AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Og 20 stykk hadde ppu-y! Det vil si at jeg konkurrerer med 19 andre mennesker om 5 stillinger (fast/vikariat). Man skulle liksom ikke tro at det var så vanskelig å få seg jobb som lærer når det er så mange som er misfornøyde med lønn og oppgaver (som jeg forresten innbiller meg at jeg hadde klart på en veldig god måte!). Ikke har jeg særlig referanser å vise til heller, annet enn en tidligere leder og en kollega. Nåværende leder spør jeg iallfall ikke, hun hadde gjort livet surt for meg om hun visste at jeg var på jakt etter ny jobb. Anonymkode: 0c84e...b61
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og 20 stykk hadde ppu-y! Det vil si at jeg konkurrerer med 19 andre mennesker om 5 stillinger (fast/vikariat). Man skulle liksom ikke tro at det var så vanskelig å få seg jobb som lærer når det er så mange som er misfornøyde med lønn og oppgaver (som jeg forresten innbiller meg at jeg hadde klart på en veldig god måte!). Ikke har jeg særlig referanser å vise til heller, annet enn en tidligere leder og en kollega. Nåværende leder spør jeg iallfall ikke, hun hadde gjort livet surt for meg om hun visste at jeg var på jakt etter ny jobb. Anonymkode: 0c84e...b61 Er vel fordi det er enda verre å være i yrkene man flykter fra enn som lærer tror jeg.... Anonymkode: f8747...17a 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 I mitt nærområde er det ikke så ofte ledige jobber på videregående, fordi lærerne der trives så godt. Det er ofte litt flukt fra grunnskolen de gangene det faktisk er ledige jobber. Riktignok ikke så mye som 70 søkere, men det er det ikke på noen jobber her i området. Anonymkode: d0bfd...265
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Venninna mi har prøvd å få lærerjobb i seks år, det er bare små vikariater på noen måneder av gangen i distriktene å oppdrive. Virker helt håpløst. Anonymkode: 8b1e7...4bb 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Venninna mi har prøvd å få lærerjobb i seks år, det er bare små vikariater på noen måneder av gangen i distriktene å oppdrive. Virker helt håpløst. Anonymkode: 8b1e7...4bb Da søker hun vel neppe over hele landet? I en av kommunene i fylket jeg bor i er de nå på andre gangs utlysning for flere faste lærerstillinger mellom 70-100 %. Anonymkode: d0bfd...265
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 I Oslo og sikkert en del andre steder er det stor forskjell på skolene og enkelte skoler er det mye vanskeligere å få jobb å en andre. Anonymkode: c3565...d1e
SPOCA Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 (endret) Jeg har nylig søkt jobb i Oslo, og det er mange søkere om dagen. Jeg har fast stilling som lærer (er kontaktlærer), og var på en del intervjuer (ble syv intervjuer totalt) både på barne-, ungdoms- og videregående skoler (jeg kan undervise fra 1. trinn til og med universitetsnivå om jeg ønsker). De fleste stillinger hadde over 100 søkere. På den ene stillingen var det nesten 200 søkere, dette da på en grunnskole. Av syv intervjuer endte jeg opp med tilbud om to stillinger og innstilt på nummer tre (den med nesten 200 søkere). Så ja, det er mange om benet, spesielt i Oslo. Jeg er dog heldig, det skal sies. Jeg tenker på gru hvis jeg ikke hadde hatt erfaring i det hele tatt. Det sagt: jeg har faktisk en litt spesiell situasjon, da jeg ønsker å jobbe i grunnskolen, helst barneskolen og småskoletrinnet, men er lektor, med opprykk. Lønnsmessig er jeg kjempedyr (det betyr ikke at jeg mener lønna mi er for høy, men heller at jeg er dyrere enn en adjunkt, hvilket for en skole som kanskje vil spare penger, tross alt er viktig), og det er forståelig at man da heller velger enn adjunkt som tross alt koster mindre. De nyutdannede lektorene fra lærerutdanningene vil kunne få et problem når det gjelder grunnskolen, særlig barneskolen. Spesielt fordi de har færre fag enn den gang jeg tok den 4-årige lærerutdanningen, og det er billigere med en lærer som kan undervise i mange fag. Heldigvis for min del har jeg flere fag enn de fleste adjunkter og lektorer, og dermed fikk jeg til slutt jobb på en skole hvor jeg kan brukes på alle trinn på 1.-10. (de så heldigvis mulighetene det kan gi dem). Endret 19. april 2024 av SPOCA 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #8 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da søker hun vel neppe over hele landet? I en av kommunene i fylket jeg bor i er de nå på andre gangs utlysning for flere faste lærerstillinger mellom 70-100 %. Anonymkode: d0bfd...265 Nei, hun er gift og har barn så det er litt vanskelig for henne å flytte hvor som helst. Mannen er politi og sliter også med å få fast jobb, så han har foreløpig hatt vikariater over hele landet med jevne mellomrom, men det klaffer aldri for begge samtidig på samme sted heller. Anonymkode: 8b1e7...4bb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #9 Skrevet 19. april 2024 SPOCA skrev (11 minutter siden): Jeg har nylig søkt jobb i Oslo, og det er mange søkere om dagen. Jeg har fast stilling som lærer (er kontaktlærer), og var på en del intervjuer (ble syv intervjuer totalt) både på barne-, ungdoms- og videregående skoler (jeg kan undervise fra 1. trinn til og med universitetsnivå om jeg ønsker). De fleste stillinger hadde over 100 søkere. På den ene stillingen var det nesten 200 søkere, dette da på en grunnskole. Av syv intervjuer endte jeg opp med tilbud om to stillinger og innstilt på nummer tre (den med nesten 200 søkere). Så ja, det er mange om benet, spesielt i Oslo. Jeg er dog heldig, det skal sies. Jeg tenker på gru hvis jeg ikke hadde hatt erfaring i det hele tatt. Det sagt: jeg har faktisk en litt spesiell situasjon, da jeg ønsker å jobbe i grunnskolen, helst barneskolen og småskoletrinnet, men er lektor, med opprykk. Lønnsmessig er jeg kjempedyr (det betyr ikke at jeg mener lønna mi er for høy, men heller at jeg er dyrere enn en adjunkt, hvilket for en skole som kanskje vil spare penger, tross alt er viktig), og det er forståelig at man da heller velger enn adjunkt som tross alt koster mindre. De nyutdannede lektorene fra lærerutdanningene vil kunne få et problem når det gjelder grunnskolen, særlig barneskolen. Spesielt fordi de har færre fag enn den gang jeg tok den 4-årige lærerutdanningen, og det er billigere med en lærer som kan undervise i mange fag. Heldigvis for min del har jeg flere fag enn de fleste adjunkter og lektorer, og dermed fikk jeg til slutt jobb på en skole hvor jeg kan brukes på alle trinn på 1.-10. (de så heldigvis mulighetene det kan gi dem). Men skrives det ikke om lærermangel og at det er så krise i avisene støtt og stadig? Virker ikke sånn da? Er sånn i Trondheim også. Så er bare bygda som har lærermangel da eller? Bygda har jo mangel på så mye så begynner å tenke lærermangelen er litt overdrevet? På sykepleierstillinger kan det faktisk være 0 søkere eller 1-2 stk feks. Også i sentrale strøk Anonymkode: f8747...17a 1
SPOCA Skrevet 19. april 2024 #10 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men skrives det ikke om lærermangel og at det er så krise i avisene støtt og stadig? Virker ikke sånn da? Er sånn i Trondheim også. Så er bare bygda som har lærermangel da eller? Bygda har jo mangel på så mye så begynner å tenke lærermangelen er litt overdrevet? På sykepleierstillinger kan det faktisk være 0 søkere eller 1-2 stk feks. Også i sentrale strøk Anonymkode: f8747...17a På mindre steder kan det være lærermangel, men innad i Oslo er det ikke nødvendigvis det. Dessuten er det det stor forskjell mellom skolene også. Enkelte skoler har få søkere. Samtidig, Osloskolen er populær å jobbe i, spesielt fordi det gir god erfaring hvis man vil videre til andre steder i landet. Problemet er også at det ikke nødvendigvis er penger til flere lærere, selv om de trengs. På min skole går man mange millioner i minus grunnet dette. Det er rett og slett ikke penger til ressursene man faktisk trenger.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 Jeg opplevde det motsatte. Da jeg søkte jobb for noen år siden var de helt desperate og jeg ble tilbudt jobb på det ene intervjuet. Dette er i Akershus. Før dette prøvde jeg å få lærerjobb i Hamar, men det er helt umulig. Oslo er også en by der mange ønsker å jobbe. Det er veldig forskjellig fra sted til sted. Anonymkode: 5e400...211 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 Tror det er STOR forskjell på vgs og grunnskole. Barneskolelærer er kanskje det siste i verden jeg ville blitt… vgs derimot hadde jeg ønsket Anonymkode: 0fe03...823
Kålrota Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 Det er mange søkere til stillingene hos oss også (vgs), og stillingene er sjelden faste. Kjedelig med trangt nåløye når man står utenfor.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men skrives det ikke om lærermangel og at det er så krise i avisene støtt og stadig? Virker ikke sånn da? Er sånn i Trondheim også. Så er bare bygda som har lærermangel da eller? Bygda har jo mangel på så mye så begynner å tenke lærermangelen er litt overdrevet? På sykepleierstillinger kan det faktisk være 0 søkere eller 1-2 stk feks. Også i sentrale strøk Anonymkode: f8747...17a Det er lærermangel i Nord-Norge. Jeg bor ikke der, og det er lærerutdanning i byen jeg bor i. Her har det alltid vært vanskelig å få lærerjobb. Men kommunen sliter med å få tak i sykepleiere, selv om det også er sykepleierutdanning i byen. Fremover vil det bli færre barn og flere eldre. Det er sykepleiermangel som er hovedproblemet, ikke lærermangel. Anonymkode: 91e7c...f24 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 Jeg (ts) har fast jobb i staten. Jeg håper at jeg kan bli lærer, og er egentlig klar for å satse alt, si opp jobben min og bare gå inn i et fast vikariat. Anonymkode: 0c84e...b61
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #16 Skrevet 20. april 2024 Jeg (ts) har fast jobb i staten. Jeg håper at jeg kan bli lærer, og er egentlig klar for å satse alt, si opp jobben min og bare gå inn i et fast vikariat. Klar for å si opp en trygg stilling og klar for å ofre lønn en periode om det er det jeg må, faktisk. Anonymkode: 0c84e...b61
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #17 Skrevet 20. april 2024 Jeg jobbet som lærer på vgs fra 2015 til 2020, min erfaring er at på skoler med god ledelse er det bra å være. Vi fikk en endring i ledelsen etter både bytte av rektor og avdelingsledere som gjorde at mange (inkludert meg selv) sluttet. Jeg savner fortsatt den delen av jobben som innebar relasjoner med elevene og alle fordelene med lærerjobb men for meg er det uaktuelt å gå tilbake dit. Anonymkode: c347c...f22 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #18 Skrevet 20. april 2024 Her i byen med fire vgs skoler så lyses det ekstremt sjeldent ut lærerstillinger til disse skolene. Og er det noe så er det vikariater. Har inntrykk av at vgs lærere trives og blir i stillingene sine. Anonymkode: 71194...73c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #19 Skrevet 20. april 2024 Søk dere til små og mellomstore byer i Nordland på videregående skoler, der er det særlig vanskelig å få tak i folk med mastergrad i nordisk, matte og engelsk. Ta dere noen år der for å bygge opp erfaring og referanser og kanskje dere trives og slår dere ned. Det er edruelige huspriser der også. Anonymkode: d3e1f...997 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #20 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg jobbet som lærer på vgs fra 2015 til 2020, min erfaring er at på skoler med god ledelse er det bra å være. Vi fikk en endring i ledelsen etter både bytte av rektor og avdelingsledere som gjorde at mange (inkludert meg selv) sluttet. Jeg savner fortsatt den delen av jobben som innebar relasjoner med elevene og alle fordelene med lærerjobb men for meg er det uaktuelt å gå tilbake dit. Anonymkode: c347c...f22 Jeg tror jeg vil gjøre en god jobb med undervisning og veiledning, men den delen med relasjonen og det å få gjøre en forskjell er det som frister mest. Ikke at jeg skal være en terapeut, men å faktisk få bruke relasjonen til å hjelpe elever å utvikle seg! Anonymkode: 0c84e...b61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå