Gå til innhold

SFO når man egentlig ikke har behov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter til et lite sted og 1.klassingen begynner på skole uten å kjenne noen. Jeg er hjemme i permisjon og har gledet meg til å ha tid med den ferske skolegutten etter skolen. Men så har vi fått spørsmål om behov for SFO. Jeg tenkte først nei. Men så tenkte jeg på om det er dumt hvis de andre barna pleier å være der, spesielt siden han er helt ny? Ville det hjulpet han å få seg venner, eller leker de nok ellers i skoledagen til at det strengt tatt ikke er nødvendig? De andre barna har gått sammen i barnehagen, og han blir eneste nye. Er usikker på kvaliteten på SFO, er det "oppbevaring" typ skjermtid og mat, eller gjør de noe i fellesskap?

Anonymkode: 85b35...a95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å droppe SFO i vårt tilfelle i lignende situasjon. Angret aldri. 

Anonymkode: 18316...7c7

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde ikke behov da eldste begynte på skolen, og dermed ble det ingen SFO. Ser i ettertid at det var litt dumt i forhold til det sosiale. Nå skal lillesøsken begynne på skolen, og vi har fremdeles ikke behov for SFO, men kommer til å benytte oss av ettermiddagstilbudet. Utelukkende for det sosiale. Så starter der 1.august og skal ha ettermiddagstilbudet iallefall rundt 3-6mnd. Så blir det nok kun gratistilbudet etter denne perioden

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kvaliteten på SFO er veldig varierende, fra typisk oppbevaring til masse aktiviteter og moro. Uansett har gjerne førsteklassinger en del glede av å få den ekstra tiden sammen med vennene sine til å leke. Han trenger ikke nødvendigvis ha full plass, men kanskje 2-3 dager i uka kan være et godt kompromiss?

Anonymkode: 2f182...9f5

• Liker 1
Skrevet

Hjemme i mammaperm? Jeg ville hatt SFO, både for det sosiale, men også fordi du kan trenge avlastning ved nattevåk, sykdom hos baby, timer på helsestasjon osv. 

• Liker 5
Skrevet

Vi var utrolig fornøyde med SFO første året, det hadde enormt mye å si for det sosiale for vårt barn. Siste året har det ikke vært så bra, så nå tenker vi at vi avslutter. Men SFO i første klasse var gull her. Om mulig ville jeg heller bare gått for kortere og færre økter, f.eks at barnet kun tar den første økten og så hentes tidlig. Mot slutten av dagen er de uansett så slitne.

Skrevet

Sfo er veldig viktig for det sosiale. "Alle" går på sfo, det er mye sosialt samspill ved frilek. Det knyttes mye vennskap der. 

Så jeg har hatt mine på sfo selv om jeg var hjemme. Da ble de hentet eller gikk hjem kl 15 som er vanlig tid mange går fra sfo.

• Nyttig 2
Gjest issoras
Skrevet

SFO er svært viktig for det sosiale, og det er jo derfor det er innført gratis kjernetid i første klasse. Så kanskje la han gå gratisplass (utgjør ca 3 dager i uka)? 

Husker selv da jeg var liten at bestevenninna mi ble veldig utenfor fordi hun ikke var på SFO, og det sitter i henne fortsatt, selv om hun nærmer seg 40... Hun gikk glipp av mye sosialt. Mange lekeavtaler gjør barna selv på SFO, der de blir enige om å møtes hos den og den etter skolen eller i helga. 

Leken i skoletiden er mye mer styrt. 

På SFO får de også mulighet til å knytte bånd med andre på tvers av klasser og trinn. 

Gjest jegerrinne
Skrevet
fjær skrev (1 time siden):

Sfo er veldig viktig for det sosiale. "Alle" går på sfo, det er mye sosialt samspill ved frilek. Det knyttes mye vennskap der. 

Så jeg har hatt mine på sfo selv om jeg var hjemme. Da ble de hentet eller gikk hjem kl 15 som er vanlig tid mange går fra sfo.

Nei alle går ikke på sfo.  Vi ser der vi bor på den ene skolen går ingen på sfo. Drar rett hjem. På den andre skolen i kommunen så er det ca 50% som er på sfo etter kl 14.45 da skolebussen går, resten tar buss hjem

Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi valgte å ikke ha på sfo

Bor på lite sted, nesten ingen velger sfo, fleste går eller tar bussen rett hjem etter skolen. Vi angrer ikke. Den tiden etter skolen med unga syns vi var deilig. Og ikke stress hvis de skulle på noe aktivitet etterpå

Skrevet
34 minutter siden, jegerrinne said:

Nei alle går ikke på sfo.  Vi ser der vi bor på den ene skolen går ingen på sfo. Drar rett hjem. På den andre skolen i kommunen så er det ca 50% som er på sfo etter kl 14.45 da skolebussen går, resten tar buss hjem

Derav "alle" som i ofte er store deler av trinnet på sfo etter skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde droppet sfo. Ca halvparten gikk der i 1 klasse, ellers bare sporadisk i 2 klassse. 

Anonymkode: 1236f...975

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at du bør la ham gå på SFO fra starten av i allefall, og så kan dere jo vurdere behovet og trivselen underveis, når dere vet mer om hvordan det er og hvem andre som går der osv. Kan jo bare slutte etter en stund hvis han vil det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller ikke behov for barnepass men valgte å sende mitt barn slik at hun kunne få etablere vennskap utenom klassen. Hvis dere nettopp har flyttet til et nytt sted så er det jo lurt å sende han på SFO, trenger jo ikke å være hele dagen. Min sluttet rundt 13 og så hentet jeg som regel rundt 15. I andre klasse gikk vi til å bare ha 3 dager i uken og så droppet vi det i 3 klasse for da fikk de gå mer fritt og hadde telefon og avtalte mer selv. Men her gikk alle barna på SFO første året og de fleste andre året og. Vi pleide ofte å ha med barn hjem og når vi gikk på SFO, veldig greit når vi traff på de andre foreldrene og kunne avtale treff. 

Er for så vidt enig i at SFO er en oppbevaringsplass men barna har godt av å bli mer selvstendige og innrette seg etter forholdene uten familien rundt hele tiden. I så måte er SFO ideelt. 

Anonymkode: 5bf79...693

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan det er i andre kommuner, men i Oslo er Aktivitetsskolen (som SFO kalles her, forkortelse AKS) et fantastisk tilbud som så å si alle benytter seg av (og de aller fleste har vel behov for det også). Barnet vårt stortrives både med aktivitetene og det sosiale, og ville stort sett ikke hjem når vi skulle hente;) På vår skole ville et barn som ikke går på AKS fort blitt litt "utenfor", slik en bruker beskriver over her at venninna hennes ble i sin barndom. 

Jeg ville prøvd den gratis kjernetiden som førsteklassinger får, i det minste. Det kan bli en bra sosial arena for sønnen deres. Dere er jo superheldige som kan ha det mer fleksibelt:) 

Anonymkode: 2ce64...65d

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn hadde blitt skuffet om hun ikke fikk gå på sfo. Det er viktig for det sosiale. På vår SFO er det mest frilek, noe jeg synes er veldig bra. Noen ganger drar de på tur og i høytider er det gjerne hobbyverksted og lignende. Helt topp. Barnet mitt stortrives

Anonymkode: 6ab6a...ac4

Skrevet

For min 1.klassing er sfo høydepunktet med skoledagen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter med å skjønne hvorfor noen vil at barnet skal komme hjem typ kl. 13 hver dag rett etter skolen. Må da være mye bedre at barnet er et par timer på Aks/Sfo og leker og sosialiserer med andre barn.

• Liker 1
Skrevet

SFO er kjempe viktig for det sosiale. Jeg hadde uten tvil benyttet meg av det hvis jeg var dere. For barnets skyld!

AnonymBruker
Skrevet

SFO var veldig viktig for min svært forsiktige gutt da han begynte i 1. klasse. Der fikk han masse tid til å leke og knytte bånd med andre, og han fikk nære venner der. SFO var dagens høydepunkt. SFO ble rett og slett veldig viktig for det sosiale.

Vi var hjemme i permisjon, men hadde likevel SFO etter skoletid, men det ble aldri lange dager. Det var praktisk for å få ordnet med soving for babyen, kanskje også få preppet middagen slik at vi slapp å bruke tid på det mens 1. klassingene var hjemme. I tillegg hadde vi et barn i barnehage. Det var godt å av og til kunne slappe litt av hjemme mens babyen sov, og mens jeg visste at eldste koste seg med venner på SFO. 

Anonymkode: 3e8bc...b04

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...