Gå til innhold

Vaske bunadskjorten, kan jeg bruke nylonvask/såpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den er gulnet litt, og jeg lurer på om jeg kan bruke nylonsåpe på den?😊

Anonymkode: 078f3...428

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket materiale?

Anonymkode: d9524...5b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket materiale?

Lin.

Skrevet

Du må vaske den på 60 grader etter hver bruk. Aldri stryk den for å lagre den. Da blir den gul. Du kan bruke nylonsåpe ja. Men 60 grader er en viktig faktor

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (Akkurat nå):

Du må vaske den på 60 grader etter hver bruk. Aldri stryk den for å lagre den. Da blir den gul. Du kan bruke nylonsåpe ja. Men 60 grader er en viktig faktor

Såpass? Jeg trodde den måtte håndvaskes, evt på et skånsomt program? Jeg kan lite om dette, men når jeg googler så har jeg ikke sett at man skal vaske dem på så høy temp🙈😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Såpass? Jeg trodde den måtte håndvaskes, evt på et skånsomt program? Jeg kan lite om dette, men når jeg googler så har jeg ikke sett at man skal vaske dem på så høy temp🙈😊

Jeg har arbeidet med vask av disse på renseri i mange år. Alle ble vasket på 60 grader. Slik holder de seg hvite. Og selv om du kun har brukt den en gang uten å søle, så må du vaske den før du lagrer. Hvis ikke blir den gul på kragen og den skal aldri lagres strøket. 

• Liker 1
Skrevet

Såpespon

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Jeg har arbeidet med vask av disse på renseri i mange år. Alle ble vasket på 60 grader. Slik holder de seg hvite. Og selv om du kun har brukt den en gang uten å søle, så må du vaske den før du lagrer. Hvis ikke blir den gul på kragen og den skal aldri lagres strøket. 

Tusen takk for tips!🙏 Må bare forsikre meg, dette gjelder altså bunadskjorter?🙈

Jeg må innrømme at den har hengt siden august i fjor🙈 

Men hva skal jeg bruke å vaske den med? Altså hvilken såpe/middel?😊

AnonymBruker
Skrevet

Her i bygda så kokar vi linskjortene våre. 😅

Skrevet

Det står tips her på Husflidens nettside:

https://husflid.no/vask-og-stell-av-bunadskjorter/

Viktig å vaske etter bruk og ikke la den ligge lenge uvasket. Jeg vasker min skjorte "som har broderier i hvit tråd) vanligvis på 30 grader men har tatt 40 hvis det har vært ekstra mye flekker. Bruker vaskepulver for hvitvask, som f.eks Omo eller Biotex. Finvask-program i vaskemaskinen.

Ikke bruk Milo, som det også står i linken over.

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (1 time siden):

Vasket dere alle bunadskjorter på 60 grader helt uavhengig av om de hadde broderi? :overrasket:

Anonymkode: ab938...703

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vasket dere alle bunadskjorter på 60 grader helt uavhengig av om de hadde broderi? :overrasket:

Anonymkode: ab938...703

Ja, lin er ikke silke, og broderringene er ikke skjøre på skjorta. Det går helt fint, ta det med ro. Behandl kragen og vask, strekk den ut og heng til tørk. Når du skal bruke den så kan du bruke spray med vann for å fukte litt ved stryking. 

Vil man ha ekstra stiv skjorte så kan du bruke skummetmelk i skyllekammeret. Men vask alltid etter bruk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her i bygda så kokar vi linskjortene våre. 😅

Folk er unødvendig redde. De skal vaskes på 60 grader. Har vasket hundrevis av forskjellige bunadskjorter på 60 grader. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for tips!🙏 Må bare forsikre meg, dette gjelder altså bunadskjorter?🙈

Jeg må innrømme at den har hengt siden august i fjor🙈 

Men hva skal jeg bruke å vaske den med? Altså hvilken såpe/middel?😊

Vask bare med såpe for hvitt tøy

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker mine på 40 grader. Henger de ut i solen for å bleke de tilbake til ønsket hvit. 

Anonymkode: cd99f...7cd

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk en av de mest lærerike trådene på kg. 

Anonymkode: a813f...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...