Ulf-Bjarne Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Er det noen som vet hvor mye man får. Gjør folk dette for penger eller er det idealister?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Det varierer veldig, fra kommune til fylkeskommune og fra sted til sted. Man får sjelden lønn, men utgiftsdekning. Denne kan være høy, men da følger det ofte også høye utgifter med. Kanskje barnet ødelegger klær, sengetøy, leker, sportsutstyr osv. Ikke av vond vilje altså. Jeg tror søstra mi får rundt 15 tusen i måneden, men er usikker på hvordan beløpet er spesifisert/oppdelt. Anonymkode: 31d71...c01 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 Her: https://www.bufdir.no/fosterhjem/betaling-og-rettigheter/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=2.0 Bufdir Fosterhjem - Overordnet~Overordnet - Betaling&gad_source=1 Anonymkode: 31d71...c01
Lorieen Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Det enkle svaret på det er nei. Man kan periodevis bli frikjøpt fra jobb grunnet fosterbarns behov, og mottar da godtgjørelse tilsvarende ca normal lønn. Ellers mottar man en fast godtgjørelse per mnd, samt utgiftsdekning som skal dekke fosterbarnets klær, utstyr, fritidsaktiviteter o.l. Man går med andre ord ikke i pluss på å bli fosterforeldre. 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Dersom man i det hele tatt tenker en slik tanke så er man fullstendig uskikket til å bli fosterforeldre. Man må ha sympati, empati, et varmt hjerte og masse tid og kjærlighet å tilby et barn som strever. Anonymkode: 15ee8...834 12 2 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom man i det hele tatt tenker en slik tanke så er man fullstendig uskikket til å bli fosterforeldre. Man må ha sympati, empati, et varmt hjerte og masse tid og kjærlighet å tilby et barn som strever. Anonymkode: 15ee8...834 Hvem har sagt at TS vurderer det? Kanskje er hun selv fosterbarn? Anonymkode: 52717...412 2 1
Phoenix Heart Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 Jeg håper virkelig ikke noen blir fosterforeldre på grunn av penger. 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #8 Skrevet 19. april 2024 Ingen blir forsterhjem i norge for pengene sin del. Det man får "betalt" er kostnadsdekning. Man kan i noen tilfeller bli frikjøpt fra jobb pga krevende fosterbarn som krever hjelp 24/7, men dette går man "i minus" av. Akk som med all annen utgiftsdekning av diverse ting fra NAV, dekker det svært lite/minimum. Anonymkode: 13119...622 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #9 Skrevet 19. april 2024 Ulf-Bjarne skrev (43 minutter siden): Er det noen som vet hvor mye man får. Gjør folk dette for penger eller er det idealister? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvem har sagt at TS vurderer det? Kanskje er hun selv fosterbarn? Anonymkode: 52717...412 TS er et fostertroll. Anonymkode: db7c6...5af 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #10 Skrevet 19. april 2024 Ts er en trollekonto og ingen av TS sine innlegg er reelle, men kun troll og tull. Anonymkode: 0ab20...ba6 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #11 Skrevet 19. april 2024 https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/barnevern/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem-2023/ Anonymkode: 71bfb...f84
KatteLatte Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 Dårlig av dere å si at man er uskikket fordi man stiller dette spørsmålet. Å bli forsterfamilie betyr at det er en del prioriteringer som må gjøres, og da må man jo vite om man har økonomien til å kunne bli det. Kanskje må man kjøpe større bil, større hus, det er flere å ta med på ferie osv. Det må være lov å sette seg inn i denne delen av det å bli fosterfamilie også.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 Husk at dersom du velger å være fosterforelder på fulltid gir det absolutt ingen opptjening til pensjon Anonymkode: bd8b1...cf9
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai Jeg kan forsikre deg at mange, sikkert de fleste blir fosterforeldre på grunn av lønn. Som tidligere fosterbarn var mine fosterforeldre i full jobb. I godt betalte jobber. I tillegg til at de fikk penger for å ha meg der. De gikk ikke i minus. Og jeg måtte kjøpe mine egne klær når jeg fikk meg jobb. Jeg fikk ikke mye klær. Og fostermoren min både lånte, og tok klær av meg. Direkte stjal de. En fin topp jeg hadde. Jeg ble kalt askepott av venninnene mine som så meg slave for fosterfamilien min. Jeg måtte hente i barnehagen, vaske, rydde, vaske klær uten opplæring. Fikk kjeft når «du ødela en maskin» når en bh spile i en bh ble ødelagt. Jeg ble utnyttet på det groveste. Og fikk ikke skikkelig hjelp med det jeg hadde behov for. Spesialhjelp i matte og privatlærer fikk jeg ikke. Jeg ble helt kvelt av å måtte gjøre morens oppgaver som satt noen timer på jobb i 7,5 timer, så skulle hun sitte der å ha fri fra huslige plikter fordi hun brukte meg til å vaske, og rydde. Skammelig er det. Direkte skammelig. Jeg hadde spiseforstyrrelse og var dypt deprimert. Hun skulle ha en underernært 14 åring som kunne svime av når som helst til å gå å hente barnet hennes i barnehagen, som hadde hjerteproblem. Dette var en forferdelig byrde å kjenne på. Jeg kjente bare «dette er helt uansvarlig, jeg kan svime av». Men gjett hva. De fikk tjent seg litt overtid de, mens jeg gikk å slet og var «mor 2» og hushjelp hjemme. Anonymkode: 84fcd...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kan forsikre deg at mange, sikkert de fleste blir fosterforeldre på grunn av lønn. Som tidligere fosterbarn var mine fosterforeldre i full jobb. I godt betalte jobber. I tillegg til at de fikk penger for å ha meg der. De gikk ikke i minus. Og jeg måtte kjøpe mine egne klær når jeg fikk meg jobb. Jeg fikk ikke mye klær. Og fostermoren min både lånte, og tok klær av meg. Direkte stjal de. En fin topp jeg hadde. Jeg ble kalt askepott av venninnene mine som så meg slave for fosterfamilien min. Jeg måtte hente i barnehagen, vaske, rydde, vaske klær uten opplæring. Fikk kjeft når «du ødela en maskin» når en bh spile i en bh ble ødelagt. Jeg ble utnyttet på det groveste. Og fikk ikke skikkelig hjelp med det jeg hadde behov for. Spesialhjelp i matte og privatlærer fikk jeg ikke. Jeg ble helt kvelt av å måtte gjøre morens oppgaver som satt noen timer på jobb i 7,5 timer, så skulle hun sitte der å ha fri fra huslige plikter fordi hun brukte meg til å vaske, og rydde. Skammelig er det. Direkte skammelig. Jeg hadde spiseforstyrrelse og var dypt deprimert. Hun skulle ha en underernært 14 åring som kunne svime av når som helst til å gå å hente barnet hennes i barnehagen, som hadde hjerteproblem. Dette var en forferdelig byrde å kjenne på. Jeg kjente bare «dette er helt uansvarlig, jeg kan svime av». Men gjett hva. De fikk tjent seg litt overtid de, mens jeg gikk å slet og var «mor 2» og hushjelp hjemme. Anonymkode: 84fcd...2ee Tidligere fosterbarn her. Hadde samme erfaring. Men når jeg tenker etter så tror jeg de ønska å ansvarliggjøre meg. Jeg var der og ødela familieidyllen deres 24/7. Alvorlig tilknytningsskadd og ikke enkel å forholde seg til. Uansett, tror det er svært få mennesker som egner seg til å være fosterforeldre til alvorlig traumatiserte barn og ungdom, dessverre. For de trengs! Anonymkode: ea869...df5 2
Skogfrue Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai Jeg har selv fosterbarn og nei, man blir selvfølgelig ikke rik av det. Det krever enormt mye selvdisiplin, tålmodighet, ansvar og vilje til å stå i det. Barna er ofte krevende, særlig i starten. Dette gjør man ikke for pengenes skyld. Herregud, bare tanken. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kan forsikre deg at mange, sikkert de fleste blir fosterforeldre på grunn av lønn. Som tidligere fosterbarn var mine fosterforeldre i full jobb. I godt betalte jobber. I tillegg til at de fikk penger for å ha meg der. De gikk ikke i minus. Og jeg måtte kjøpe mine egne klær når jeg fikk meg jobb. Jeg fikk ikke mye klær. Og fostermoren min både lånte, og tok klær av meg. Direkte stjal de. En fin topp jeg hadde. Jeg ble kalt askepott av venninnene mine som så meg slave for fosterfamilien min. Jeg måtte hente i barnehagen, vaske, rydde, vaske klær uten opplæring. Fikk kjeft når «du ødela en maskin» når en bh spile i en bh ble ødelagt. Jeg ble utnyttet på det groveste. Og fikk ikke skikkelig hjelp med det jeg hadde behov for. Spesialhjelp i matte og privatlærer fikk jeg ikke. Jeg ble helt kvelt av å måtte gjøre morens oppgaver som satt noen timer på jobb i 7,5 timer, så skulle hun sitte der å ha fri fra huslige plikter fordi hun brukte meg til å vaske, og rydde. Skammelig er det. Direkte skammelig. Jeg hadde spiseforstyrrelse og var dypt deprimert. Hun skulle ha en underernært 14 åring som kunne svime av når som helst til å gå å hente barnet hennes i barnehagen, som hadde hjerteproblem. Dette var en forferdelig byrde å kjenne på. Jeg kjente bare «dette er helt uansvarlig, jeg kan svime av». Men gjett hva. De fikk tjent seg litt overtid de, mens jeg gikk å slet og var «mor 2» og hushjelp hjemme. Anonymkode: 84fcd...2ee Jeg er ikke fosterbarn men måtte selvsagt hjelpe til hjemme. Kjenner ingen som fikk privatlærer selv om flere strevde på skolen. Fikk ikke nytt tøy, men arvetøy. Mange familier rundt oss hadde det vanskeligere enn oss. Anonymkode: c0904...ba2 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tidligere fosterbarn her. Hadde samme erfaring. Men når jeg tenker etter så tror jeg de ønska å ansvarliggjøre meg. Jeg var der og ødela familieidyllen deres 24/7. Alvorlig tilknytningsskadd og ikke enkel å forholde seg til. Uansett, tror det er svært få mennesker som egner seg til å være fosterforeldre til alvorlig traumatiserte barn og ungdom, dessverre. For de trengs! Anonymkode: ea869...df5 Er biologisk i fosterhjem og så mye av det samme. En av mine foreldre sa slik "vi vil bli fosterhjem, eller så må mamma ut å jobbe og da må dere rydde, vaske og lage middag og komme hjem til tomt hus hver dag, vil dere det?" Sånn ble det avgjort liksom. Så en dag var det ikke så mye penger til henne som fostermor og da ville hun ikke være det lengre. Hun taklet heller ikke barnets utfordringer. Mange fosterhjem burde aldri blitt det. Anonymkode: 884d3...812
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai Skogfrue skrev (8 minutter siden): Jeg har selv fosterbarn og nei, man blir selvfølgelig ikke rik av det. Det krever enormt mye selvdisiplin, tålmodighet, ansvar og vilje til å stå i det. Barna er ofte krevende, særlig i starten. Dette gjør man ikke for pengenes skyld. Herregud, bare tanken. Moren min gjorde det. Anonymkode: 884d3...812
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå