Frøken Labb Skrevet 8. februar 2006 #1 Skrevet 8. februar 2006 Lurer på noe så lite delikat som hvordan anatomien til ei tispe er? Tenker da på analåpnig og kjønnsorgan.. Hvor mange åpninger/hull har ei tispe? Kjønnsåpning, urin og avføring? Hvor skjer hva? Har prøvd å søkt på forklaringer på nett, men fant ingenting. Tispa mi har fått urinveisinfeksjon, og da synes jeg at jeg nesten må vite hvor jeg skal se etter blod. Har prøvd å undersøke hunden selv, men når jeg vet så lite om anatomien, er det vanskelig å vite sikkert hvilken åpning er hva. Noe er opplagt, men jeg vil gjerne få en bekreftelse fra noen som har mer peiling enn meg. Håper på seriøse svar.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. februar 2006 #2 Skrevet 8. februar 2006 Hunder er pattedyr, så de har like mange åpninger som oss Uten å ha kikket på tisper nedentil vil jeg anta at det som med kvinner kan være vanskelig å finne urinåpningen uten å begynne med nærgående studier av underlivet. Uansett vil du nok finne analåpningen øverst, deretter skjedeåpningen, og nederst urinrøret.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. februar 2006 #3 Skrevet 8. februar 2006 Hunder er noså likt bygd opp som oss mennesker, bare at de går på fire, med en analåpning rett under halen, og kjønnsåpning/urinåpning under. Denne ligner litt på ett nebb som peker nedover, og det er også her blodet kommer ut under løpetiden. Vet ikke hva slags hund du har, men dette er nokså lett å se på min, som er veldig korhåret. Men det er altså denne åpningen du skal se etter tegn på urinveisinfeksjoner ol.
Frøken Labb Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2006 Takk for oppklarende svar! Burde jo visst at hunder er lik oss på dette området. Ble bare usikker på hvor urinen kommer ut. Men det er jo logisk at det er likt med oss mennesker, at det er et mikroskopisk hull. Analåpningen var grei å finne, og det var jo også kjønnsåpningen. Klarte ikke å finne ut av hvor urinen hørte hjemme. Lurte ei stund på om urinåpning og kjønnsåpning var det samme...Fikk det ikke helt til å stemme... Jaja, det er mye man kan spørre om på KG. Tusen takk i alle fall. :-D
Frøken Labb Skrevet 8. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2006 Hunder er noså likt bygd opp som oss mennesker, bare at de går på fire, med en analåpning rett under halen, og kjønnsåpning/urinåpning under. Denne ligner litt på ett nebb som peker nedover, og det er også her blodet kommer ut under løpetiden. Vet ikke hva slags hund du har, men dette er nokså lett å se på min, som er veldig korhåret. Men det er altså denne åpningen du skal se etter tegn på urinveisinfeksjoner ol. ← Leste innlegget ditt mer nøye... Mener du at urinåpning og kjønnsåpning er det samme? Eller at de ligger veldig tett? Veterinæren så på kjønnsåpningen etter blod for å utelukke løpetid, så jeg fikk med meg hvor den var. Men urinene kommer vel ut et annet sted? Litt forvirret.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #6 Skrevet 8. februar 2006 Det at de er pattedyr, betyr vel ikke at de ser likedan ut som oss. F.eks. er kuer pattedyr, men de har bare 1 felles åpning til alt.... Forøvrig vet jeg ingenting om hundens nedre deler....
Gjest Binna Skrevet 8. februar 2006 #7 Skrevet 8. februar 2006 På hunden min ser jeg det veldig tydelig, nesten ikke no hår. På "tuppen" er det urinen kommer ut etter hva jeg har fått med meg.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2006 #8 Skrevet 8. februar 2006 Det at de er pattedyr, betyr vel ikke at de ser likedan ut som oss. F.eks. er kuer pattedyr, men de har bare 1 felles åpning til alt.... Forøvrig vet jeg ingenting om hundens nedre deler.... ← Kuer har ikke èn felles åpning til alt, vel! - analåpningen er over skjedeåpningen, dette er synlig fra utsiden av kua... Hehe - minner meg om en jeg vet om som trodde griser ikke hadde munn:-)
monikabrx Skrevet 8. februar 2006 #9 Skrevet 8. februar 2006 Hei.. Den enkleste måten å se om en hund blør på er å følge med når hun tisser. Nå som det er snø er det xtra lett. Hvis hun blør, vil det vere blod i urinrt. Sjek snøen der hun har tissa.
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. februar 2006 #10 Skrevet 10. februar 2006 Leste innlegget ditt mer nøye... Mener du at urinåpning og kjønnsåpning er det samme? Eller at de ligger veldig tett? ← Som på mennesker, den ytre åpningen som man ser på utsiden er den samme. Men på innsiden av "kjønnsleppene" så ligger urinåpningen og kjønnsåpningen veldig tett, men er to forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå