Gå til innhold

Syk for syvende gang på ett år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sykdomsfølelse og forskjølelse med halsbetennelse i 1-2 uker. Noen ganger litt feber. Sist var i februar, nå er jeg i gang igjen.

Høres dette normalt ut etter pandemien? For har fått med meg at flere snakker om mer sykdom etter den. Først var det pga immunitetsgjeld, men hva er det nå? Er det Covid viruset som sakte men sikkert bryter ned immunforsvaret? Kan virke sånn. Har derimot bare hatt Covid to ganger og med helt normalt forløp. Ganske mildt andre gangen. Mulig jeg har hatt det flere ganger uten å ha visst det.

Hvordan er det med dere andre. Har dere vært mye mer syke enn ellers etter pandemien?

Kan legge til at jeg sjeldent ble syk før. Selv om jeg har små barn. Kanskje en gang per år. Influensa eller influensalignende symptomer hadde jeg ikke hatt siden barndommen…før pandemien.

Anonymkode: 34561...a74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som protesterer på at det er sånn, men immunforsvaret ha D-vitamin for å funke!

Problemet er at immunforsvaret bruker D-vitamin (som i "bruker opp"). Og når immunforsvaret har tømt kroppen for D-vitamin, da er det rimelig fritt fram for virus og bakterier. 

"Vi har opdaget, at immunforsvarets dræber-T-celler er lige så afhængige af D-vitamin, som en bil har brug for et bilbatteri for at kunne starte", sier den danske professoren Carsten Geisler. 

Kilde: https://videnskab.dk/krop-sundhed/d-vitamin-er-immunforsvarets-batteri/

Og de siste årene har de fleste av oss fått startet immunforsvaret mange ganger med gjentatte covidvirus og - vaksiner. Derfor har forbruket av D-vitamin også vært skyhøyt. Til slutt blir "immunforsvarets startbatteri" flatt. 

Problemet er kanskje at immuncellene også trenger mineraler for å få til å bruke D-vitamin som hormon. Forbruket av mineraler øker også når immunforsvaret mobiliseres. 

Du har kanskje hørt at det er lurt å spise sink når du blir forkjøla? Immunceller må ha sink for å produsere enzymet de bruker for å aktivere D-vitamin som hormon når de skal formere seg. Nok sink er også kritisk for å få immunforsvaret til å funke. 

Magnesium og omega-3 er like viktige for å få vitamin D til å virke som hormon, slik at immuncellene kan formere seg regulert når vi blir infisert av mikrober. 

De som protesterer på at D-vitamin er viktig for immunforsvaret viser til blodprøver: "Jeg har ikke D-vitaminmangel! Alle blodprøver er innafor normalen!" 

De har fått målt D-vitaminnivået til 50, som er anbefalt nivå for å sikre opptak av kalsium fra fordøyelsen. Det er alt leger bryr seg om. Hvor høyt D-vitaminnivå som trengs for å sikre et fungerende immunforsvar, det finnes det ingen medisinsk anbefaling for. 

Men "anbefalt nivå" for D-vitamin er mellom 50 og 150. Hva er D-vitaminnivå på 150 anbefalt for? Kan det være at immunforsvaret er avhengig av D-vitaminnivå på 150 for å funke når vi blir infisert av mikrober som virus og bakterier? anbefaling-more.thumb.png.87d9bdce8110e888db0968fe4d398b10.png

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

Og blodprøver som viser mineralnivå sier absolutt ingenting. Mineralnivåene i blodet blir regulert av hormoner for å holde seg stabilt. Det absolutt siste stedet i kroppen som vil vise mineralmangel er nettopp blodet. 

Omega-3-indeks kan også måles, men jeg har aldri sett at leger i Norge har målt omega-3.

Immunforsvaret kan altså oppleve mangel på både D-vitamin, mineraler og omega-3 uten at det vises på blodprøver. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...