Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har / har hatt svangerskapsdiabetes og måttet bruke insulin, hvor lang tid tok det for deg å få kontroll på blodsukkeret, og hvor høy dose måtte du ha? Forstår det er individuelt for alle altså, men selv har jeg nå holdt på med stadig økning i dosen i over en måned og er nysgjerrig på hva som egentlig er vanlig😅 Mitt fastende blodsukker er fortsatt det samme - mellom 5,9 og 6,3 uavhengig av om jeg gikk på startdosen på 4E og nåværende på 30E. Synes jo det er skikkelig frustrerende at jeg etter så lang tid fortsatt ikke ser effekten av insulinbehandlingen.. har nettopp startet opp med 4E også om morgenen fordi de på Haukeland mente at ved å få generelt blodsukker ned i løpet av dagen ville kunne hjelpe på.. uansett, ville bare gjerne høre deres erfaringer?:) Jeg er i uke 27 og venter tvillinger, bare sånn til info i fall det føles relevant å vite før noen svarer☺️

Anonymkode: 0926b...5b2

AnonymBruker
Skrevet

Brukte kun 4E i begge svangerskapene. Dosen satt på kveld. 

Blodsukkeret på dagtid regulerte jeg med kosten. Hvordan er målingene dine etter måltid?

Anonymkode: 12e3d...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Brukte 4E mener jeg. Men måtte regulere fastende blodsukker med kostholdet. Kom veldig an på hva jeg spiste kvelden før :) 

Brød, hvitt mel og sukker måtte jeg kutte helt… måteholden med frukt (kunne spise et halv eple sammen med kveldsmaten). 

Anonymkode: 17314...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte vel på 20E eller noe sånt. Kunne spise det meste på dagtid, til middag måtte jeg holde meg unna pasta, grøt og slike ting. På kvelden måtte jeg være strikt, gikk mye i knekkebrød og ost. Satte insulin på kvelden. 

Anonymkode: a466c...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Brukte kun 4E i begge svangerskapene. Dosen satt på kveld. 

Blodsukkeret på dagtid regulerte jeg med kosten. Hvordan er målingene dine etter måltid?

Anonymkode: 12e3d...ae4

Såpass lite ja, det er jo gull! 

På dagtid er det stort sett nok å regulere med mat om jeg er nøye, har ikke vansker med å komme under grensen på 6,7 der. (Men de sier at så lenge jeg har over 6 så skal jeg likevel ta insulin morgen, derfor jeg er begynt med det også). 

hilsen HI 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg endte vel på 20E eller noe sånt. Kunne spise det meste på dagtid, til middag måtte jeg holde meg unna pasta, grøt og slike ting. På kvelden måtte jeg være strikt, gikk mye i knekkebrød og ost. Satte insulin på kvelden. 

Jeg holder meg til grove karbohydrater, det fungerer fint mtp å regulere blodsukkeret relativt ok på dagtid heldigvis, hvordan var målingene dine på fastende før du begynte på insulin?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Brukte 4E mener jeg. Men måtte regulere fastende blodsukker med kostholdet. Kom veldig an på hva jeg spiste kvelden før :) 

Brød, hvitt mel og sukker måtte jeg kutte helt… måteholden med frukt (kunne spise et halv eple sammen med kveldsmaten). 

Interessant du sier at det kom an på hva du spiste kvelden før, de på sykehuset sier det ikke egentlig har noe å si hva man spiser på kvelden mtp fastende bs, men jeg er selv ikke så sikker på det de sier stemmer🤣 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Interessant du sier at det kom an på hva du spiste kvelden før, de på sykehuset sier det ikke egentlig har noe å si hva man spiser på kvelden mtp fastende bs, men jeg er selv ikke så sikker på det de sier stemmer🤣 

Hos meg hadde det veldig mye å si… 

Og hvem er «de på sykehuset» 

Jeg hørte kun på endokrinologen og mine egne målinger 🫢

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg holder meg til grove karbohydrater, det fungerer fint mtp å regulere blodsukkeret relativt ok på dagtid heldigvis, hvordan var målingene dine på fastende før du begynte på insulin?

Jeg husker ikke helt, men de var konsekvent over grensa. Det havnet også over grensa om jeg «skeiet ut» med for eksempel litt frukt på kvelden, til tross for at jeg tok insulin på kvelden. 

Sykepleieren som fulgte meg opp på diabetespoliklinikken sa at jeg ikke skulle tenke på hvor stor dose insulin jeg måtte opp i. Det er ikke noe mål å ta lavest mulig dose. Det er helt individuelt. Jeg fant min balanse på rundt 20E, andre må kanskje opp i 50E, eller 4E er nok som i denne tråden. 

Skrevet

Endte på 55E hver kveld med baby nr 2 og var oppe i 40ish ved baby nr 3. startet med insulin mye tidligere med nr 3 enn nr 2.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos meg hadde det veldig mye å si… 

Og hvem er «de på sykehuset» 

Jeg hørte kun på endokrinologen og mine egne målinger 🫢

Hm, skal prøve meg frem litt mtp kveldsmåltidene jeg da og se - men har forsøkt alt fra ingen karbo til grovbrød på kvelden uten at det egentlig har hatt noen effekt, har faktisk opplevd bedre måling etter kveldsmat med grovbrød enn kun feks mozarella med litt salt og pepper (ja det er sikkert en rar ting å spise😂)😅 

med «de på sykehuset» mener jeg lege/sykepleier jeg går til for kontroll mtp svangerskapsdiabetesen, dvs de som skal ha mest peiling på dette her🙈 

AnonymBruker
Skrevet
Sillymilly skrev (1 time siden):

Endte på 55E hver kveld med baby nr 2 og var oppe i 40ish ved baby nr 3. startet med insulin mye tidligere med nr 3 enn nr 2.  

Aha, takk for at du deler! «Godt» å vite at det er flere som ender opp med høyere doser🙈 Hvordan har det gått for deg i etterkant, gikk det tilbake til normalen igjen eller fikk du påvist diabetes type 2?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker ikke helt, men de var konsekvent over grensa. Det havnet også over grensa om jeg «skeiet ut» med for eksempel litt frukt på kvelden, til tross for at jeg tok insulin på kvelden. 

Sykepleieren som fulgte meg opp på diabetespoliklinikken sa at jeg ikke skulle tenke på hvor stor dose insulin jeg måtte opp i. Det er ikke noe mål å ta lavest mulig dose. Det er helt individuelt. Jeg fant min balanse på rundt 20E, andre må kanskje opp i 50E, eller 4E er nok som i denne tråden. 

Takk for info! Jeg har lett for ty til enten grovbrød eller litt frukt osv på kvelden, men ikke mer enn disse kostholdsrådene sier altså. Har også forsøkt uten karbo og frukt uten at det har hjulpet, dvs fastende bs har vært på bærtur uansett liksom🤣 

Forstår det ikke er noe mål med lav dose altså, det jeg har stusset sånn over er at uavhengig av om jeg tok 4E eller var oppe i 28E så var fastende bs det samme. Det har liksom hatt null effekt. Jeg tenkte det var logisk at for hver E ekstra så skulle det bedres litt etter litt, mens det virker mer som at om jeg har for lav dose er bs alltid rundt 6,2 fastende, mens i dag var faktisk fastende nede i 4,3 og jeg har kun trappet opp 2E som vanlig, som at nå på 32E hadde jeg funnet riktig dose, mens de to foregående dagene med 30E ga samme fastende bs som før😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hm, skal prøve meg frem litt mtp kveldsmåltidene jeg da og se - men har forsøkt alt fra ingen karbo til grovbrød på kvelden uten at det egentlig har hatt noen effekt, har faktisk opplevd bedre måling etter kveldsmat med grovbrød enn kun feks mozarella med litt salt og pepper (ja det er sikkert en rar ting å spise😂)😅 

med «de på sykehuset» mener jeg lege/sykepleier jeg går til for kontroll mtp svangerskapsdiabetesen, dvs de som skal ha mest peiling på dette her🙈 

Mozzarella og salt / pepper hørtes ut som litt lite mat?😅

For meg funka det best med Rugsprø (2 stk), magert kjøttpålegg eller kokt egg, og grønnsaker. Spiste også en halv frukt / neve bær sammen med maten. 

Tror det handler om balanse, for spiser du for lite vil nok blodsukkeret stige en del gjennom natten, men hvis du får i deg litt karbohydrater , fett og proteiner så tror jeg det jevner seg mer ut gjennom natten. Mener å ha lest noe om dette, men husker ikke hvor 🫣 

Tror du bare må teste litt å se. Passer du på å måle før du står opp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...