Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å vite hvor mye min avdøde ektefelle har på konto. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få tak i den informasjonen. Banken er overhode ikke interessert i å hjelpe meg og jeg finner ingen annen vei. Banken sier jeg må vente på at det offentlige skiftet er over for å få vite det, men jeg får jo ikke engang fylt ut skifteattesten uten å vite hva han hadde på konto - så der står liksom saken fast. 

Noen som vet hva, hvem, hvordan å få vite hva han har på konto når banken har bestemt seg for å være vrang? 

Anonymkode: 4c968...48e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det offentlig skifte? Har han barn som du ikke er mor til, og de har bedt om det? Ellers er det du som får skifteattesten..

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Når det er offentlig skifte, så skal ikke du ha skifteattest. 

Anonymkode: d349a...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Foreligger det testamente?

Står midt oppi denne dritten selv etter at min samboer døde før jul, men har privat skifte.

Du må søke om skifteattest og søke om å få fullmakt til innsyn i hans kontoer

Anonymkode: 6173f...d3b

Skrevet

Du må gå til tingretten og få en fullmakt sånn at du får innsyn. Fikk det med en gang min bestemor døde og jeg var arving.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Foreligger det testamente?

Står midt oppi denne dritten selv etter at min samboer døde før jul, men har privat skifte.

Du må søke om skifteattest og søke om å få fullmakt til innsyn i hans kontoer

Anonymkode: 6173f...d3b

Kondolerer :hjerte:

Tusen takk for svar! Hvem søker jeg om fullmakt til å få innsyn i kontoene hans? 

Skifteattest får jeg ikke søkt om før jeg får innsyn i kontoene hans, siden jeg må vite nøyaktig formue for å kunne søke om skifteattest. 

AnonymBruker
Skrevet
..... skrev (10 timer siden):

Du må gå til tingretten og få en fullmakt sånn at du får innsyn. Fikk det med en gang min bestemor døde og jeg var arving.

Så det er tingretten som kan gi meg en slik fullmakt? Da får jeg vel kontakte de og spørre igjen og ikke gi meg før jeg får det.

AnonymBruker
Skrevet

Du har skrevet at det offentlig skifte og da er det bobestyrer som ordner med skifteattest.

Anonymkode: d349a...1e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ringe eller sende e-post til tingretten der du bor.

Når du har formuesfullmakt kan du få utskrift av saldo og kontoutskrifter for sistre tre måneder før dødsfall fra banken.

Du kan også få siste skatteoppgjør fra Skatteetaten.

Jeg har akkurat vært gjennom dette selv.

Anonymkode: 2c127...87d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så det er tingretten som kan gi meg en slik fullmakt? Da får jeg vel kontakte de og spørre igjen og ikke gi meg før jeg får det.

Du får ikke det, og du trenger det heller ikke,  når det er offentlig skifte.  Bobestyrer har den oppgaven 

Anonymkode: f42b4...968

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kondolerer :hjerte:

Tusen takk for svar! Hvem søker jeg om fullmakt til å få innsyn i kontoene hans? 

Skifteattest får jeg ikke søkt om før jeg får innsyn i kontoene hans, siden jeg må vite nøyaktig formue for å kunne søke om skifteattest. 

Ved offentlig skifte er det bostyrer som fikser fullmakt og henter ut opplysninger.  Man kan ikke ha flere fullmakter om innsyn på flere personer i banken på en gang heller. Vi er akkurat i denne prosessen. 

Anonymkode: b2b0e...811

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ikke det, og du trenger det heller ikke,  når det er offentlig skifte.  Bobestyrer har den oppgaven 

Anonymkode: f42b4...968

Klart man får det. Det kan man be om rett etter dødsfall før det er avklart skifteform.

Anonymkode: 2da6d...b80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart man får det. Det kan man be om rett etter dødsfall før det er avklart skifteform.

Men nå har ts skrevet at det er et offentlig skifte. Og da er det tydeligvis allerede avklart.

Anonymkode: 369b0...653

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå har ts skrevet at det er et offentlig skifte. Og da er det tydeligvis allerede avklart.

Man kan likevel få innsyn. Og er det offentlig skifte sitter jo allerede bostyrer på dette, og kan også levere det ut. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om TS egentlig har sagt det, men at banken har sagt det. Om banken vet det eller bare antar, er ikke helt klart her.

TS: Er det åpnet offentlig skifte?

Anonymkode: 2c127...87d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...