Gå til innhold

Høy puls, men ikke andpusten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når jeg trener kan jeg få høy puls, men uten å være spesielt andpusten. Jeg har makspuls på ca 172 og når pulsen er rundt 160 føles det som jeg fortsatt kan gi på mer med pusten - men kroppen er seig og «orker ikke». Er dette pga jeg er utrent og overvektig? 

Er det noe jeg kan gjøre for at kroppen skal klare å legge inn et ekstra gir og presse seg enda mer? 

Anonymkode: ca722...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva trener du da som gjør at du får så høy puls? Skjer dette hele tiden og hver gang du trener? Pulsen kan påvirkes av søvn, væskeinntak, alkohol, kaffe, nivå av restitusjon, generell dagsform, nylige infeksjoner osv. Den kan påvirkes av svært mange faktorer. Har du fått målt makspulsen din? Bruker du pulsbelte? Her er det så mye som spiller inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ms. Steele skrev (3 timer siden):

Hva trener du da som gjør at du får så høy puls? Skjer dette hele tiden og hver gang du trener?

Når jeg trener kondisjon litt intensivt, feks spinning. Jeg får det ikke hver gang jeg trener/hele tiden, bare når jeg tar i ekstra. Jeg må altså jobbe ganske hardt for å få den pulsen.

Likevel er jeg ikke spesielt andpusten, og musklene/kroppen vil liksom ikke mer, det er akkurat som at kroppen ikke klarer å legge inn flere gir, men pusten har mer å gå på. Skjønner du hva jeg mener? Litt vanskelig å forklare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

det er akkurat som at kroppen ikke klarer å legge inn flere gir, men pusten har mer å gå på

Du skal ha ekstremt bra kondisjon for at pusten skal bli flaskehalsen. Når man ikke er super-trent, så er det i nesten alle tilfeller hjertet/pulsen som er flaskehalsen i å ikke orke mer. Hvis du f.eks. på en puls på 160 har et slagvolum på ca 100 ml pr slag, er sirkulasjonen av oksygenrikt blod til musklene ca 16 liter i minuttet. Ved å trene mye kondisjon og styrke hjertet/øke slagvolumet til f.eks 120 ml, så øker tilbudet av oksygenrikt blod til 120 x 160 = 19,2 liter i minuttet, samtidig som musklene lærer seg å utnytte blodet/oksygenet bedre (bedret arbeidsøkonomi). Pusten vil fortsatt være den samme.

Kun noen eksempler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres helt normalt ut!

Anonymkode: a486f...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (1 time siden):

Kun noen eksempler :)

Ok, skjønner :) Jeg bare synes det er påfallende siden da jeg ikke trente, så var det pusten som stoppet meg. Måtte ta pauser på vei opp bakker, for eksempel, for jeg hadde ikke nok pust. Men kroppen kunne fortsatt. Altså motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg starter å jogge i januar, da var pusten flaskehalsen. Ble veldig andpusten og hadde blodsmak i munnen (pulsen var også høy). 

Nå etter noen måneder blir jeg ikke særlig andpusten når jeg jogger lenger. Pulsen blir fortsatt høy, men jeg regner med det bedrer seg etterhvert. 

Anonymkode: 4c424...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...