Gå til innhold

Dine beste sparetips i hverdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er dine beste sparetips i hverdagen? 📝 

Vi, i likhet med mange andre, merker at alle økte kostnader gjør at endene er vanskelig å møte. 

Vi har fått oss god oversikt over alle de faste utgiftene i måneden, men likevel har vi omtrent endt opp uten penger noen dager før lønning 😓 nå må vi virkelig skjerpe oss, men merker at pengene flyver i alle vindretninger på matbutikken og med flere barn som skal ha nye klær og utstyr o.l. til enhver tid. 

Anonymkode: 35ac6...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lær å lag god mat med billige råvarer. 

Anonymkode: 54287...f10

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Månedshandel, ingen tvil! Sparer masse på mat ved å gjøre det. Bedre oversikt har jeg og, kjøper aldri dobbelt av noe lenger. 

Anonymkode: 526b6...ba5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom barna må ha nytt utstyr og nye klær til enhver tid kan dere vel selge det de ikke bruker/har vokst ut fra?

Anonymkode: 938bf...d90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dere har skaffet oversikt over faste kostnader. Det er absolutt verdt å styre mat- og kleskjøp godt, men jeg vil si det ikke er bortkastet å høvle litt på de faste kostnadene. Selv om man tenker at det er lite å spare på å få renta bittelitt ned, kutte/bytte streamingtjeneste/bytte forsikringsselskap/strømselskap/mobilabon osv, så kan en femtilapp her og en hundrelapp der plutselig tilsammen frigjøre 500 kr i måneden. Det kan bety et ja til kino for ungen(e) istedetfor et nei, og bare det gjør hverdagssituasjonen bedre 😊

I tillegg til god planlegging av matvarehandel, god oversikt hjemme, god fryserkapasitet så vil jeg slå et slag for å lære seg å lage gryter, gratenger, supper, pai. Dette utnytter smårester godt. Suppe med brød/rundstykker til kan være rimelig og mettende middager.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett og regnskap.

Overvåke nøye hvor pengene går.

Prute på rente og forsikring, bytte til billigst abonnement på strøm, telefon, tv og internett, samt kun ha èn streamingtjeneste pr. mnd. 

Følge med på priser, og ukeshandle.

Kutt ut eller kutt ned på "kos". Du trenger ikke drikke 1 flaske 1,5 brus pr. dag. F.eks. 

Innføre handlestopp på ting, tang, klær osv.

Slutte med netthandel, unntaket er når du MÅ. Ta deg alltid en tur innom prisguiden og prisjakt før du da handler. Tenk deg 2 ganger om du virkelig trenger det du skal handle.

Lag mat fra bunnen av hjemmefra. 

Kutt ut restaurant, kioskkaffe, kafèmat, kantine osv. 

Dropp frisør og andre tjenester du kan gjøre selv.

Osv!

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal gi deg ett tips, så er det å se på kiloprisen på varer du vil ha i butikken. Se deretter på kiloprisen for andre varer av samme type. Det er ofte stor forskjell, noen ganger halve prisen. Velg den rimeligste varianten.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Månedshandel. Flere sparekontoer. Jeg har to sparekontoer. Den ene sparekonto bruker jeg til å plukke av om jeg må. Den andre er ikke rør. 

Anonymkode: 4547c...e38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan spare på det meste... endre mobiloperatør, strøm osv.. men merket selv at forsikringer var der jeg kunne kuttet flere tusen

finnes flere sammenligningstjenester. brukte selv noe som heter https://forsikro.no/ .. sparte endel ved å bytte

Anonymkode: fd0e0...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 22.15):

Hva er dine beste sparetips i hverdagen? 📝 

Vi, i likhet med mange andre, merker at alle økte kostnader gjør at endene er vanskelig å møte. 

Vi har fått oss god oversikt over alle de faste utgiftene i måneden, men likevel har vi omtrent endt opp uten penger noen dager før lønning 😓 nå må vi virkelig skjerpe oss, men merker at pengene flyver i alle vindretninger på matbutikken og med flere barn som skal ha nye klær og utstyr o.l. til enhver tid. 

Anonymkode: 35ac6...162

Sparer 15-20 tusen pr mnd.

1. Kjøper kun brød og middager altså kjøtt da på 50% på kiwi😊🙏 Fryser bare

2. Kjøpe noe,om så en leke til barna? Sjekker nett,finn.no osv alltid først

3. Bruker kun coop handlenett 2kr bonus hver gang du bruker de

4. Handler ting på temu,havaristen,makeup mekka osv

Bruker allikevel penger på mye lett brus. Avhengig,men drikker ikke alkohol😉

Anonymkode: e26b7...92e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjokoladebanan

Her går det i å sammenligne priser i butikken.  Kjøper mest av billigproduktene.

Unngå småhandling, da blir det ofte mer enn nødvendig. 

Utstyr og klær forsøkes å kjøpe brukt om det lar seg gjøre. 

Så er det å kutte det man  ikke trenger av f.eks strømmetjenester o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skrur ned ovnen på soverommet og stua før jeg drar på jobb. 

Vasker klær i helgene.  Oppvaskmaskinen fylles helt opp og startes da.  Prøver også å bruke fat og kopper mer enn en gang før jeg tar noe nytt. 

Prøver bruke handlenettet/miljøposen når jeg drar på butikken istedet for å kjøpe ny plastpose hver gang. 

Jeg tar med meg pålegg til og fra jobb istedet for å ha dobbelt opp.  

Lager pulverkaffe og skummer melk i stedet for å bruke store summer på å hyppig kjøpe kaffekapsler.  

Sykler og går til jobb.  

Når jeg kjøper tilbehør til middag tenker jeg over hvordan jeg kan spre tilbehøret utover til flere middager.  Hvis jeg kjøper f.eks en pose gulrøtter kan jeg ha kokte gulrøtter, gulrotstuing, stekt gulrot, råkost osv istedet for å kjøpe ulikt tilbehør.  

Jeg bruker streamingtjenester hos kjæresten og familie.  Deres forslag, så ingen snylting.  

Har vann på vannflasken som tørstedrikk.   

Kjøper first price potetsekk 2,5 kg.  Den er rimelig. Å jeg har da potet som tilbehør til mange retter.  

Leier bøker på biblioteket i stedet for å kjøpe bøker.   

Kuttet ned på å ha middag hver dag. Lager noe enkelt noen dager.  Som f.eks brødskive med eggerøre. 

Du kan også leie ut ting på hygglo.no.   Jeg har ikke gjort det enda, men jeg tenker å prøve det. 

Selge ting på finn.no eller kjøpe/salggrupper på fb.  Solgte nettopp to spill der.  

Anonymkode: 21f54...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sjekk hvor mye dere bruker på forsikringer, det pleier å være en stor utgiftspost som bør reforhandles minimum annenhvert år.

Hvor mye av boligen eier dere? Kan hende dere kan presse renten der, hvis dere f eks har kommet dere innenfor 40 eller 60 %. 

Sjekk strømmetjenester, dropp impulskjøp på matbutikken (SYKT vanskelig 😅), sjekk skuffer og skap for ting dere ikke bruker som kan selges. Nå er det loppissesong og finn.no er alltid åpent 🤗 Og ta vare på tingene deres!! Mannen min er et svimehue og pga ham har dessverre mange ting blitt ødelagt helt unødvendig, blant annet en takboks til bilen samt et dyrt barnebilsete som ble liggende ute bak garasjen en hel vinter 🤬🤬

Anonymkode: b878d...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen «shopper», så der jeg kan spare mest i hverdagen er på mat og husholdning. Jeg prioriterer dog mye grønnsaker, og litt annet, men her er mine:

• Bruker tilbud, datodisken, kuponger osv aktivt. 
  • Jeg kan prisene, og følger med på kiloprisen så jeg kan gjøre bevisste kjøp.
  • Fryser ned det jeg kan.
  • Fryste grønnsaker og bær kjøpes fast på kupong på Rema (får ca hver 3/4. uke på æ).
  • Plukker bær hos naboen og fryser ned for vinteren.
  • Velger det jeg skal spise etter hva jeg alt har hjemme, hva jeg finner på tilbud, og/eller er i sesong.
  • Jeg går fra butikk til butikk for ulike tilbud, og holder meg hovedsaklig til det jeg hadde planlagt.
  • Jeg vet sånn cirka når ulike tilbud er og handler ting som holder seg eller kan fryses frem til neste tilbud så langt det er mulig.
  • Spiser en del poteter, gulrøtter, havregryn, og bananer (og selvsagt mye annet også, men er glad i det).
  • Lager maten fra bunnen av hjemme (av flere grunner, er også allergiker).
  • Fyller vannflaske og har med meg hjemmefra.
  • Jeg har alltid noe smått av mat i sekken/vesken så jeg har noe om jeg trenger det. 
  • Tar med matpakke utover det over ved behov.
  • Handler vaskemidler på kupong på Rema, eller på tilbud, evt på Rusta eller Normal.
  • Handler hudpleie når det er tilbud på Vitusapotek.
  • Handler hår og kroppspleie på Normal, inkludert håndsåpe. 

