Gå til innhold

Høyt blodtrykk- kan det senkes litt på andre måter enn bare tabletter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå i flere år brukt Losartan og ble gitt, for noen måneder siden, Nifenova. Den skulle jeg bruke så lenge det lot seg gjøre sa min fastlege. Fikk jeg symptomer på lavt blodtrykk, måtte jeg slutte.

Jeg gikk på Nifenova først i et par dager, men måtte avstå fordi jeg ble svimmel. Ventet så noen uker og prøvde igjen. For 2 dager siden syntes jeg hjertet banket seg nesten ut av kroppen og det var ekstremt ubehagelig. Tok selvtest av blodtrykk og fikk et ekstremt høyt tall, 166/99, så sluttet med Nifenova.

Nå igjen, bare på Losartan, føler jeg hjertet banker tungt i vei.

Jeg sliter med ekstremt stress og til dels angst pga stress og dette hjelper jo ikke på i det hele tatt!
Er det noe annet jeg kan gjøre? Må jeg ha sterkere tabletter - i såfall, hvilke? Noen som har det samme? Hva kan jeg gjøre for å slappe mer av? 

Anonymkode: 78b9f...f3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blodtrykk har jeg skjønt er komplisert, og det kan ta tid å finne riktig(e) medisin(er). Kombinasjonen av flere medisiner virker å være heldig hos mange, men en kan også noen ganger regulere blodtrykket ved hjelp av kosthld og mosjon (livsstilsfaktorer). Ikke alle BT lar seg regulere med kosthold, så her må fastlegen prøve ut rett og slett, og det kan ta tid… kanskje må du henvises til en spesialist rett og slett, for det er ikke bare-bare.

Har selv fått høyt blodtrykk i godt voksen alder som har vært vanskelig å regulere… mye sykemeldinger (for ro) under utprøving av medisiner, har gjort at jeg har «landet» på en kombo som funker for meg, enn så lenge. Det er arvelig hos meg og det lar seg ikke regulere med kosthold etc. 

Anonymkode: a2097...940

AnonymBruker
Skrevet

Kosthold og livsstil er viktig. Mindre stress, trening med høy nok intensitet, og et variert kosthold. 

Anonymkode: ed45a...afb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg sliter med ekstremt stress og til dels angst pga stress og dette hjelper jo ikke på i det hele tatt!
Er det noe annet jeg kan gjøre? Må jeg ha sterkere tabletter - i såfall, hvilke? Noen som har det samme? Hva kan jeg gjøre for å slappe mer av? 

Har du forsøkt mindfullness for stressmestring og angst? Tenker mindfullness kombinert med tur ut i naturen kanskje er et godt forsøk. 

Anonymkode: ed45a...afb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel gjennom 3 forskjellige medisiner første 8 mnd etter det ble oppdaget hos meg, noen i kombinasjon og så variert styrke. Hvorpå det plutselig steg igjen etter 3-4 mnd og jeg fikken ny medisin i tillegg. Stått i 4 mnd på dette nå, har også gått ned drøye 20 kg, og blodtykk er stabilt. Jeg hadde (litt for) lange sykemeldinger ved hver utprøving, føltes stressende og unødvendig, men var antagelig viktig for å at det skulle ha god effekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legen din da? Ikke helt det du spør om, men er ikke et par dager litt lite tid å prøve ut en blodtrykksmedisin? Jeg fikk og noen bivirkninger i starten, det sa legen at ville gå over med tida og det gjorde det.

Det finnes jo mye behandling å få for stress og angst og tenker at det er verdt å gjøre en ordentlig innsats når det kommer til det. Disse tingene har jo mye å si for blodtrykket.

Anonymkode: 62baf...180

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier legen din da? Ikke helt det du spør om, men er ikke et par dager litt lite tid å prøve ut en blodtrykksmedisin? Jeg fikk og noen bivirkninger i starten, det sa legen at ville gå over med tida og det gjorde det.

Det finnes jo mye behandling å få for stress og angst og tenker at det er verdt å gjøre en ordentlig innsats når det kommer til det. Disse tingene har jo mye å si for blodtrykket.

Dette! En må gi det tid! Og KG kan ikke tipse om hvordan fikse dette, annet enn ved kosthold/livsstil. Dette må du ta med legen, og kanskje må du beregne tid på å få det riktig - for deg! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor høyt blodtrykk er det snakk om her? Jeg driver også å prøver ut medisiner. Har ligget rett over 140/90 ganske lenge. Er litt usikker på hvor stort problem dette egentlig er.

Anonymkode: 29652...26a

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor høyt blodtrykk er det snakk om her? Jeg driver også å prøver ut medisiner. Har ligget rett over 140/90 ganske lenge. Er litt usikker på hvor stort problem dette egentlig er.

Det skrev jeg i HI, 166 over 99. Det roet seg ikke ned. 

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen min sa jeg burde avslutte om jeg ble svimmel. Først gikk jeg på Nifenova i et par dager og ble svimmel så jeg sluttet. Det gikk noen små uker og så begynte jeg igjen. To dager siden nå jeg kuttet ut Nifenova etter å ha brukt det en måned. PÅ Losartan og Nifenova ble blodtrykket for to dager siden altså testet til å være 166/99. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 734cc...0ee

Gjest Luksusbia
Skrevet

Mindre salt i maten, litt mer aktivitet/ trening og yoga

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skrev jeg i HI, 166 over 99. Det roet seg ikke ned. 

Legen min sa jeg burde avslutte om jeg ble svimmel. Først gikk jeg på Nifenova i et par dager og ble svimmel så jeg sluttet. Det gikk noen små uker og så begynte jeg igjen. To dager siden nå jeg kuttet ut Nifenova etter å ha brukt det en måned. PÅ Losartan og Nifenova ble blodtrykket for to dager siden altså testet til å være 166/99. 

Og du målte flere ganger, i hvile?
Husk at blodtrykket kan variere, så du bør sjekke det flere ganger om dagen. Mest i hvile, men sjekk gjerne også når du føler deg stresset for å se hvor høyt det blir. Drøft deretter målingene med legen din.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg driver også å prøver ut medisiner. Har ligget rett over 140/90 ganske lenge. Er litt usikker på hvor stort problem dette egentlig er.

Det kommer an på hvor gammel du er og om du har underliggende sykdommer (diabetes, hjerte/kar, nyreproblemer). Hvis du ellers er frisk er vel 140/90 betegnet som lett forhøyet blodtrykk. Det er ikke krise, men du bør jo helst ikke gå med det over lang tid.

Anonymkode: 3e63c...828

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...