AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Hvordan legger man tilrette på best mulig måte når man får besøk av en gjest med anoreksi? Synes det er vanskelig med hva som er ok å sette frem. Ønsker ikke at de skal føle på matpress men samtidig blir det rart å ikke sette frem litt. Blir litt oppskåret frukt og litt snacks. Ikke noe pizza og kakekaloribomber. Ønsker gjerne innspill fra dere som har eller har hatt anoreksi. Hvordan ville dere ønsket å bli tatt imot som gjest? Anonymkode: 75e34...735
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Mye kalorifattig - grønnsaker, frukt osv. og ikke forvent eller mas om at det skal spises mye. Anonymkode: ae225...b94
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 Så fint at du tenker på det. Jeg har selv anoreksi, og dette er mine tips. 1) Sett frem litt forskjellige ting. Frukt synes nok mange er bra, men helt ok med andre ting også. Ikke gjør noe stort nummer ut av det. Spise det du vil selv, og ikke kommenter på hva gjesten spiser/ikke spiser. 2) Fortell gjesten på forhånd hvordan det blir. Anonymkode: ccff0...ff6 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Har anoreksi selv og synes du kan sette frem det du ønsker selv. På mitt sykeste hadde jeg ikke rørt noe uansett hvor lite kalorier som hadde vært der. Jeg synes alt er ok å sette frem. Men nå liker jeg ikke å lage så mye ut av ting da. Bare la det stå fremme og si at det bare er til å forsyne seg. også egentlig ikke fokuser noe mer på maten. Det jeg hadde satt mest pris på i slike situasjoner er at det ikke er noe fokus på maten. Og at det ikke blir kommentert om jeg spiser eller ikke. Anonymkode: c1e1a...adc 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Luft og kjærlighet Anonymkode: a0175...57b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 Hadde satt frem litt, men ikke forvent at det blir spist noe. En venninne spiste ikke et eneste jordbær en gang, det trodde jeg på forhånd var safe! Anonymkode: 08211...37e
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 Jeg har selv alvorlig anoreksi og spiser ikke borte uansett hvor lavkalori i det som blir satt frem er, men jeg ønsker ikke at andre skal tilpasse hva de spiser på grunn av meg. Anonymkode: 93a7d...a42 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #8 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har anoreksi selv og synes du kan sette frem det du ønsker selv. På mitt sykeste hadde jeg ikke rørt noe uansett hvor lite kalorier som hadde vært der. Jeg synes alt er ok å sette frem. Men nå liker jeg ikke å lage så mye ut av ting da. Bare la det stå fremme og si at det bare er til å forsyne seg. også egentlig ikke fokuser noe mer på maten. Det jeg hadde satt mest pris på i slike situasjoner er at det ikke er noe fokus på maten. Og at det ikke blir kommentert om jeg spiser eller ikke. Anonymkode: c1e1a...adc Dette! Hadde anoreksi og det spilte ingen rolle om det var stangselleri eller delfiakake. Jeg pleide å spise det jeg likte når jeg tillot meg å spise: og det var hamburger og sjokolade😅 Bare ikke ha noe fokus på maten eller matinntaket/mangel på matinntak på gjesten😊 Anonymkode: 49766...943 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #9 Skrevet 19. april 2024 Har hatt anoreksi men er frisk nå. Sett frem litt av hvert. Setter du bare fram frukt og andre kalorifattige ting ville jeg tenkt at du syns jeg er for feit til å spise "ordentlig" mat, og ikkje turt å ta noe som helst.. Ikke snakk om mat, annet enn å si "bare forsyn deg av det du vil ha". Ikke kommenter hva vedkommende spiser. Anonymkode: 5e458...d5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #10 Skrevet 20. april 2024 Jeg har hatt anorexi i over 20 år og det værste jeg vet er når folk skal ta hensyn. Sett frem nøyaktig det du har lyst til. I gode perioder spiser jeg omtrent nøyaktig samme som det alle dere andre spiser, i dårlige perioder forsyner jeg meg kanskje litt forsiktig for å være høflig. I de virkelig dårlige periodene kommer jeg ikke i det hele tatt. Jeg har også gjerne planlagt besøket og gledet meg. Kanskje har jeg spist litt mindre tidligere på dagen for å kunne «forsvare» å spise pizza eller sjokolade under besøket. Det er ikke sånn at alle oss med anorexi ikke spiser i det hele tatt og bare lever på ultrasunn mat. Jeg foreksempel spiser både hamburgere og bernesaus - forskjellen er at jeg har tenkt gjennom måltidet en milliard ganger før jeg spiser det. Anonymkode: 28638...744 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 Får du kun besøk av den personen, eller er det flere? Er det kaffebesøk, eller selskap? Jeg har ikke sf, men kjenner flere... Men jeg skjønner ikke dette behovet for å alltid måtte servere noe... Anonymkode: fe761...ca8
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 Anoreksi her også. Hva du serverer ville ikke ha spilt noen rolle for meg. Jeg hadde ikke rørt det. Eneste jeg forventer av andre er å ikke få et tallerken men mat presset oppi trynet. Press om å spise er ikke morsomt. Kommentarer på hvor mye eller lite jeg spiser og kommentarer om kropp er selvfølgelig aldri greit. Jeg ser hva som står på bordet og jeg forsyner meg om jeg kan. Jeg sitter ikke der som en tosk på gøy. Vil helst være høflig å spise for høflighetens skyld, men det er ikke alltid uken og dagene i forveien har gått som planlagt. Anonymkode: 25b7f...091
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 Det å unnlate å servere noe for å ta hensyn er provoserende BTW. Det hadde gjort meg mildt sagt forbannet om jeg hadde funnet ut om det. Det å ta hensyn ved å tilpasse menyen og serveringen er nedverdigende og problematisk. Hensyn tar man ved å tillate folk å være den de er, og å ikke presse dine meninger og synspunkter på andre med kommentarer. Det er min sykdom og mitt problem, det skal ikke gå utover andre. At jeg ikke spiser skader ikke deg eller de andre. Jeg verken tvinger eller forventer at andre spiser og gjør som meg. Anonymkode: 25b7f...091
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det å unnlate å servere noe for å ta hensyn er provoserende BTW. Det hadde gjort meg mildt sagt forbannet om jeg hadde funnet ut om det. Det å ta hensyn ved å tilpasse menyen og serveringen er nedverdigende og problematisk. Hensyn tar man ved å tillate folk å være den de er, og å ikke presse dine meninger og synspunkter på andre med kommentarer. Det er min sykdom og mitt problem, det skal ikke gå utover andre. At jeg ikke spiser skader ikke deg eller de andre. Jeg verken tvinger eller forventer at andre spiser og gjør som meg. Anonymkode: 25b7f...091 Må nesten opplyse deg om at det også er uhøflig å ikke smake på det som serveres. Anonymkode: 9db24...408
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 Så når du får besøk av folk som sliter med overvekt, så serverer du 'deep fried' snickers og milkshake toppet med ekstra krem? Anonymkode: b1bcf...bef
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #16 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 18.33): Har anoreksi selv og synes du kan sette frem det du ønsker selv. På mitt sykeste hadde jeg ikke rørt noe uansett hvor lite kalorier som hadde vært der. Jeg synes alt er ok å sette frem. Men nå liker jeg ikke å lage så mye ut av ting da. Bare la det stå fremme og si at det bare er til å forsyne seg. også egentlig ikke fokuser noe mer på maten. Det jeg hadde satt mest pris på i slike situasjoner er at det ikke er noe fokus på maten. Og at det ikke blir kommentert om jeg spiser eller ikke. Anonymkode: c1e1a...adc Det verste er når det blir fokusert på mat og hvor mye man forsyner seg. Det føles ikke bra i det hele tatt. Er glad for å bli invitert, men liker at stemningen er avslappet og foretrekker at det ikke føles vanskelig eller pinlig pga av anoreksien. Anonymkode: 85dfc...e2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå