Gå til innhold

Noen som studerer på Oslo Nye høyskole her? Vurderer statsvitenskap der. Noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har dessverre ikke bra nok snitt for å komme inn på statsvitenskap i det offentlige (snitt 4,5).  Vurderert lenge statsvitenskap - selv om det er vanskelig å ta beslutningen helt..

Noen som har erfaring her innen statsvitenskap? Fordeler og ulemeper med studie og jobbmuligheter? Og er det verdt det å betale flere hundre tusen for å ta dette privat/på ONH? Eller blir ikke studenter derfra tatt seriøst i arbeidsmarkedet? Jeg blir jo veldig imponert når jeg leser skolens eget info om faget, men er redd de bare er ute etter pengene og at jeg sitter med en verdiløs bachleor og 300 000 ekstra i studielån.. Jeg tenker jo selvsagt å gå videre med master om jeg tar dette valget, men vil gjerne ha andres erfaringer om studiet og spesielt ONH!

Anonymkode: cdc34...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du flytter på deg kan du ta statsvitenskap gratis.

Anonymkode: d5c48...8fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare å søke deg inn på et randomt studie med en lav poenggrense, også melder du deg heller opp til statsvitenskapsemner hvis emnene er åpent for alle.

Jeg gjorde det. Søkte meg innpå et bachelorprogram på NTNU med lav poenggrense, så meldte jeg meg bare opp i de emnene som jeg ønsket å ta. Til slutt endte jeg opp med en bachelorgrad i det jeg i utgangspunktet ønsket å gå. Men da var emnene åpne for alle.

Anonymkode: 6ecc6...3ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar -  men skulle gjerne hatt svar på det jeg faktisk spør om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du kommer inn på master på UiO (regner med det er dit du vil?), så vil nok ingen bry seg om hvor bacheloren er fra. Ikke at jeg vet om noen ser på Oslo Nye Høyskole som et problem i utgangspunktet da, det aner jeg ikke.

Sjekk bare nøye at bacheloren tilfredsstiller opptakskravene på masteren du ønsker. 
Men - jeg synes personlig ikke at det er noe poeng i å betale 300k for en bachelor du kan ta gratis. Hva med å ta opp fag? Eller sette sammen din egen bachelor?

Anonymkode: 2eb5a...1b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bachelor i statsvitenskap (UiO). Selv om fagfeltet er superinteressant, skal du spisse kompetansen og være veldig god for å få relevant jobb. Det er ikke så mange plasser på statsvitenskap master, de fleste fra mitt studie endte opp i helt andre yrker.

Aldri i livet om jeg hadde brukt 300 000 ekstra i lån på å få den, uansett hva skolen heter. Da hadde jeg heller brukt tid (og penger) på en utdannelse som gir bedre og flere jobbmuligheter. 

Har også en annen bachelor, som kostet meg ca 200 000 ekstra i lån og skolepenger. Ikke så relevant for min jobb,  den heller. Gøy da, aldeles ikke verdt det totalt sett. 

Anonymkode: 2f4e9...f9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. Det er jo umulig å vite på forhånd om jeg får tatt master eller ikke. Når jeg googler leser jeg bare positivt om skolen, og om statsvitenskap som utdanning. Men er det virkelig nesten "umulig" å lykkes med å få relevant jobb med en bachelor i statsvitenskap? Hva skal til for å lykkes? Er det virkelig mest sannsynlig taprosjekt å ta utdannelsen?

Å jobbe for å komme inn på UIO vil også kreve endel tid og penger, jeg vil helst begynne med utdanningen nå.  Dessuten har jeg litt sansen for å gå på skole med mindre miljø og mer tilgang på undervisere etc - mens på UIO er man jo ganske alene og må mase/jobbe mer for å komme seg inn i miljøet og få kontakt med undervisere. Dessuten ser det jo ut som ONH har mange gode forelesere, mange valgmuligheter og spennende internship muligheter - vet ikke hvordan UIO matcher dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte statsvitenskap på USN i Kongsberg. Var et lite miljø, og vi ble godt kjent da vi var flere i klassen som dro på utveksling til USA uten å betale skolepenger da skolen hadde et samarbeid med Texas Tech. Det er vanskelig å få jobb med en grad i statsvitenskap både bachelor og mastergrad så jeg flyttet til Finnmark etter studier, og endte opp som saksbehandler i det offentlige. Min svigerinne har bachelor i statsvitenskap fra UIO, og master i Peace and conflict studies hvor hun skrev masteren sin via PRIO, og hun er nå ansatt hos de i en vikarstilling. Men skal du inn på denne masteren må du ha A i snitt fra bachelorgraden. Ville heller studerte på USN i Kongsberg eller Drammen enn å betale mye penger på privat skole.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
krieli skrev (3 timer siden):

Jeg studerte statsvitenskap på USN i Kongsberg. Var et lite miljø, og vi ble godt kjent da vi var flere i klassen som dro på utveksling til USA uten å betale skolepenger da skolen hadde et samarbeid med Texas Tech. Det er vanskelig å få jobb med en grad i statsvitenskap både bachelor og mastergrad så jeg flyttet til Finnmark etter studier, og endte opp som saksbehandler i det offentlige. Min svigerinne har bachelor i statsvitenskap fra UIO, og master i Peace and conflict studies hvor hun skrev masteren sin via PRIO, og hun er nå ansatt hos de i en vikarstilling. Men skal du inn på denne masteren må du ha A i snitt fra bachelorgraden. Ville heller studerte på USN i Kongsberg eller Drammen enn å betale mye penger på privat skole.

Takk for svar! Når jeg leser om bachleor i statsvitenskap står det jo at man har så mange muligheter i jobbmarkedet, men det stemmer altså ikke? Vil du fraråde noen å ta den utdanningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar! Når jeg leser om bachleor i statsvitenskap står det jo at man har så mange muligheter i jobbmarkedet, men det stemmer altså ikke? Vil du fraråde noen å ta den utdanningen?

Hvis du leser det universitetene selv skriver, så er jo det ren reklame. At det er teoretisk mulig å få jobb x betyr ikke at det er sannsynlig at du får jobb x. Jeg jobber på et universitet selv. Beskrivelsene av studier pimpes. De må tiltrekke seg studenter, ellers legges de ned. 

Anonymkode: 2eb5a...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er en veldig generell utdannelse, og du får ingen spisskompetanse. Jeg syns studiet er veldig spennende, men de fleste ender nok ikke opp med drømmejobben. I så fall må du ha veldig gode karakterer. Kunne jeg valgt på ny ville jeg heller studert juss da juristene ofte får de litt mer spennende oppgavene når det kommer til offentlig forvaltning. For nyutdannede er det vanskelig uansett å få jobb, og du må være villig til å flytte på deg, eller ta kontakt med en bedrift direkte og spørre om de har noe ledig. Jeg gjorde begge deler, og fikk først en vikarstilling før jeg ble fast ansatt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har BA og MA fra sammenlignende politikk (en gren innen statsvitenskapen) fra UiB. Ser på hva folk jobber med, og synes de aller fleste har relevante jobber, alt fra fagforbunder, FN, konsulenter i kommunen, direktorater, stortinget, organisasjoner eller stiftelser etc. 

Anonymkode: d7714...d37

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...