Ellers:

• Jeg tar bussen eller går for å gjøre det aller meste. Bruker sekk for handling. (Kan ikke huske når jeg sist kjøpte en pose, har alltid handlenett i sekken i tillegg)
  • Har klær jeg bruker hjemme som er mer slitt, også andre klær ute.
  • Vurderer sterkt om jeg i det hele tatt skal ha strømmetjenester. Ofte har jeg ingen, men akkurat nå har jeg tv2 Play, men det er unntaket. Du finner mye på YouTube eller nrk. 
  • Dropper nettaviser også, om ikke det er kjempegodt tilbud og noe spesielt jeg vil lese.
  • Jeg shopper ikke. Jeg følger med på hva jeg trenger, og til nå i år har jeg kjøpt noen sokker og truser, og det tror jeg er alt av klær. Også kjøpt nye løpesko.
  • Jeg kjøper heller ikke interiørting, for jeg har det jeg trenger. 
  • Kjøper grei/god kvalitet så ting holder, og jeg slipper å handle igjen så raskt. 
  • Jeg vet jeg har gode forsikringer, men det er godt tips å sjekke ut.
  • Når jeg trenger ny mobil kjøper jeg ikke nyeste modellen, men modellen før der. Den er da normalt en god del billigere. 
  • Jeg vurderer behovet for ulike ting. Trenger jeg ikke mest «avansert» så kjøper jeg det heller ikke.
  • Jeg har ikke pc. Jeg klarer meg med iPad. (For noen er det nok motsatt, og ikke noe å spare)
  • Jeg prøver å ta vare på det jeg har med å stelle, vaske, reimpregnere, lufte, sirkulere osv. Tenker da spesielt på klær og sko. 

Det er garantert mer jeg gjør, men er vel dette jeg kommer på. Er lite revolusjonerende, men mange bekker små gjør en stor å, og det blir litt til sammen. Jeg har noen ting jeg prioriterer høyt, som jeg gjerne bruker penger på, både noe mat, men også ting som gode løpesko, så kan jeg heller spare penger på ting som er mindre viktige for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sparer 15-20 tusen pr mnd.

1. Kjøper kun brød og middager altså kjøtt da på 50% på kiwi😊🙏 Fryser bare

2. Kjøpe noe,om så en leke til barna? Sjekker nett,finn.no osv alltid først

3. Bruker kun coop handlenett 2kr bonus hver gang du bruker de

4. Handler ting på temu,havaristen,makeup mekka osv

Bruker allikevel penger på mye lett brus. Avhengig,men drikker ikke alkohol😉

Anonymkode: e26b7...92e

Er det 2kr? Er vel bare 1kr? Står det på coop appen min

Anonymkode: cf41b...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Appen Mattilbud, eller tilsvarende. Jeg har flere butikker i nærheten, og går etter de beste tilbudene. Ville gått glipp av mange tilbud ved månedshandel. Handler stort sett en gang i uken, men har nok mat i hus til å droppe handelen den uken om det ikke er noen gode tilbud. Handler alle dagligvarer med Ikano visa, 2% på alt. Trekker Trumfkortet i tillegg ved handel i aktuelle kjeder, og Coopkortet i de butikkene. Har Coop handlenett som gir en ekstra krone pr kjøp.

Anonymkode: f7862...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 22.18):

Lær å lag god mat med billige råvarer. 

Anonymkode: 54287...f10

Det er vel "fra bunnen av", dette da?

Anonymkode: 03c1b...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett av en bestemt sum på egen matvarekonto, og ikke vik fra denne. Hvis du er streng med deg selv så kan ikke pengene da fly i alle retninger på matbutikken. Er dere fysen på noe litt digg til matpakke eller kvelds midt i uken? Bak pizzadeig selv, lag saus av hermetiske tomater og legg på kjøtt dere har til overs og som kanskje står i fare for å bli kastet ellers. Eller bak boller. Billig og digg.

Anonymkode: cef86...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...