Gå til innhold

Kikhoste økning vaskine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kikhoste da jeg var 7-8 år, var vaksinert. 

Det ene var at det er en tøff sykdom som varer i månedsvis, våknet masse på natta og gapet etter luft under hosteanfallene. Veldig smertefulle anfall også, husker det fortsatt.

Det andre var at jeg ble isolert sosialt fordi andre foreldre ville selvsagt ikke at jeg skulle smitte deres barn. Det var snakk om en lengre periode. Det var også kjempetøft.

Vil anbefale alle å ta vaksinen.

Anonymkode: 749a4...cf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barna følger vaksinasjonsprogrammet så er de så trygg som de kan være. Anbefaler dere voksne å ta booster. Fikk selv kikhoste for noen år siden, og det er det verste jeg har vært med på. Var satt ut av spill i nesten 6 mnd og ødelagt i kroppen av all hosten. Stemmebåndet mitt ble også ødelagt. Hostet til jeg svimte av og hadde flere skumle fall pga dette, så selv om det ikke var livstruende for meg så var det så ille at dette unner jeg ikke min verste fiende en gang! Nå er jeg så «heldig» at jeg har livslang immunitet.. 

Barna mine ble forresten ikke smittet av meg, så vaksinen hadde god effekt for de. 

Ta booster folkens!

Anonymkode: 1e36d...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Leser på nettet at FHI frykter en epidemi av kikhoste , og at de mest sårbare er barn under 3 mnd, og at de med høy risiko er de som fikk vaskine for 3-4 år siden.  Datter fikk vaskine i 203 og i 2019-burde hun da få påfyll siden det er mere enn 4 år siden? 

Anonymkode: 79fb1...449

Alle bør ha ny dose med vaksine hvert tiende år. Dette gjelder også for stivkrampe og difteri og polio. Det er få vaksiner som virker livet ut.

Anonymkode: f85c5...403

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå er jeg så «heldig» at jeg har livslang immunitet.. 

Det stemmer dessverre ikke. Jeg hadde kikhoste som baby og da mine (vaksinerte) barn fikk det spurte jeg legen om jeg var trygg ettersom jeg allerede hadde hatt det, men fikk beskjed om at jeg likevel kunne smittes. 

Anonymkode: 82a9e...576

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle bør ha ny dose med vaksine hvert tiende år. Dette gjelder også for stivkrampe og difteri og polio. Det er få vaksiner som virker livet ut.

Anonymkode: f85c5...403

Oftere etter min erfaring. Jeg fikk kikhoste rundt 8 år etter siste vaksine, og stemmen ble temmelig ødelagt etterpå. Jeg mista falsetten, kan ikke prate lenge om gangen uten å bli hes/sår og mister stemmen ved halsvondt opptil flere ganger i året.

Anonymkode: b8f06...869

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en no-brainer, kikhoste er ikke noe ålreit, og dette er en effektiv og velutprøvd vaksine. Jeg har tatt booster av denne ca hvert tiende år, fordi den gis i kombinasjon med stivkrampe, som jeg har fulgt opp pga dyrehold. For noen år siden var jeg på et helgearrangement hvor noen dro med seg kikhostesmitte, og når jeg så hvor syke noen av vennene mine ble satte jeg veldig pris på å ha oppdatert vaksine. Har tatt den når jeg likevel har vært hos lege for andre ting, og da koster det ikke stort heller. 

Anonymkode: 74fbf...c0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det stemmer dessverre ikke. Jeg hadde kikhoste som baby og da mine (vaksinerte) barn fikk det spurte jeg legen om jeg var trygg ettersom jeg allerede hadde hatt det, men fikk beskjed om at jeg likevel kunne smittes. 

Anonymkode: 82a9e...576

Babyer danner jo heller ikke særlig med antistoffer, og det er nettopp derfor man må ta oftere vaksine som barn enn som voksen. Jeg har store mengder antistoffer og fått beskjed av spesialister at jeg kan forvente at disse varer livet ut siden mitt immunforsvar er «voksent». Men man har jo selvfølgelig ingen garanti for det.

Anonymkode: 1e36d...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har iallefall ikke opplevd å ha kikhoste når du kan si det ikke er farlig for friske mennesker. 

Det er et rent helvete å ha kikhoste. 

Og selv voksne er anbefalt påfyll hvert 10 år. Og det skal nå gis tilbud til gravide pga den store økningen i spredning. 

Men igjen - kommentarer som din bekrefter min første. Man spør helsepersonell om medisinske råd- ikke fremmede på nett. 

Anonymkode: 4809d...2e4

Enig. Hadde kikhoste som barn på tidlig 90-tallet. Var vaksinert, likevel hostet jeg til jeg kastet opp og følte jeg skulle bli kvalt. Husker det kjempegodt! 

Anonymkode: f93f2...021

AnonymBruker
Skrevet

Niesen min på 15 år fikk kikhoste i høst. Hun hostet i 4 måneder. Ikke mer enn én time sammenhengende søvn på 4 måneder, hostet på seg ribbeinsbrudd ++ hun raste ned i vekt og mistet menstruasjonen fordi hun orket ikke å spise..

Hun har fulgt vaksinasjonsprogrammet. 

Anonymkode: 9a658...00e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...