pottesur unge på besøk som ikke sier et ord. 

Anonymkode: f282c...a42

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

PS. Det er også litt skummelt. Hun nekter å ha øyekontakt, hun lager ikke en lyd og bare later som du er luft. Og ofte er det helt uten grunn. 

Du kan kritisere meg for å snakke om barn slik, men hun er skummel når hun blir sånn. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et barn som aldri har fått. validert følelsene sine.

Jeg ville brukt tid på å trygge henne, vise/fortelle henne at hun har lov til å føle på sinne, tristhet osv.

Jeg var sånn. Jeg turte ikke å vise 'negative' følelser foran mine foreldre. Sinne, tristhet osv, kom med mye skam. Jeg ble istedenfor stille og innesluttet. I tillegg slet jeg med (som jeg nå vet) adhd sinne. Men fordi jeg ikke følte at det var trygt å uttrykke meg selv foran andre, gikk jeg på rommet og hadde musestille sinneutbrudd.

Som voksen er jeg passiv aggressiv (jobber med det), og klarer ikke å knytte følelsesmessige bånd til andre. Jeg har ingen nære venner, og har aldri vært forelsket.

Barn er vanligvis veldig flinke til å uttrykke seg selv, fordi de har ikke så veldig god kontroll over følelsene. At denne 9 år gamle jenta bare blir stille, er et tegn på at noe er alvorlig galt.

Hun er ikke skummel. Hun har det vondt. Hun har ingen hun tør å åpne seg opp for. 

Anonymkode: 30c48...fd9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å snakk med henne når hun ikke er sur? Kan hende hun trenger hjelp til å håndtere følelsene sine.

Anonymkode: c0434...43f

AnonymBruker
Skrevet

'Jeg ser du trenger tid til å roe deg ned, så du kan gå på rommet til du har tatt den tiden. Kom ut når du er klar'

Akkurat nå får hun oppmerksomhet fordi hun er sint og stille. Dere trygler henne om svar og kommunikasjon, og hun nyter opp erksomheten og makten det gir henne fra dere.

Send henne på en plass hvor hun må være alene mens hun er slik. Da får hun ikke foret opp.erksomhetsbehovet, og lærer kanskje å håndtere sinnet på en annen måte. Det kan også være at hun rett og slett trenger tid til å sortere tanker og roe seg ned, og da er det bare 'støy' å mase på henne.

Be henne ta tida til å roe seg ned på rommet/kjellerstua/bilen osv, ikke foran dere.

Anonymkode: 14131...f35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Høres ut som et barn som aldri har fått. validert følelsene sine.

Jeg ville brukt tid på å trygge henne, vise/fortelle henne at hun har lov til å føle på sinne, tristhet osv.

Jeg var sånn. Jeg turte ikke å vise 'negative' følelser foran mine foreldre. Sinne, tristhet osv, kom med mye skam. Jeg ble istedenfor stille og innesluttet. I tillegg slet jeg med (som jeg nå vet) adhd sinne. Men fordi jeg ikke følte at det var trygt å uttrykke meg selv foran andre, gikk jeg på rommet og hadde musestille sinneutbrudd.

Som voksen er jeg passiv aggressiv (jobber med det), og klarer ikke å knytte følelsesmessige bånd til andre. Jeg har ingen nære venner, og har aldri vært forelsket.

Barn er vanligvis veldig flinke til å uttrykke seg selv, fordi de har ikke så veldig god kontroll over følelsene. At denne 9 år gamle jenta bare blir stille, er et tegn på at noe er alvorlig galt.

Hun er ikke skummel. Hun har det vondt. Hun har ingen hun tør å åpne seg opp for. 

Anonymkode: 30c48...fd9

Hun har svært oppegående foreldre og familie som kan validere følelsene hennes. Hun har også søsken som ikke er sånn. Hun får lov til å være sint eller lei seg, men det er veldig vanskelig å hjelpe noen som blir helt stille og som ignorerer deg når du prater til dem. 

Man kan si "Er det noe som er galt? Er du lei deg?" Men hun later som hun ikke hører. I dag tok jeg barna med på butikken. Hun var glad da vi tro hjemmefra, men i løpet av bilturen har hun blitt sint. Jeg aner ikke hvorfor. jeg prøvde å muntre henne opp. Jeg spurte om hun ville ha slush da jeg av og til kjøper noe godt til barna når de er med meg. Hun ignorerte meg i femten minutter, så var plutselig alt bra igjen. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...