Gå til innhold

Ufør og trenger hjelp med matbudsjettet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør på minstesats og er nødt til å knipe inn på matbudsjettet for jeg går i minus hver måned. Er ingen andre regninger jeg kan knipe inn på per nå.

Middag må jeg enten kjøpe ferdigmat i butikken eller fra kommunen, for hjemmesykepleien er veldig strenge på at de kun varmer opp ferdig mat. De er strenge på mange ting, også at jeg må kjøpe ferdig oppskåret ost for de kan ikke bruke tid på å skjære med ostehøvel. 

Pga. funksjonshemmingen klarer jeg ikke gå i butikken selv, så alt som handles må bestilles på Oda eller Meny. Det er enklest å handle på Meny for de har et 2 timers leveringsvindu og da er det lettere å avtale med hjemmesykepleien sånn at de kan sette maten i kjøleskapet. Handler jeg på Oda blir maten ofte stående i mange timer, pluss at det er ikke alltid at førstemann som kommer fra hjemmesykepleien har tid til å sette inn maten så det må være litt buffer mtp på det.  

En annen ting er at jeg alltid må ha noe sånt som polarbrød eller energibar i tilfelle hjemmesykepleien ikke har tid eller glemmer å lage mat til meg. For pga. funksjonshemmingen klarer jeg ikke å lage mat selv.

Jeg synes det er vanskelig å se løsninger når situasjonen er slik som den er. Føler at det er veldig lite rom for å spare inn penger. Jeg lurer veldig på hvordan andre uføre og pensjonister klarer det. 

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 06034...706

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjøp på Meny..de er mye dyrere. Velg Oda men velg en tid som passer ...du vil spare mye på bruke oda.  Kan andre handle for deg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ufør på minstesats og er nødt til å knipe inn på matbudsjettet for jeg går i minus hver måned. Er ingen andre regninger jeg kan knipe inn på per nå.

Middag må jeg enten kjøpe ferdigmat i butikken eller fra kommunen, for hjemmesykepleien er veldig strenge på at de kun varmer opp ferdig mat. De er strenge på mange ting, også at jeg må kjøpe ferdig oppskåret ost for de kan ikke bruke tid på å skjære med ostehøvel. 

Pga. funksjonshemmingen klarer jeg ikke gå i butikken selv, så alt som handles må bestilles på Oda eller Meny. Det er enklest å handle på Meny for de har et 2 timers leveringsvindu og da er det lettere å avtale med hjemmesykepleien sånn at de kan sette maten i kjøleskapet. Handler jeg på Oda blir maten ofte stående i mange timer, pluss at det er ikke alltid at førstemann som kommer fra hjemmesykepleien har tid til å sette inn maten så det må være litt buffer mtp på det.  

En annen ting er at jeg alltid må ha noe sånt som polarbrød eller energibar i tilfelle hjemmesykepleien ikke har tid eller glemmer å lage mat til meg. For pga. funksjonshemmingen klarer jeg ikke å lage mat selv.

Jeg synes det er vanskelig å se løsninger når situasjonen er slik som den er. Føler at det er veldig lite rom for å spare inn penger. Jeg lurer veldig på hvordan andre uføre og pensjonister klarer det. 

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 06034...706

Har du søkt om BPA? Det gir deg mer frihet og du slipper da å kjøpe det dyreste.

Anonymkode: 73597...c52

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke ut som en holdbar løsning. Har du sjekket mulighetene for BPA? 

Anonymkode: 1bf8d...377

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som ufør er ikke det jeg gjør noe jeg vil anbefale, men for min del er den eneste måten jeg sparer inn på mat ved å faste, da mener jeg ikke periodisk faste med spisevindu, men ren faste. Altså ikke mat i det hele tatt i løpet av døgnet. Fastet nylig før trygd nå i akkurat en uke. 

Anonymkode: 78d2e...251

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes det er utrolig trist å lese at det er så dårlig tid på hver pasient at de ikke engang kan ta seg tid til å bruke osthøvel.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jobber selv i hjspl og syns det er rart at de ber deg kjøpe ferdig oppskjærtost. Det er travle dager, men å kjære Ost har vi tid til. Når det gjelder middager varmer vi kun ferdig, er dessverre kun det vi har tid og ressurser til. At de glemmer å lage mat til deg skal ikke skje så lenge det står på tiltak og du har vedtak på det. At de ikke har tid til å ordne mat er ingen unnskyldning. Har du prøvd å søke på bpa? Høres ut som det kunne vært en bedre løsning for deg.

Endret av helmari
  • Liker 4
Skrevet

Men klare du ikke lage egen mat? Bor du alene i et hus/ leilighet?  Kunne du fått flyttet til et sted der det var mer hjemme hjelp?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De som er minstepensjonister har ofte mulighet til å gå i butikken tidlig på morgenen og kjøpe 50 % nedsatte varer. De lager mat for flere dager og fryser ned i porsjoner. Brød og ost fryses også i skiver og tas opp ved behov. En minstepensjonist lager også mat av billige råvarer som ymse grønnsaker og fks bønner. 

Så trist at du har det sånn, det er ikke rart pengene dine ikke strekker til. Hvordan er mulighetene for Bpa? 

Anonymkode: 1abed...9de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen der du bor som kanskje kunne hjulpet deg å handle på et billigere sted, som Kiwi eller Rema, og kanskje lage litt mat til deg innimellom?

Jeg tenker fransiskushjelpen, en kirke, frivillighetssentral eller lignende?

Anonymkode: fac67...c0e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette høres trist og vondt ut.  
Jeg kom til å tenke på noe vi alltid pleide å gjøre på jobben.  Der hadde vi en pakke knekkebrød, tubeost og kaviar. Da var det enkelt å finne seg noe.  Men vet ikke om du klarer å få det til.  

Skrevet

Hei TS, dette syns jeg var vondt å lese. 

Dersom du bor sentralt i Oslo så kan du gjerne sende meg en PM her, så kan vi kanskje finne en løsning hvor jeg i det minste kan hjelpe deg med å handle og sette inn varene i kjøleskapet? Jeg jobber 100%, men kan fint klare å hjelpe til med handling 1-2 ganger i uken. Da vil det kanskje bli litt billigere for deg, enn å bestille fra Meny, som er en av de dyreste butikkene.. 

• Liker 1
  • Hjerte 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...