AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #1 Skrevet 20. april 2024 Jeg er så SYKT frustrert over at familien aldri klarer å få til en god løsning på hvordan vi skal kunne fordele oppgaver i familien. Jeg er sammen med en så lat mann og enda latere unger. Vi har prøvd så mange ulike løsninger for å gjøre husarbeidet morsomt. Kjenner flere seg igjen i dette? Og hva kan mulig være løsningen?? Anonymkode: 475fc...540
Hedda-78 Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Å gjøre husarbeid morsomt er nok fåfengt. Husarbeid er ikke morsomt, og kommer aldri til å bli det. Man må faktisk oppdra barna til å gjøre ting selv om de er kjedelige. Vi (dvs jeg...) har satt opp en liste med ukentlige oppgaver i fire "bolker". Alle fire i familien gjør hver sin oppgavebolk, og så rullerer vi for at det ikke skal bli for repetitivt. Denne uken er det f.eks minstemann som skal ta ut av oppvaskmaskina (ved behov altså ca 3 ganger i løpet av uka), den eldste skal vaske badet nede, jeg skal støvsuge og tørke støv på kjøkken og stue, og mannen skal vaske badet oppe. Neste uke er det jeg som skal vaske badet osv. (Ved å rullere slik at en voksen vasker badet annenhver uke, sikrer man også at det blir gjort skikkelig innimellom, barna er ikke så drevne ennå) Vi voksne gjør selvsagt mer enn det som står på lista, f.eks lager ikke barna middag, og jeg tar meg stort sett av klesvask, mannen handler det meste. Men oppgavebolkene kan jo utvides etter hvert, eller man kan skifte ut oppgavene for variasjonens skyld. Ta bort oppvaskmaskin-oppgaven og sette på plenklipping i stedet f.eks. Barna får ukelønn hvis de har gjort sine oppgaver, fristen er søndag kveld. Ja, jeg må fortsatt minne barna (og mannen...) på å gjøre ukesoppgavene sine, men ingen synes at det er urettferdig eller urimelig, siden alle gjør det samme. Prøver å lære barna å planlegge/ sette av tid. "Siden du skal besøke bestemor hele helgen, har du planlagt når du skal gjøre ukesoppgavene dine? Kanskje best å gjøre de på fredag slik at du slipper å tenke på det når du kommer sent hjem på søndag?" 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå