Gå til innhold

Festantrekk til tenåring som ikke går med kjole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med å finne festantrekk til tenåringen. Hun har alltid hatt en androgyn stil og går helst med jeans og stor hettegenser. Jeg tenker at en pen bukse og bluse/skjorte kunne passe, men hun er veldig lite interessert i å finne noe selv eller prøve det jeg finner. Vi skal i konfirmasjon, så er også interessert i å vite hva som er innafor å gå med på en slik anledning. Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antrekk løfter stemningen og festen og viser at dette ikke er en hverdag. 
Kommer gjesten i hettegenser og jeans er det både demonstrativt og ødeleggende for jubilanten og alle som har anstrengt seg for å skape en spesiell dag. 
Hadde derfor gjort det klokkeklart at barnet ikke kan delta i hverdagsklær. 
En flott buksedrakt og fint oppsatt hår er sikkert bra nok, men uansett så pynter man seg!! 
Det er ikke tenåringen som bestemmer kleskoden- det er de som inviterer!! 
Følger man ikke det kan man utebli, for det er bare ødeleggende!

Anonymkode: cc4b4...864

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

IMG_3025.jpeg

IMG_3026.jpeg

Anonymkode: cc4b4...864

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dressbukse, skjorte, blazer, og slips hvis hun vil ha det. Eller jumpsuit. Spør henne om hun vil ha det ene eller det andre. Må ikke ha kjole for å pynte seg når man er jente.

Anonymkode: 17ad0...8b3

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

min venninne hadde en datter som var helt lik, og de løste det med en buksedress/jumpsuit

Anonymkode: 18de5...6cd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange kule buksedresser nå. Enkel dressbukse og en oversized blazer. Det bruker min 15 år gamle niese når hun skal pynte seg. 
Evt kan vel en svart jeans funke, om den er ny pc klassisk i fasongen, kombinert med blazer eller bluse. Bare unngå sneakers til. Sko gjør mye for å senke standarden på et antrekk. 

Anonymkode: 2216f...813

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for gode innspill, alle! Ser at jeg kanskje ordla meg litt rart: Mente ikke at det blir aktuelt å ha hettegenser og jeans på i besøket - bare at det er dette hun går i til hverdags. Det store problemet er vel at hun har hatt en veldig "guttete" stil til nå, og hittil har hun syntes det er ok å ha på skjorte, penbukse og blazer i selskap. Nå føler hun seg ikke vel i det, men er samtidig ikke klar for mer feminine antrekk. Tror vi kommer til å lande på en pen bukse og pen genser med krage eller skjorte inni.

• Hjerte 1
Skrevet

Ser dere har bestemt dere, men kommer med et forslag like vel.

Hva med en dress (bukse og jakke) i en kul farge? Gul, rosa, lilla, grønn osv? Litt mer feminin look enn med grå, blå og svart, uten å bli jentete og dillete. Og ikke bruk skjorte eller bluse med krage inni, men velg en topp i en nøytral farge men med tekstur eller spill i stoffet. Feks: En matt lindress med blank topp inni. Eller en dress i mer vanlig dresstoff, med en topp med sånn boblete kreppstruktur. Liker hun smykker så kan jo det også pynte opp et litt nøytralt antrekk.

Bare se på damene på Dagsrevyen, de har ofte fargede dresser som ikke ser "mannete" ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dress.   Jeg har tre stykker jeg bruker mye.  Stor jakke med skulderputer og bukse med høyt liv og vide bein. De selger de over alt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jaja70 skrev (På 20.4.2024 den 7.11):

Sliter med å finne festantrekk til tenåringen. Hun har alltid hatt en androgyn stil og går helst med jeans og stor hettegenser. Jeg tenker at en pen bukse og bluse/skjorte kunne passe, men hun er veldig lite interessert i å finne noe selv eller prøve det jeg finner. Vi skal i konfirmasjon, så er også interessert i å vite hva som er innafor å gå med på en slik anledning. Takk for svar!

Hvis det er snakk om en tenåring så finner hun vel ut av hva hun liker selv? Uten hjelp av mamsen?

Anonymkode: c2723...5ed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
jaja70 skrev (På 20.4.2024 den 7.11):

Buksedress, dress, skjorte/ bukse eller noe. Uansett hva en liker til hverdagen så er det visse forventninger til folkeskikk og anledninger. Det må også ungdom lære. 

Anonymkode: 959ff...ee9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2024 den 23.36):

Hvis det er snakk om en tenåring så finner hun vel ut av hva hun liker selv? Uten hjelp av mamsen?

Anonymkode: c2723...5ed

Ja, det hadde vært utrolig deilig hvis hun hadde gjort det! 😅

Prøver å hjelpe henne på gli, og har fått flere gode tips i denne tråden, så det er bra. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...