Gå til innhold

Kikhoste økning vaskine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser på nettet at FHI frykter en epidemi av kikhoste , og at de mest sårbare er barn under 3 mnd, og at de med høy risiko er de som fikk vaskine for 3-4 år siden.  Datter fikk vaskine i 203 og i 2019-burde hun da få påfyll siden det er mere enn 4 år siden? 

Anonymkode: 79fb1...449

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leser på nettet at FHI frykter en epidemi av kikhoste , og at de mest sårbare er barn under 3 mnd, og at de med høy risiko er de som fikk vaskine for 3-4 år siden.  Datter fikk vaskine i 203 og i 2019-burde hun da få påfyll siden det er mere enn 4 år siden? 

Spør lege/helsestasjon- ikke tilfeldige mennesker på Internett 

Anonymkode: 4809d...2e4

• Nyttig 5
Skrevet

Kikhoste er ikke farlig for ellers friske mennesker. Om hun ikke er syk eller spedbarn, så er ikke vaksine anbefalt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis barnet følger barnevaksinasjonsprogrammet så vil det vel bli tilbudt ny vaksine når det er på tide med påfyll?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, ms. Perfect said:

Kikhoste er ikke farlig for ellers friske mennesker. Om hun ikke er syk eller spedbarn, så er ikke vaksine anbefalt.

Eh jo den er en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Og det er anbefalt å selv ta booster av aktuelle vaksiner når man er voksen.

Jeg tok booster av stivkrampe for noen år siden hos fastlegen og da mener jeg at jeg fikk kikhoste og de med i pakka. Men trodde de sa det varte rundt 10 år, ikke 3-4? Har du link TS til hvor det sto at akkurat de med så lenge siden vaksine hadde høyere risiko for å bli smittet?

Anonymkode: eff33...3f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden covidvaksinen var en sånn fantastisk suksess, så tenker jeg at vi alle bør stille oss i kø i morgen den dag! ♥️

Anonymkode: 30655...6da

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh jo den er en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Og det er anbefalt å selv ta booster av aktuelle vaksiner når man er voksen.

Jeg tok booster av stivkrampe for noen år siden hos fastlegen og da mener jeg at jeg fikk kikhoste og de med i pakka. Men trodde de sa det varte rundt 10 år, ikke 3-4? Har du link TS til hvor det sto at akkurat de med så lenge siden vaksine hadde høyere risiko for å bli smittet?

Det er 10 år.

Er iallefall bydeler i Oslo som har utbrudd og gravide har blitt anbefalt kikhostevaksine. Selv om det er under 10 år siden en evnt boostrix polio. De får visst den dekt og de forskjellige bydelene har satt opp vaksinedager

Anonymkode: 9bcd7...cf0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siden covidvaksinen var en sånn fantastisk suksess, så tenker jeg at vi alle bør stille oss i kø i morgen den dag! ♥️

Herregud... vi har hatt vaksiner mot kikhoste siden 50-tallet.

Anonymkode: 99864...e52

• Liker 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Syns mest sprøtt når det er så mye økning at voksene ikke får tilbud om gratis revaksinering. Er desverre mange som ikke har økonomi til å ta å gjøre det

Anonymkode: 8cdcf...434

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er et barn på 2 år nylig vaksinert vis vaksinasjonsprogrammet?

Anonymkode: 4babf...2db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kan du selv sjekke på helsenorge under vaksiner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du er allerede vaksinert hvis moren din fulgte barnevaksinasjonsprogrammet. 

Er du voksen burde du ta en booster, eller er du klar en runde med polio?

Anonymkode: 67373...125

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, kanskje jeg misforstod, men jeg fikk inntrykk av at vaksinasjonsprogrammet var fulgt, og det er jo i utgangspunktet laget for å dekke disse sykdommene. Jeg anså det derfor som unødvendig å ta booster utover det som allerede er tatt/planlagt tatt.

AnonymBruker
Skrevet
ms. Perfect skrev (3 timer siden):

for noe tull. Kikhostevaksine inngår jo i barnevaksinasjonsprogrammet.

Anonymkode: a0f51...aa1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

for voksne er det anbefalt booster hvert tiende år, og det stemmer at den gis sammen med stivkrampe. Men jeg tror basisvaksineringen gjennom barndommen er flere doser med kortere mellomrom enn 10 år.

Anonymkode: a0f51...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, de vaksineres mot det når de er tre, fem og tolv måneder. Neste dose er i andre klasse. https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/kikhoste/#vaksine-mot-kikhoste

Selv tok jeg den nettopp siden jeg er gravid, og det skal beskytte babyen før han får vaksinen selv. Kikhoste er kjempeskummelt hos spedbarn og kan føre til pustestans, så jeg nølte i hvert fall ikke. Det er jo bare en boostetdose av en vaksine jeg har tatt mange ganger før.

Anonymkode: 99864...e52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er 10 år.

Er iallefall bydeler i Oslo som har utbrudd og gravide har blitt anbefalt kikhostevaksine. Selv om det er under 10 år siden en evnt boostrix polio. De får visst den dekt og de forskjellige bydelene har satt opp vaksinedager

Anonymkode: 9bcd7...cf0

Det stemmer ikke, den gir beskyttelse i 3-7 år, naturlig infeksjon i 10-20. Man vaksinerer primært spedbarn fordi det er de som blir syke, man er ikke så bekymret for kikhoste hos voksne. Det er plagsomt, men ikke så farlig. Men fordi voksne kan smitte spedbarn, starter man fra 1.mai i år å vaksinere gravide i 2/3trim. slik at barnet får antistoffer som beskytter dem de første 3mnd før de får sin første vaksinedose selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kikhoste for 5 år siden og det unner jeg ikke min verste fiende. Jeg fikk det hardt. Den følelsen av å bli kvalt under hvert eneste anfall - grøss og gru. Jeg kiket til jeg ble blå og frådet, og av og til svimte jeg av. Alltid etterfulgt av oppkast av veldig tykt slim. Det ble gradvis bedre, men det varte mange måneder. Jeg ble satt i karantene og hele familien ble testet og fikk forebyggende antibiotika (erymax). Ingen ble smittet. Etter å ha erfart denne sykdommen, kommer jeg til å vaksinere meg regelmessig! 

Anonymkode: 56378...336

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk kikhoste for 5 år siden og det unner jeg ikke min verste fiende. Jeg fikk det hardt. Den følelsen av å bli kvalt under hvert eneste anfall - grøss og gru. Jeg kiket til jeg ble blå og frådet, og av og til svimte jeg av. Alltid etterfulgt av oppkast av veldig tykt slim. Det ble gradvis bedre, men det varte mange måneder. Jeg ble satt i karantene og hele familien ble testet og fikk forebyggende antibiotika (erymax). Ingen ble smittet. Etter å ha erfart denne sykdommen, kommer jeg til å vaksinere meg regelmessig! 

Anonymkode: 56378...336

Samme her, hadde det som 6-åring på 90-tallet. Gispet etter luft i 6 mnd under hosteanfall. Grusomt 

Anonymkode: 47b70...415

AnonymBruker
Skrevet
ms. Perfect skrev (11 timer siden):

Du har iallefall ikke opplevd å ha kikhoste når du kan si det ikke er farlig for friske mennesker. 

Det er et rent helvete å ha kikhoste. 

Og selv voksne er anbefalt påfyll hvert 10 år. Og det skal nå gis tilbud til gravide pga den store økningen i spredning. 

Men igjen - kommentarer som din bekrefter min første. Man spør helsepersonell om medisinske råd- ikke fremmede på nett. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...