Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man får Gjeldsordning, kommer de hjem til deg og sjekker hva du har av ting som kan selges? Kan de bli mistenksomme på at man legger av penger hvis man tar ut kontanter hver måned? Kan de kreve at man skal kvitte seg med kjæledyr? Bare ting jeg lurer på. Du som har eller har hatt gjeldsordning, hvordan var det?

Anonymkode: 7cb45...ff4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei de kommer ikke hjem til deg. 

Sjekker alt av løsøreegister og skattemeldinger(formue eiendeler, inntekt)

Kjæledyr må du dekke med livsopphold. 

Anonymkode: dfb41...f6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei de kommer ikke hjem til deg. 

Sjekker alt av løsøreegister og skattemeldinger(formue eiendeler, inntekt)

Kjæledyr må du dekke med livsopphold. 

Anonymkode: dfb41...f6b

Skjønner. Bare hørte et sted at kreditorene kunne kreve at man kvitter seg med kjæledyr.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner. Bare hørte et sted at kreditorene kunne kreve at man kvitter seg med kjæledyr.

Du må dekke kostnadene til dyret, så om du velger å spise ris med ketchup i 5 år for å ha nok penger til katten er vel det ditt valg. 
vil jeg tro…

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (56 minutter siden):

Du må dekke kostnadene til dyret, så om du velger å spise ris med ketchup i 5 år for å ha nok penger til katten er vel det ditt valg. 
vil jeg tro…

Det var godt å høre. 

• Hjerte 1
Skrevet

Man kan jo alltids stille spørsmål ved om det er riktig at du skal finansiere dyrehold med kreditors penger da… 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Man kan jo alltids stille spørsmål ved om det er riktig at du skal finansiere dyrehold med kreditors penger da… 

Hvilket en ikke gjør om en tar av livsoppholdet.

Anonymkode: bb0be...ea1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (11 minutter siden):

Gjeldsofferet får en viss sum til livsopphold, og i denne summen er det satt av penger til diverse ting. TS kan velge å forsake visse ting, f.eks. skjære ned på mengden av noe, kutte helt ut andre ting osv. og bruke disse pengene på kjæledyret/dyrene sine i stedet.

Men det er dyrt å ha hund og til tider katt, ja... fôring og vaksiner og veterinærutgifter baller fort på seg.

Anonymkode: b85ac...e1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis man får Gjeldsordning, kommer de hjem til deg og sjekker hva du har av ting som kan selges? Kan de bli mistenksomme på at man legger av penger hvis man tar ut kontanter hver måned? Kan de kreve at man skal kvitte seg med kjæledyr? Bare ting jeg lurer på. Du som har eller har hatt gjeldsordning, hvordan var det?

Ved gjeldsordning disponerer du et moderat beløp til husleie og livsopphold hver måned, og det eventuelt overskytende går til dividende til kreditorene.

Hvorvidt du bruker det du har til livsopphold til mat, medisiner, kjæledyr eller heroin for den saks skyld, bryr egentlig ikke kreditorene seg om. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (8 minutter siden):

Ved gjeldsordning disponerer du et moderat beløp til husleie og livsopphold hver måned, og det eventuelt overskytende går til dividende til kreditorene.

Hvorvidt du bruker det du har til livsopphold til mat, medisiner, kjæledyr eller heroin for den saks skyld, bryr egentlig ikke kreditorene seg om. 

Så hvis det blir igjen litt av livsoppholdet noen ganger så bryr de seg ikke om at man legger det av? Er ikke alltid det går like mye til mat her hvertfall. Bor alene med katten. Tror egentlig ikke jeg får gjeldsordning heller da gjelden ikke er gammel nok, men skal til gjeldsrådgiver om en stund så får se hva jeg får ut av det. Er en situasjon jeg har vært dum og satt meg i som jeg aldri skal sette meg i igjen når jeg kommer ut av det vi en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis det blir igjen litt av livsoppholdet noen ganger så bryr de seg ikke om at man legger det av? Er ikke alltid det går like mye til mat her hvertfall. Bor alene med katten. Tror egentlig ikke jeg får gjeldsordning heller da gjelden ikke er gammel nok, men skal til gjeldsrådgiver om en stund så får se hva jeg får ut av det. Er en situasjon jeg har vært dum og satt meg i som jeg aldri skal sette meg i igjen når jeg kommer ut av det vi en gang.

Håper den gjeldsrådgiveren er fra NAV/det offentlige og ikke en privat gjeldsrådgiver? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Uansett så trenger jeg ikke å fortelle om at jeg har katt. De finner vel ikke ut av det vil jeg tro... Uansett så går det av livsoppholdet. Trenger ikke å fortelle om kjøleskap, tv, hvitevarer og badekaret mitt heller. Eier heller ikke bil og leilighet.

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (Akkurat nå):

Håper den gjeldsrådgiveren er fra NAV/det offentlige og ikke en privat gjeldsrådgiver? 

Ja. Er på Nav jeg skal, men er en stund til jeg får time. Får time men står på venteliste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Er på Nav jeg skal, men er en stund til jeg får time. Får time men står på venteliste.

Kriteriene for å få gjeldsordning er egentlig ikke gjeldens alder, men at du er varig ute av stand til å betjene den. Altså at du ikke har mulighet til å nedbetale den.  

NAV kan også hjelpe deg til å forhandle med kreditorene, reduksjon i renter, osv. 

AnonymBruker
Skrevet
isw skrev (3 minutter siden):

Kriteriene for å få gjeldsordning er egentlig ikke gjeldens alder, men at du er varig ute av stand til å betjene den. Altså at du ikke har mulighet til å nedbetale den.  

NAV kan også hjelpe deg til å forhandle med kreditorene, reduksjon i renter, osv. 

Skjønner. Håper egentlig gjeldsrådgiveren greier å hjelpe meg med å forhandle med kreditorene. Men ingenting har gått til inkasso så det spørs, og har selv kommet med forslag til dem, men det var ingen vilje til å gå med på det. Så håper at de kanskje går med på det når jeg har hjelp fra gjeldsrådgiveren. Har egentlig ikke så lyst på Gjeldsordning.

AnonymBruker
Skrevet

Dere i samme situasjon som har vært hos gjeldsrådgiver, hva fikk dere ut av det?

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok kreditorene har bestemt at de ikke skal gå med på noe selv om Nav hjelper meg . Jeg bare føler det på meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere i samme situasjon som har vært hos gjeldsrådgiver, hva fikk dere ut av det?

En god del. De gikk gjennom all gjeld, hvilke muligheter man har og gir en god oversikt over hva du skal gjøre fremover. De hjalp meg hele veien mot gjeldsordning, med å informere om hvilke papirer som trengtes, fylle ut diverse og sende riktig sted.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror nok kreditorene har bestemt at de ikke skal gå med på noe selv om Nav hjelper meg . Jeg bare føler det på meg.

Det vanlige er at man legger frem et forslag til kreditorer, og de pleier ofte avslå. Deretter søker man til namsmannen som innvilger tvungen gjeldsordning. 

Anonymkode: 0a3f0...985

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

En god del. De gikk gjennom all gjeld, hvilke muligheter man har og gir en god oversikt over hva du skal gjøre fremover. De hjalp meg hele veien mot gjeldsordning, med å informere om hvilke papirer som trengtes, fylle ut diverse og sende riktig sted.

Det vanlige er at man legger frem et forslag til kreditorer, og de pleier ofte avslå. Deretter søker man til namsmannen som innvilger tvungen gjeldsordning. 

Anonymkode: 0a3f0...985

Skjønner. Skjønner andre i denne situasjonen ønsker gjeldsordning, men jeg bare håper jeg slipper det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man hverken får til frivillig avtale eller tvungen Gjeldsordning, hva skjer da? Ikke at jeg vil ha det men greit å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...