Gå til innhold

Til dere bueikkdjefer. Hva ser dere etter hos en søker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå i over ett år søkt på sånn ca 10 jobber i mpneden gjennomsnittlig i flere butikker.

Jeg har nå jobbet som skurefille de siste 13 årene og lenge tenkt på å bytte jobb men jeg har ikke orket fordi jeg har hatt så mye annet som har skjedd i livet mitt at jeg ikke har hatt overskudd til å gjøre endringer i livet og tenke fremover før nå det siste året siden jeg er blitt holdt tilbake av alt psykisk vold og trusler fra giftige folk. Jeg har vært i forhold med en psykopat blant annet som har flere dommer på seg for misbruk av barn. Jeg fant ut av det mens vi var sammen og da gjorde jeg det slutt. Senere ble jeg forelsket i en annen kriminell som virkelig ville meg vondt og ble brukt som torpedo av min tidligere nabo som selger narko om st han skulle ta meg for at hun hadde noe på han som hun skulle holde kjeft om hvis han tok meg. Men det er selfølgelig ikke kommet frem beviser.

Jeg har hatt konflikter med nabo i mange år som jeg måtte melde til barnevernet pga grov omsorgssvikt og opplevde masse psykisk terror og hevnaksjon osv.

Politiet trodde ikke på meg og politiet la all skyld på meg. Jeg ble truet med å bli umyndiggjort og ble sett på som psykotisk og paranoid.

De folka stjal 10 år av livet mitt 

Det tok all energi så årene bare gikk liksom og jeg levde litt på autopilot og brukte alle krefter på jobben.

Jeg sov og spiste nesten ikke... Trodde jeg måtte gå til advokat men fikk heldigvis stoppet det ved å sende et klagebrev til politimesteren om at alle mine anmeldelser ble avfeid og ignorert.

Så nå føler jeg at det ødelegger for meg når det står i min CV at jeg har jobbet som renholder i de siste ti årene. Jeg kan liksom ikke forklare hele historien min i en søknad men jeg føler at de jeg søker jobb kanskje dømmer meg pga det at det står jeg har vært vaskedame i så mange år og lurer på hvorfor jeg ikke har gjort noe annet. Jeg har jo noe erfaring fra dagligvarebutikker fra før og jeg har gått tegning form og farge. Jeg liker innredning og interiør. Det har jeg tatt med i søknadene mine når jeg søker i møbel og interiør birikker men får null respons 

Har åsså søkt jobb i sports butikker og legger da vekt på i søknadene at jeg elsker friluftsliv og trener på helsestudio. Men det er likevel ikke nok til at jeg får noen napp. 

Jeg lurer på hva som må til i dag.

Min søster fikk ikke engang jobb på sport Outlet selv om hun jobber som instruktør på sats og er PT i tillegg .

Jeg lurer på om man må være toppidrettsutøver for å få jobb hos XXL eller sport Outlet eller om man må ha utdannelse i salg og service for å få en jobb på Rusta eller Biltema?

Jeg har logget masse ute alene i telt og går lange turer alene i villmarken hver sommer og trener fast på helsestudio. Da burde jeg passe inn i en sportsbutikk. Jeg har tilogmed lagt ved bilde av meg selv på fjelltur på CVen til sportsbutikker

Når jeg har søkt jobb på dyrebutikker har jeg satt på et bilde av meg og katten min for å vise at jeg er ett dyremenneske for eksempel.

Apropos Biltema. Jeg har åsså god greie på biler og har makka bil i mange år selv og gjort alt på bilene mine selv. Det har jeg brukt i søknadene når de søker folk på biltema men det er tydeligvis ingen som ser hva jeg har å by på av ressurser.

Jeg har adhd og var aldri flink i alle fag på skolen. Men jeg var pliktoppfyllende og møtte alltid opp. Fikk tilogmed en diplom for null fravær ett skoleår.

Jeg fikk gode karakterer i matlaging, sløyd og kunst og håndverk. Jeg har alltid vært praktisk og teknisk anlagt.

Lærte å strikke og tegne veldig tidlig på barneskolen. 

Alltid vært veldig kreativ.

Jeg har lest om tips til søknader og skrevet søknader rettet mot den type butikk jeg søker jobb i om hvorfor jeg passer inn og hvorfor mine interesser passer til å jobbe der .

Jeg har også søkt jobb i ferskvare på Meny og på industri kjøkken men uten hell, hvor jeg legger vekt på at jeg er god på å lage mat og liker det.

Jeg er flink til å lage mat, flink med dyr, har peiling på bil og jeg har sunne interesser og har erfaring fra butikk og lager og jeg kjører bil, har lappen og jeg har ikke barn og kan jobbe både kvelder og helger. Tilogmed søndag kan jeg jobbe..

Synes selv at jeg har mange gode egenskaper og ressurser.

Men blir blankt avvist hver gang 

Er det fordi jeg er 37 år og de vil bare ha unge butikkmedarbeidere???

Skriver heller ikke for lange eller for korte søknader 

Anonymkode: b7181...48d

AnonymBruker
Skrevet

Rettskriving?

Anonymkode: 3575c...c4a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Limer inn samme svar til deg her som jeg ga deg på forrige tråd du lagde om akkurat det samme: 

"bueikkdjefer", "libr", "makka bil", "birikker", dette er et utvalg av "ord" jeg fant som du har i teksten din..

Du skriver også konsekvent "tilogmed" selv om det er feil. Det er " til og med". Ser også mange steder du ikke bruker komma som f.eks. før et "men". 

Har du noen som hjelper deg til å lese gjennom søknadene og se at du skriver riktig? Eller hjelper deg til å skrive de? Hvis en arbeidsgiver leser gjennom en søknadstekst som er full av skrivefeil så hjelper jo ikke akkurat det saken din. Ellers så er det utrolig vanskelig for de fleste å få napp på jobber. Og ofte er det enda mer vanskelig hvis man ikke har nok relevant erfaring.

Anonymkode: e040c...3d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) 70 % av det som kom frem hadde ingenting med arbeidslivet eller jobbsøking og gjøre. Det er et stort nei hvis du kommer på intervju og begynner å fortelle om alt mulig drama du er involvert i eller har vært involvert i.

2) du formulerer deg sannsynligvis for dårlig i søknader, prøvd å spør noen du kjenner som du tenker har en god jobb om de kan lese søknaden din og gi deg noen tips før du sender den avgårde. 

3) har du gode referanser? I butikkjobber og jobber på det nivået legger man gjerne mye vekt på referanser.

Anonymkode: dc50c...a40

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rettskriving?

Anonymkode: 3575c...c4a

Jeg ser at jeg har skrevet litt feil mange steder her ja. Men jeg er veldig nøye med å fikse det før jeg sender søknader :)

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Limer inn samme svar til deg her som jeg ga deg på forrige tråd du lagde om akkurat det samme: 

"bueikkdjefer", "libr", "makka bil", "birikker", dette er et utvalg av "ord" jeg fant som du har i teksten din..

Du skriver også konsekvent "tilogmed" selv om det er feil. Det er " til og med". Ser også mange steder du ikke bruker komma som f.eks. før et "men". 

Har du noen som hjelper deg til å lese gjennom søknadene og se at du skriver riktig? Eller hjelper deg til å skrive de? Hvis en arbeidsgiver leser gjennom en søknadstekst som er full av skrivefeil så hjelper jo ikke akkurat det saken din. Ellers så er det utrolig vanskelig for de fleste å få napp på jobber. Og ofte er det enda mer vanskelig hvis man ikke har nok relevant erfaring.

Anonymkode: e040c...3d0

Nav har sagt de kan hjelpe med det. Men ofte vil jeg være rask med å søke. Pleier å sjekke skrivefeil før jeg sender søknaden. :)

AnonymBruker
Skrevet

Du virker slitsom.

Anonymkode: f63bb...bbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) 70 % av det som kom frem hadde ingenting med arbeidslivet eller jobbsøking og gjøre. Det er et stort nei hvis du kommer på intervju og begynner å fortelle om alt mulig drama du er involvert i eller har vært involvert i.

2) du formulerer deg sannsynligvis for dårlig i søknader, prøvd å spør noen du kjenner som du tenker har en god jobb om de kan lese søknaden din og gi deg noen tips før du sender den avgårde. 

3) har du gode referanser? I butikkjobber og jobber på det nivået legger man gjerne mye vekt på referanser.

Anonymkode: dc50c...a40

Snakker ikke om min historie i ett jobbintervju. Jeg liker ikke å snakke om hva jeg har opplevd siden det er så alvorlig og det er saker som ikke er kommet frem er enda. Så det er skummelt.

Men det jeg lurer på er om arbeidsgivere ser ned på søkere som har jobbet lenge som renholder og at det er det siste jeg har jobbet med og i så mange år. At de kanskje setter spørsmålstegn ved og lurer på hvorfor jeg har jobbet med det så lenge uten å gå videre med livet mitt. 

Butikksjefen på Meny der jeg jobba for 20 år siden ville være referanse men jeg synes det blir kleint å sette han som referanse etter så mange år

AnonymBruker
Skrevet

Du virker slitsom.

Anonymkode: f63bb...bbe

Ok takk for svar. Det var veldig behjelpelig.....

AnonymBruker
Skrevet

Men har du noe konkret å vise til? Jeg fikk sommerjobb i hobbybutikk mens jeg var student, da viste jeg til instagramkontoen jeg har for den hobbyen. Alle vil jo skrive at de er interessert i det som er relevant i en jobb, uavhengig om det faktisk stemmer.

I en annen jobb trakk jeg frem erfaring fra tidligere jobb som liknet, med eksempler på ting jeg lærte i den jobben som jeg tenkte ville være relevante i den neste jobben.

En del butikker er også vel så opptatt av kundeservice og hvordan de ansatte er, som hvor mye de kan om noe. Lettere å gi ansatte opplæring i hvordan man gjør sånn og sånn enn å skulle endre deres væremåte

Anonymkode: 7887b...f3e

Skrevet

En god butikksjef ser etter en som er serviceorientert, åpen og karismatisk, flink med mennesker og hardtarbeidende. At man er detaljorientert og ansvarlig. Mye kan gå galt når man jobber i butikk, og det kan fort koste butikken mye penger på sikt. Hvis du snuser - ikke ha en i kjeften på intervju, det trekker ned når man arbeider i serviceyrker. 

En dårlig butikksjef vil ha en person som ikke kjenner til rettighetene sine og som har lite erfaring i arbeidsmarkedet. Da kan de be de om å jobbe overtid/ugunstige tider og herse de rundt. Dårlig lønn følger ofte med territoriet. Et rødt flagg er hvis det kun arbeider unge jenter der, de har ofte vanskelig for å si ifra hvis de blir dårlig behandlet. 

Etter min erfaring er det veldig enten eller. Da jeg var yngre hadde jeg en strålende butikksjef som oppriktig brydde seg om sine ansatte. Han andre er jeg sikker på var personlighetsforstyrret 😂 Men det er en fin jobb hvis man trives.

Helt ærlig har trynefaktor mye å si. Hvis du er skikkelig nervøs på intervju kan de tolke det som at du ikke er egnet til å arbeide med folk. Ha strak rygg, smil og ha et åpent kroppsspråk. Kle deg nøytralt og profesjonelt, men ikke vær stivpyntet å ha for mye sminke. Ta ut piercinger hvis du har det, ikke ha fargerikt hår og skjul tatoveringer hvis du har det. Så kan du heller være deg selv når du først er ansatt og prøvetiden er over. Mange som kjører den taktikken :P

En god jobbsøknad er på typ en side. Kontaktinformasjonen din skal være veldig tydelig. Skriv kort og konsist, høflig og NULL skrivefeil. Bare ha med det viktigste. Skriv etter hva de etterspør i søknaden, uten at det blir klipp og lim. Husk at de ofte går gjennom mange søknader og det blir fort skummet gjennom. Det skal ikke være slitsomt for øynene å lese. Skriftstørrelse 12, 1,5 avsnitt, typ times new roman font. Uthev overskrifter med fet skrift. 

At du har arbeidet som renholder kan telle veldig positivt, mange butikksjefer er veldig opptatt av at man skal ha god hygiene og vaske skikkelig. Trekke frem varer, rene glass og gulv m.m. 

Har du en venn som jobber i samme yrke? Da kan kanskje det være en referanse? Teller ikke nødvendigvis positivt at det er noen du kjenner personlig, men det er da noe. Da vet de hvilke egenskaper som er nødvendig i en butikkjobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men har du noe konkret å vise til? Jeg fikk sommerjobb i hobbybutikk mens jeg var student, da viste jeg til instagramkontoen jeg har for den hobbyen. Alle vil jo skrive at de er interessert i det som er relevant i en jobb, uavhengig om det faktisk stemmer.

I en annen jobb trakk jeg frem erfaring fra tidligere jobb som liknet, med eksempler på ting jeg lærte i den jobben som jeg tenkte ville være relevante i den neste jobben.

En del butikker er også vel så opptatt av kundeservice og hvordan de ansatte er, som hvor mye de kan om noe. Lettere å gi ansatte opplæring i hvordan man gjør sånn og sånn enn å skulle endre deres væremåte

Anonymkode: 7887b...f3e

Tja jeg har vitnemål fra skolen på hvilken linje jeg gikk. Jeg har bilder på Facebook og videoer fra turer jeg er på og bilder av ting jeg strikker og hekler. 

Men har ikke liksom lagt inn linken til fb profilen min i søknader.

Jeg har instagram og men glemmer å bruke det. 

Kundeservice er absolutt det viktigste uansett hva slags butikk man jobber i.. hjelper lite å ha interesse for interiør og jobbe på Skeidar eller for sport og friluftsliv og jobbe på XXL om man ikke klarer å håndtere kunder.

Er jo av og til noen vanskelige kunder og som man må takle. Men jeg har selv opplevd mange butikkmedarbeidere som ikke yter god service som ikke kan jobben sin og det er sykt irriterende. Ofte da veldig unge .Mange ganger jeg tenker at de burde ansatt noen mer voksne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...