AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #1 Skrevet 20. april 2024 Jeg har kjøpt meg hus hvor jeg har lyst å gjøre litt endringer. Jeg driver å setter opp en langtidsplan på hva jeg vil gjøre på sikt. Feks så vil jeg bytte ut kjøkkenet og oppgradere badet. Jeg ønsker også å få satt inn ett tak vindu og bytte alle vindu i 2.etasje. Da badet pr d.d ikke har noe vindu, ønsker jeg også å få satt inn ett vindu her. Dette er da ting jeg selvfølgelig må spare til, men jeg sitter bare å tenker og drømmer litt. Huset jeg har kjøpt er del av ett borettslag og jeg har forstått det sånn at utvendig tillegg eller endringer må søkes om. Noen som vet om dette er en vanskelig prosess? Anonymkode: 789d8...4f1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Det kommer helt an på borettslaget. Noen steder får man nei på en søknad om å sette opp feil postkasse, andre steder er det ingen som bryr seg uansett. Bytte til tilsvarende vindu er sjeldent problem. Sette inn nytt er fasadeendring og muligens også søknadspliktig til kommune. Anonymkode: 6ffc5...f2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 Dumt å bytte vinduer på egen regning i borettslag, det er borettslag som står for det utvendige vedlikeholdet og plutselig er det dags for å bytte alle vinduene to år etterpå. Vindu på bad må søkes om. Anonymkode: 257ef...9b5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #4 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 21.4.2024 den 22.13): Dumt å bytte vinduer på egen regning i borettslag, det er borettslag som står for det utvendige vedlikeholdet og plutselig er det dags for å bytte alle vinduene to år etterpå. Vindu på bad må søkes om. Anonymkode: 257ef...9b5 Sant. Men jeg vil ha andre vinduer. Det er så rar løsning der nå. Det er ett større vindu og 2 små ved siden av hverandre på kjøkken og alle soverommene. Jeg vil ha like store vindu sånn at det både ser bedre ut, og er lettere å ordne gardiner som er like i lengde Anonymkode: 789d8...4f1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #5 Skrevet 9. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sant. Men jeg vil ha andre vinduer. Det er så rar løsning der nå. Det er ett større vindu og 2 små ved siden av hverandre på kjøkken og alle soverommene. Jeg vil ha like store vindu sånn at det både ser bedre ut, og er lettere å ordne gardiner som er like i lengde Anonymkode: 789d8...4f1 Da burde du ikke kjøpt i borettslag. Her må styret godkjenne endringer. Vinduene tilhører borettslaget, ikke deg. Selv på en enebolig så må man søke kommunen om godkjenning for fasadeendringer. Anonymkode: a6378...80a 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #6 Skrevet 9. mai 2024 Hvordan ser husene i resten av borettslaget ut? Er det noen andre som har gjort det du ønsker å gjøre? I så fall er det tydeligvis mulig. Der vi bor er det regler for hvilke endringer som kan gjøres uten søknad. Og søknader som gjør at en bolig skiller seg tydelig fra andre, avslås. (Vi har regler ned på farge og lengde på persienner, og forbud mot varmepumper som bråker for naboene.) Borettslaget ønsker å fremstå som ryddig og helhetlig. Og når jeg har vært på visninger før vi kjøpte her, var det mange borettslagsboliger som hadde tilsvarende regler. Noen hadde mulighet for påbygg, men da kun forhåndsgodkjente påbygg. Fordelen var at du slapp å søke kommunen, da tegninger og alt allerede var godkjent. Du måtte bare melde til borettslaget hvilket påbygg du skulle bygge, når, og få godkjent utførelsen. Jeg hadde ikke kjøpt et sted jeg ønsket å endre, før jeg hadde sjekket at det var mulig å endre slik jeg ønsket. Anonymkode: e8c50...4f5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2024 #7 Skrevet 9. mai 2024 Endring av vinduer er uansett fasadeendringer som må meldes/søkes kommunen. Jeg er usikker på vindusløsningen din. Små vinduer er gjerne planlagt som luftevinduer. Pass på at du ikke gjør lufting upraktisk. Hvorvidt vinduer er borettslagets ansvar varierer. Der borettslaget består av småhus og rekkehus er ofte borettslaget ansvarlig. Anonymkode: 0d3c0...6e3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå