Gå til innhold

Kona får avbrutt søvn. Hunden varsler/bjeffer flere ganger om natten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For den minste ulyd bjeffer den. Jeg kan låse meg inn etter at de to har lagt seg, jeg dulter borti et bord o.l. Og selvsagt lyder utenfor soveromsvinduet. Da er bjeffemonsteret i gang og kona våkner hver gang. Kanskje ikke rart når den sover i senga hennes? Jeg er henvist til soverom nr.2. Får skaffe meg en elskerinne istedenfor.

Kona hysjer på den og det hjelper ingenting, så det kan hun egentlig bare slutte med. Finnes det noen triks? Eller må hunden ut av soverommet. Den vil nok bjeffe der også. Men kanskje ikke like intenst. Får en følelse av at varslingen er kombinert med beskytterinstinkt eller noe, så da blir det særlig intenst. Jeg sover på et annet rom med propper i ørene og hører ingenting, så meg er det ikke synd på, men det er det på kona.. Hun synes det er trist hvis hun ikke kan ha den på rommet sitt mer.

Noen tips?

Anonymkode: 49f0c...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med det samme, men min hund varsler bare på lyder utenfor leiligheten. Bor i bygård i Oslo, så enkelte netter er det mye trafikk utenfor vinduet. Min varsler pga frykt/usikkerhet, vet ikke hvordan jeg skal få bukt med det.
Ting jeg har prøvd:

Hysje/korrigere
Vise at jeg har kontroll så han ikke trenger å bekymre seg
Ignorere
La han komme under dyna som "trøst"
Ta han med ut for å se at det ikke er noe farlig der

Erfaringsmessig er det eneste som fungerer å slite han HELT ut, så han er så trøtt at han ikke reagerer. Dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre hver dag, men de dagene vi trener (søk, spor og lydighet), går ekstra lange turer i skogen med andre hunder eller noe annet spesielt som sliter han HELT ut, så sover han gjennom natten.

Anonymkode: 28727...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sliter med det samme, men min hund varsler bare på lyder utenfor leiligheten. Bor i bygård i Oslo, så enkelte netter er det mye trafikk utenfor vinduet. Min varsler pga frykt/usikkerhet, vet ikke hvordan jeg skal få bukt med det.
Ting jeg har prøvd:

Hysje/korrigere
Vise at jeg har kontroll så han ikke trenger å bekymre seg
Ignorere
La han komme under dyna som "trøst"
Ta han med ut for å se at det ikke er noe farlig der

Erfaringsmessig er det eneste som fungerer å slite han HELT ut, så han er så trøtt at han ikke reagerer. Dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre hver dag, men de dagene vi trener (søk, spor og lydighet), går ekstra lange turer i skogen med andre hunder eller noe annet spesielt som sliter han HELT ut, så sover han gjennom natten.

Anonymkode: 28727...780

Æsj, det er ikke mye moro. Avbrutt søvn er jo ikke noe å spøke med på sikt heller..

Skjønner virkelig ikke hvordan jobbe dette vekk hos en typisk varslingsrase.. Hunden vår er ikke usikker i det fri. Sosial og blid til alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive her er at dere vet når og hvorfor bjeffingen oppstår, så da er det også lett å jobbe med, spesielt fordi dere har full kontroll på miljøet og enkelt kan sette opp identiske scenario for å trene nettopp på dette. Det er drømmesituasjonen.

Hunden bjeffer ikke for å beskytte. De fleste hunder tenker ikke på at de skal beskytte eier. Den varsler. Men, hvor mye av den varslingen er drevet av instinkt, og hvor mye er drevet av utrygghet, forventning (får den hilst på deg når du kommer?), eller annet? 

Motbetinging kan brukes til å minske varsling til 1-2 bjeff, eller i noen tilfeller eliminere det totalt (avhengig av hunden/rase). Dette er greit i tilfeller av usikkerhet. 

Er hunden forventningsfull (far kommer hjem!!), kan man bruke den forventningen til å lære den at den kun får hilst på deg om den er stille.

Snakk med en atferdskonsulent som kan komme hjem til dere og vise dere forskjellige treningsmetoder og hvordan dere kan trene på dette. 

Anonymkode: 40746...703

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en varsler som lett bjeffet på lyder om natten. Jeg løste det med motbetinging. Dvs hver gang jeg hørte en lyd utenfor, uansett om hunden bjeffet eller ikke, så sa jeg "Bra!" og kastet godbiter på gulvet til ham. (Hadde en skål med godbiter stående på nattbordet).

Det tok ikke så lang tid før han begynte å assosisere lyder ute med godbiter fra meg og dermed sluttet å bjeffe på dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha hund... 

Anonymkode: 3ee26...ffc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker min skaper for at jeg ikke har hund… 

Anonymkode: d0e4a...59f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (6 timer siden):

Jeg har en varsler som lett bjeffet på lyder om natten. Jeg løste det med motbetinging. Dvs hver gang jeg hørte en lyd utenfor, uansett om hunden bjeffet eller ikke, så sa jeg "Bra!" og kastet godbiter på gulvet til ham. (Hadde en skål med godbiter stående på nattbordet).

