AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #1 Skrevet 20. april 2024 Jeg har over mange år slitt med det jeg kaller "ekstralyder" og lyder ved spising. "Ekstralyder" er knitring av poser, klirring med nøkler, glass/servise som står tett inntil hverandre og klirrer borti hverandre og "unødvendige" lyder som å tappe borti ting som feks bordflater osv. Alle lyder som man ikke MÅ ha altså. I tillegg kommer lyder fra bestikk mot servise, tygging/knasing og for ikke å glemme snorking. Jeg må bite tennene sammen og lukke øynene hardt igjen for å ikke reagere med aggresjon når ungene og mannen min spiser potetgull liksom, det skal vel ikke være sånn? Om jeg våkner etter at mannen min har sovnet og han snorker må jeg gå et annet sted og legge meg, jeg klarer ikke å slappe av med den (for meg) intense lyden. Jeg prøver å lese litt om misofoni og kjenner jeg tenker at det treffer hvordan jeg kjenner det spot on, og ønsker derfor erfaringer rundt utredning/behandling/osv om noen ønsker å dele ❤️ Anonymkode: 96da5...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Sånn har vel alle det? Her i huset må man ha snopskål. Takler ikke poser. Heldigvis snorker ikke mannen, hadde kastet han ut (gjorde det med eksen) Alle som sover lett og hører godt, vel og merke 🤣 Anonymkode: cb481...25f
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #3 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sånn har vel alle det? Her i huset må man ha snopskål. Takler ikke poser. Heldigvis snorker ikke mannen, hadde kastet han ut (gjorde det med eksen) Alle som sover lett og hører godt, vel og merke 🤣 Anonymkode: cb481...25f Nei, sånn har ikke alle det. Da har jeg ikke beskrevet godt nok i mitt innlegg. Selvfølgelig er snop i en skål, det er da vel ikke det det handler om, det handler om reaksjonen på lyden de gangene en pose må betjenes. Blir du på alvor sint og må jobbe med å ikke reagere, for det er det som skjer med meg, når ungen tygger potetgull helt normalt, eller når glassene er borti hverandre på bordet under middag, eller vennen til barnet ditt knitrer med en pose i baksetet på bilen når de skal ta ut en bolle og bruker mer tid enn du har forberedt deg på? Altså hver gang du vet det kommer en lyd du vet du vil reagere på - så går du inn i en "dette må jeg takle i x sekunder"-modus hvor du kjemper mot ditt eget sinne? Da bør du og søke hjelp, for det er faktisk ikke normalt, jeg tror ikke noe på at "alle" går rundt og har disse reaksjonene på det man anser som normale lyder. Anonymkode: 96da5...0d8 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #4 Skrevet 20. april 2024 Jeg får harehjerte og hjertebank og kaldsvetting av lyder utenfor leiligheten jeg ikke kan kontrollere, musikk der jeg hører bassen dunk dunk dunk, folk som snakker høyt, musikk fra utesteder/uteserveringer, russebusser, rånebiler. Generelt dritt lei av at folk og bedrifter ikke kan ta hensyn til andre mennesker ved å holde lydstøy på et nivå der det ikke er til sjenanse for noen andre mennesker. Anonymkode: e7d36...2ce 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #5 Skrevet 20. april 2024 Eksponeringsterapi så man øver seg på å tåle det. Eneste jeg kan tenke meg som funker. Anonymkode: a3cc0...5c4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Det finnes hjelp å få. Jeg har slitt med tinnitus og følsomhet for lyd, og fått god hjelp hos audiopedagog. Ble henvist av fastlege. Det har hjulpet meg veldig. Vil tro de behandler misofoni også. Verdt et forsøk! Anonymkode: 8935a...923
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå