Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da er det vedtatt nye regler fra 1. juli. Jeg har termin 30. juni, og lurer derfor på:

- Kan man søke foreldrepenger tilbake i tid (dersom fødsel er etter 1. juli)? Kommer jeg til å miste disse 3 ukene før fødsel? Vi tenker på å ta 80%, og om jeg sender søknad før termin vil ikke de nye reglene gjelde. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (1 time siden):

Hei!

Da er det vedtatt nye regler fra 1. juli. Jeg har termin 30. juni, og lurer derfor på:

- Kan man søke foreldrepenger tilbake i tid (dersom fødsel er etter 1. juli)? Kommer jeg til å miste disse 3 ukene før fødsel? Vi tenker på å ta 80%, og om jeg sender søknad før termin vil ikke de nye reglene gjelde. 

Spør nav.

Anonymkode: 00fc7...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket regelverk du faller under kommer an på dato for fødsel, ikke datoen du søker. Føder du i juni får du foreldrepenger etter de gamle reglene uansett. 

Men det finnes en måte å ta 80% uttak på uten å tape lønn i dag også. Legg inn en dag med ulønnet perm i uka, på den måten strekker du ut foreldrepengene.

Anonymkode: 59ae6...0ba

• Liker 2
Skrevet

Erfaringsmessig vil reglene bli formulert slik at de gjelder for alle barn født etter en bestemt dato. Da vil det ikke ha noe å si når du søkte, men når barnet er født. Dersom du faller inn under regelendringen vil jeg tro at nav korrigerer dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 19.54):

Hvilket regelverk du faller under kommer an på dato for fødsel, ikke datoen du søker. Føder du i juni får du foreldrepenger etter de gamle reglene uansett. 

Men det finnes en måte å ta 80% uttak på uten å tape lønn i dag også. Legg inn en dag med ulønnet perm i uka, på den måten strekker du ut foreldrepengene.

Det er faktisk opp til arbeidsgiver å godkjenne en slik løsning, og min gikk ikke med på det.

Anonymkode: 038a2...214

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du søker 80% uttak og føder etter 1 juli vil du få ett endringsvedtak fra nav, da får du de 11 dagene lagt til i permisjonen. 

Anonymkode: e1649...037

Skrevet
MamaShark skrev (På 23.4.2024 den 15.04):

Erfaringsmessig vil reglene bli formulert slik at de gjelder for alle barn født etter en bestemt dato. Da vil det ikke ha noe å si når du søkte, men når barnet er født. Dersom du faller inn under regelendringen vil jeg tro at nav korrigerer dette.

Problemet er at dersom han blir født før 1. tar vi 100%, mens etter 1. tar vi 80%. Når vedtaket er gjort kan man ikke endre på dette, og jeg har forstått at jeg bør søke ETTER fødsel. 

AnonymBruker
Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (11 timer siden):

Problemet er at dersom han blir født før 1. tar vi 100%, mens etter 1. tar vi 80%. Når vedtaket er gjort kan man ikke endre på dette, og jeg har forstått at jeg bør søke ETTER fødsel. 

Det du kan gjøre er å fylle ut søknaden så mye som mulig, lagre og ikke sende inn, slik at den eventuelt ligger klar hvis du sender inn etter fødsel. Det er jo 3 mnd frist på å søke etter fødsel.. Så hvis arbeidsgiver er ok med det, så er det ikke noe problem. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det du kan gjøre er å fylle ut søknaden så mye som mulig, lagre og ikke sende inn, slik at den eventuelt ligger klar hvis du sender inn etter fødsel. Det er jo 3 mnd frist på å søke etter fødsel.. Så hvis arbeidsgiver er ok med det, så er det ikke noe problem. 

Fungerer ikke sånn lenger dessverre, den ligger kun i 24 timer, så slettes den hvis den ikke er sent inn. 

AnonymBruker
Skrevet
IkkeStudentLenger skrev (22 minutter siden):

Fungerer ikke sånn lenger dessverre, den ligger kun i 24 timer, så slettes den hvis den ikke er sent inn. 

Ta en screenshot så du ser hva du har fylt ut, også oppretter du bare ny søknad når det passer. 

Anonymkode: e6e56...330

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo søke opp til 3 måneder etter permisjons start, får bare ikke pengene like fort kanskje, selv om min søknad ble behandlet neste arbeidsdag..

AnonymBruker
Skrevet
IkkeStudentLenger skrev (7 timer siden):

Den ligger lengre om man lagrer og skal fortsette seinere. Jeg begynte på min lagret. Sendte inn 3 uker seinere. Samme når vi begynte utfylling av fars søknad. Den låg lagret lengre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 19.54):

Som arbeidsgiver hadde jeg aldri gått med på en slik løsning, pga. merarbeidet det medfører.

Anonymkode: 2b6d9...a9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...