Det tok ikke så lang tid før han begynte å assosisere lyder ute med godbiter fra meg og dermed sluttet å bjeffe på dem. 

Hunden som var så trygg har virkelig begynt å bli svært oppfarende. Bråker jeg, eks mister noe på kjøkkenet så bjeffer den med nærmest redsel og en frenetiske bjeffing..

Også på utlufting når det er mørkt. Andre hunder som hun på dagtid i alle tilfeller er positiv til, (skeptisk til de det er grunn til) så er det bjeffing inntil hun er nær nok. Da opphører det.

Motbetinging er saken her altså? Hvordan er det med timing da? Er du for treg er det dead and gone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke ha hund... 

Anonymkode: 3ee26...ffc

Nyttig info.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt ikke synd på henne heller. Dere har jo betalt 30 000 for problemet 

Anonymkode: 1fc59...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden å holde kjeft. Jeg har to pudler som ikke lager ett knyst når de hører folk, dørklokker, unger løpende ect fordi de aldri har fått liv til å drive på med det gnålet. Svaret er med andre ord, oppdragelse. 

Anonymkode: dd747...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har  en type vakthund rase som folk har hatt i lange åreløp for å passe på hjemmet og så driver dere å bråker om natta, og er sure for at hunden varsler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger du egentlig tips til? Kona har tatt et valg om å ha hunden i senga, så det er jo hennes problem at hun våkner hver natt. Du kan jo ikke slutte å leve bare fordi hunden skal holde kjeft. Hund i senga er utrolig nasty så jeg hadde også emigrert til et annet soverom om partner insisterte på hund i senga. 
Første bud er å få dyret ut av soverommet. Ellers er det oppdragelse men er det en varslerase så må dere leve med det eller kvitte dere med hunden

Anonymkode: 744d9...c28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lær hunden å holde kjeft. Jeg har to pudler som ikke lager ett knyst når de hører folk, dørklokker, unger løpende ect fordi de aldri har fått liv til å drive på med det gnålet. Svaret er med andre ord, oppdragelse. 

Anonymkode: dd747...cc9

Og det har du gjort hvordan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ekstremt mange merkelig og overhodet ikke hjelpsomme svar. Jeg tenker at motbetinging er hjelpsomt her ja. Alltid prøve å være føre var. Ute i mørket må dere ha øynene åpne og gi godbit med èn gang dere ser noe hunden kan reagere på. Det samme med lyder inne. Jeg driver også med slik trening nå. Hender jeg sitter med en skål godbiter og plutselig banker i veggen lager litt skrapelyder, alt hva hunden kan reagere på for å gi den assosiasjoner til godbit og ikke fare. 

Anonymkode: 8df71...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hunden som var så trygg har virkelig begynt å bli svært oppfarende. Bråker jeg, eks mister noe på kjøkkenet så bjeffer den med nærmest redsel og en frenetiske bjeffing..

Også på utlufting når det er mørkt. Andre hunder som hun på dagtid i alle tilfeller er positiv til, (skeptisk til de det er grunn til) så er det bjeffing inntil hun er nær nok. Da opphører det.

Motbetinging er saken her altså? Hvordan er det med timing da? Er du for treg er det dead and gone?

Ja, lær inn "bra" som et belønningsord. Dvs at hunden assosiserer ordet med at "nå kommer det en godbit". Det kan du enkelt gjøre med å trene litt kontakt, at hunden skal se deg inn i øynene.

Når den ser deg i øynene si "bra!", tell 1-2 inni deg og så beveger du hånden og gir en godbit. Tren dette gjerne flere ganger om dagen til du ser at blikket til hunden flakker mot lommen/hånda/godbitvesken når du sier "bra!".

(Dvs, kanskje din kone bør gjøre dette siden det er hun som skal trene om natten). 

Så med en gang hun hører en lyd, eller med en gang hunden begynner å bjeffe, si "bra!" og gi godbit. Dryss gjerne flere på gulvet. Gjør dette til hunden har glemt lyden den reagerte på.

Timing er viktig i den forstand at "Bra!" og godbiter må komme så kjapt at hunden faktisk assosiserer det med lyden.

Gjør også det samme på tur, men vær da i forkant. Trekk ut og få avstand nok til den passerende hunden til at deres ikke hund ikke bjeffer og reagerer. Si "bra!" når hunden deres ser på den andre hunden og gi godbit. Gjenta til den andre hunden har passert og deres hund har glemt den og slapper av igjen.

For hver gang hunden bjeffer på noe, enten det er lyder eller passerende hunder på tur, og dere ikke trener på det (eller helst trener i forkant) så blir frykten enda mer befestet og hunden blir antagelig bare enda mer redd. Derfor er det viktig at dere trener på dette hver gang en slik situasjon oppstår.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest watt

Det høres ut som om dere  har en litt redd og usikker  hund. 

Har den  opplevd noe skummelt eller ubehagelig hjemme kanskje?

Og med hund i senga,hvordan i all verden får man nattero da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...