Gå til innhold

Lønnet permisjon under fars pappaperiode: Hvilke rettigheter har den ansatte i henhold til lovverket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en PBL-barnehage. En ansatt har nylig vendt tilbake etter fødsels- og mammapermisjon, og nå er det fars tur til å være i pappaperm. Den ansatte deltar likevel på alle oppfølgingsbesøk hos helsestasjonen eller sykehuset, samt private utredninger av barna. Har den ansatte krav på lønnet permisjon disse dagene, eller hva sier lovverket om dette? (Bare til informasjon: Faren er en meget oppegående person, og det er ikke snakk om alvorlig sykdom hos barna.)

Anonymkode: 3b037...080

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det reguleres ikke av lovverk, men mest sannsynlig tariffavtale eller andre lokale avtaler. 

Anonymkode: db40f...422

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det reguleres ikke av lovverk, men mest sannsynlig tariffavtale eller andre lokale avtaler. 

Anonymkode: db40f...422

Hvordan og hvor søker man opp kravene og rettighetene man har i henhold til PBL-tariffavtalen? Føler meg virkelig uvitende her.

AnonymBruker
Skrevet

Er du styrer eller bare kollega?

Om du er styrer har du vel kanaler du kan spørre om dette? Noen over deg, andre styrere..?

Er du bare kollega må du nesten stole på at styrer har kontroll over hva slags fri kollegaen tar og når det er med lønn og ikke osv. 

Anonymkode: 7187a...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du bare er kollega har du ingenting med dette å gjøre. Og må nesten stole på at din leder vet hva hn innvilger og ikke. 

Er du leder - bør du seriøst bli bedre opplyst. 

Slik er regulert i lokale planer, tariff. Og selv uten det så kan hver enkelt ansatt avtale slikt med sin leder. 

Slutt å vær en Karen.. Det angår ikke deg. 

Anonymkode: eb541...7ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forts. dette er ikke regulert av tariff, men NAV. Når mor er gått tilbake på jobb og far har permisjonen, så må mor bruke sykt-barn-ordningen som jeg linket til over. Hun er vanlig arbeidstaker med småbarn hjemme.

Anonymkode: cfb63...1aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forts. 2

Hvis mor likevel vil være med på alle avtaler, så kan hun spørre arbeidsgiver om ulønnet fri. Det vil si avspasere i tiden hun er borte. Hverken NAV eller arbeidsgiver må dekke lønn for avtale på helsestasjonen for 2 foreldre. Det dekkes for 1, den andre må dekke det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Altså - om barnet skal på utredning, så vil jeg tro det er sykt. Da kan jeg ikke skjønne at hun ikke skal få permisjon med lønn de dagene.

Anonymkode: 3da28...695

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til deg over som linker omsorgsdager. Du kan egentlig bare bruke omsorgsdager om det er nødvendig med tilsyn for barnet. Om barnets andre forelder er i foreldrepermisjon med det barnet (ikke annet barn) og ikke er syk selv så er det ikke sikkert kravet om nødvendighet er oppfylt. Siden barnet allerede har tilsyn. Det blir vel litt skjønn fra leder kanskje når det feks gjelder legetimer, om det er nødvendig at begge foreldre er med.

Helsestasjontimer er det ikke noe i loven om fri med lønn for, det står spesifikt at omsorgsdager ikke kan brukes til det.

Kronisk sykt barn utløser egne rettigheter og ekstra sykedager.

På min arbeidsplass kan jeg få lønnet velferdspermisjon til alle tingene i HI da. Det er ikke tariff bare er sånn reglene er på min jobb (stort privat firma). Vi har til sammen 10 dager til alt sånn i året.

Anonymkode: 7187a...2cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved kronisk sykdom og utredning slår andre regler inn. Og ved slike utredninger ønsker helsepersonell at begge foresatte er med. For at begge ska få samme beskjed

Anonymkode: cd810...625

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun har jo ikke ubegrenset med velferdspermisjonsdager. Hos oss er det maks 10 i året. 

Anonymkode: 70558...bb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2024 den 17.30):

Dersom du bare er kollega har du ingenting med dette å gjøre. Og må nesten stole på at din leder vet hva hn innvilger og ikke. 

Er du leder - bør du seriøst bli bedre opplyst. 

Slik er regulert i lokale planer, tariff. Og selv uten det så kan hver enkelt ansatt avtale slikt med sin leder. 

Slutt å vær en Karen.. Det angår ikke deg. 

Anonymkode: eb541...7ba

Dette spørsmålet angår tydeligvis ikke deg, fordi du ikke kan svaret på det. Den som jobber i barnehage forstår hva dette handler om, hvem dette går utover, og hvordan det påvirker situasjonen når det ikke er nok folk på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 7.37):

Forts. dette er ikke regulert av tariff, men NAV. Når mor er gått tilbake på jobb og far har permisjonen, så må mor bruke sykt-barn-ordningen som jeg linket til over. Hun er vanlig arbeidstaker med småbarn hjemme.

Mor har ikke rett på sykt barn-dager for barnet som far er i permisjon med, men har de andre barn så har hun rett på det.

Anonymkode: a15e3...f8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mor har ikke rett på sykt barn-dager for barnet som far er i permisjon med, men har de andre barn så har hun rett på det.

Anonymkode: a15e3...f8f

Hvis barne har kronisk sykdom oppfølging på sykehus osv kan mor ha krav til å være med på oppfølgingen hos lege.  

Anonymkode: cd810...625

AnonymBruker
Skrevet

Ring PBL du, de er der for å hjelpe deg som leder i slike saker. 

Anonymkode: dcb08...503

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...