Gå til innhold

Gi gave til bruden (ikke invitert) - eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En veninne giftet seg ganske spontant for noen måneder siden.  Jeg var ikke invitert, men et par andre veninner var. Vi er ikke de nærmeste i gjengen (som har kontakt på enmannshånd.) 

Jeg gav henne jo ikke gave, fordi jeg tenkte automatisk at det ikke var forventet når jeg ikke var bedt uten å egentlig sjekke rundt. Jeg er ingen gavekjøper. Og så var jeg ute å reiste de ukene, og ante ikke hva lite jeg kunne gi (de er fine på det).  

Men har innsett nå at alle andre har gitt, og hun har laget en klein stemning føler jeg. Sånn unngår meg. 

Gir man gaver til de som gifter seg uten å be? Er litt sent å gi gave I etterkant? Takkekort er jo sendt ut 

Anonymkode: 9abd7...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gir man gaver til de som gifter seg uten å be? Er litt sent å gi gave I etterkant? Takkekort er jo sendt ut 

Nei, det hadde nok ikke jeg gjort. Bare kanskje hvis de sto veldig nærmt meg, og de hadde ikke særlig med gjester.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror det ikke er uvanlig at gaver til brudepar dukker opp ganske lenge etter bryllup. 

Du fant noe fint du hadde lyst til å gi de...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gir bare gave til venner om jeg er nær nok til å bli invitert i bryllupet. Gjør unntak om de f.eks gifter seg i utlandet uten gjester. Har hatt nære venner som har gjort det, og da har de fått gave da de kom hjem. Men man kan gi litt billigere gave om man ikke er invitert. Skal man på festen, så gir man liksom litt for kuverten også.

Anonymkode: b97e2...dca

AnonymBruker
Skrevet

Da vi giftet oss fikk vi gaver fra naboer og venner som ikke var bedt. Vi ba kun nærmeste familie for hadde ikke mulighet til stort bryllup. Så hos oss var det gaver fra mange som ikke var bedt

Anonymkode: 3bd97...d41

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde ikke gitt gave i de omstendigheter du beskriver - halve vennegjengen invitert, men ikke deg. Hun får bare furte. 

Anonymkode: 06396...f4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss uten å varsle omgivelsene. Fikk gaver fra noen, ikke fra andre. Vi forventet ingenting.

Det er mulig det er blitt rar stemning fordi venninnen din lurer på om du er skuffet over at du ikke ble invitert. Du kjenner henne i motsetning til oss, er hun en vrang person?

Anonymkode: 36161...b16

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En veninne giftet seg ganske spontant for noen måneder siden.  Jeg var ikke invitert, men et par andre veninner var. Vi er ikke de nærmeste i gjengen (som har kontakt på enmannshånd.) 

Jeg gav henne jo ikke gave, fordi jeg tenkte automatisk at det ikke var forventet når jeg ikke var bedt uten å egentlig sjekke rundt. Jeg er ingen gavekjøper. Og så var jeg ute å reiste de ukene, og ante ikke hva lite jeg kunne gi (de er fine på det).  

Men har innsett nå at alle andre har gitt, og hun har laget en klein stemning føler jeg. Sånn unngår meg. 

Er vanlig å få gave av både naboer og venner til foreldre og greier så ja du har nok bommet 

Anonymkode: be438...8e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer  ikke til å ha gjester, forventer ingenting.

Anonymkode: 1f29f...214

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dropp det. Det er for sent nå og dessuten er hun ingen nær venninne av deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir aldri gave til anledninger hvor det er fest jeg ikke er invitert i.

Ville bruden hatt gave av deg slulle hun ha invitert deg.

Anonymkode: 26907...ec5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ved noen anledninger gitt gave til brudeparet (ikke bare til bruden...) iten å ha vært invitert i bryllupet, men det har jo vært fordi jeg har ønsket å gjøre det, ikke fordi jeg synes det er forventet. Uansett er det særere av henne å furte over manglende gave enn det er av deg å ikke gi noe (og det mest naturlige her hadde vel vært at gjengen ga noe felles).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Da vi giftet oss fikk vi gaver fra naboer og venner som ikke var bedt. Vi ba kun nærmeste familie for hadde ikke mulighet til stort bryllup. Så hos oss var det gaver fra mange som ikke var bedt

Anonymkode: 3bd97...d41

Ts her. Okei, ja jeg tenker naturligvis at mange har lyst å gi.:) men ble du skuffet over at du også ikke fikk fra mange? 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi giftet oss uten å varsle omgivelsene. Fikk gaver fra noen, ikke fra andre. Vi forventet ingenting.

Det er mulig det er blitt rar stemning fordi venninnen din lurer på om du er skuffet over at du ikke ble invitert. Du kjenner henne i motsetning til oss, er hun en vrang person?

Anonymkode: 36161...b16

Nei ingen vrang person eller drama, men kan være ganske høytidelig og fin på det. Derfor forgår det nå veldig subtilt. Sånn at hun glemmer meg i grupper osv. Sier hei til meg sist. Du skjønner tegninga. Vet ikke hvor mange som har gitt eller ikke. Men jeg bomma nok på at jeg ikke forhørte meg rundt

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror probelemt er at hun tror jeg ikke bryr meg, basert på kun gaver. Selv om jeg har gratulert dem masse. Og at jeg derfor ikke fortjener oppmerksomhet fra henne. Er veldig kleint

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror tiden og tidsånden har løpt fra den tradisjonen som gikk ut på å gi bryllupsgaver til andre enn de man faktisk blir invitert i bryllupsfest til. Og når brudeparet velger å gifte seg uten fest, kan de nok ikke vente presanger fra andre enn sine aller nærmeste. Hvorfor er det blitt slik? Kanskje fordi svært mange etterhvert velger andre samlivsformer enn ekteskap, slik at giftemål har mistet sin betydning som milepæl og merkedag i folks liv?

Anonymkode: 51380...511

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...