Gå til innhold

Nær venninne som bare ser ting fra sitt fokus. Kan det endres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er verdens snilleste og innerst inne ønsker ting godt, men hun har noen egenskaper som begynner å slite. Og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det. Jeg har hatt magefølelsen av at hun er rigid i lang tid, men feid det vekk og nå kan jeg ikke nekte for det lenger.  

Hun går så voldsomt inn i ting at folk rundt henne blir lei. Hun kan lett fremstå som spennende, fargerik og kunnskapsrik/innsiktsfull i begynnelsen men våre felles venner oppdaget litt etter litt at hun er bedreviter og ovenfra og ned. Det er ikke noe jeg har funnet på.  De fleste av felles folk vi kjenner, sier det samme. At hun er lite lydhør for andre meninger og mansplainer til et nivå at det blir pinlig og at skravla bare går når hun har funnet sine tema.  Typ politikk og samfunn....og korrigererer andre, Jeg har alltid pleid å ta henne i forsvar, men jeg innser jo at det egentlig stemmer. Få gidder å gå i diskusjon med henne.  

Lite fleksibel.  Da vi var på roadtrip,  hadde hun bestemt at vi skulle finne wienerbrød. Vi gikk glipp av andre opplevelser pga at disse wienerbrødene. Vi prøvde å si at det ikke er  så viktig med dessert, men jo det måtte vi ha. Samboeren min ble selv  ganske stressa siden vi glipp av lenge planlagte ting han  hadde  lyst på, pga de brødene. Ser ikke sammenheng på ting, hopper rett på uvesentlige detaljer. Hvis folk stopper opp, kan hun begynne å kjefte istedenfor stoppe opp og se at det er fordi de knyter skolissene. Drar forhastede konklusjoner.

Tar ikke hint.  Hvis du ikke sier rett ut at du ikke har lyst til noe,  skal hun finne en løsning på dine vegne for å være imøtekommende.  Jeg er for sliten og trøtt til å komme på den festen.  Åh ja, forstår. Men de har kaffe der og helt sikkert koffeinpiller hvis du spør pent.  

Jeg er forsatt veldig glad i henne og vi kan snakke veldig personlig.  Hun bryr seg om sine medmennesker,  men jeg merker mer og mer at sliter med på at hun ikke kan se litt større sammenhenger eller at det virker slitsomt når hun skal fremstå som en akademiker som  sitter på fasiten.  Jeg føler meg  mindreverdig med henne  fordi  hun  skal outsmarte folk. Hun virker som en tenåring som skal finne seg selv  og må hevde seg selv  pga  dårlig  selvbilde,  men hun har passert 40. 

Hva kan man egentlig gjøre ? Kan det hende hun endrer seg? Er det noen fin måte å si til henne at hun blir litt too much. 

Anonymkode: 220e1...b3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun autisme eller asberger? Hun høres ganske annerledes ut. 

Jeg tror du må innse at det er sånn hun er. Hennes hjerne er bare sånn. Det beste du kan gjøre er å si det rett ut hvordan det er for deg, når hun er sånn. 

Jeg har også en veninne som er særdeles selvsentrert. Hun blir venner med folk for at de skal være brikker i hennes liv og gjøre hennes liv bedre. Hun greier knapt å føle seg bra alene, men forstår ikke at hun kan overvelde andre. Hun er veldig søt men hun bare er sånn. 

Vi kan ikke forandre andre, men vi kan tenke på om VI vil ha en sånn venn. Vi kan gi tilbakemeldinger, sette grenser, og det må vi nesten gjøre slik at det ikke renner over og blir for mye. Det ble det med meg og min veninne. 

Anonymkode: 1e70a...b65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har hun autisme eller asberger? Hun høres ganske annerledes ut. 

Jeg tror du må innse at det er sånn hun er. Hennes hjerne er bare sånn. Det beste du kan gjøre er å si det rett ut hvordan det er for deg, når hun er sånn. 

Jeg har også en veninne som er særdeles selvsentrert. Hun blir venner med folk for at de skal være brikker i hennes liv og gjøre hennes liv bedre. Hun greier knapt å føle seg bra alene, men forstår ikke at hun kan overvelde andre. Hun er veldig søt men hun bare er sånn. 

Vi kan ikke forandre andre, men vi kan tenke på om VI vil ha en sånn venn. Vi kan gi tilbakemeldinger, sette grenser, og det må vi nesten gjøre slik at det ikke renner over og blir for mye. Det ble det med meg og min veninne. 

Anonymkode: 1e70a...b65

Har tenkt tanken om spekteret ja,  men tror ikke hun tenker det selv.  Du har mange fornuftige og gode poeng i det du skiver.  Vi kan jo ikke forandre andre, så da må man ta et valg på om det tar for mye energi på sikt eller om det er holdbart

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som Asperger. 

Anonymkode: a1b7f...c79

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har tenkt tanken om spekteret ja,  men tror ikke hun tenker det selv.  Du har mange fornuftige og gode poeng i det du skiver.  Vi kan jo ikke forandre andre, så da må man ta et valg på om det tar for mye energi på sikt eller om det er holdbart

Bare vær obs på at om hun er det, så er det ikke sikkert at hun vet at hun oppfører seg selvsentrert før dere faktisk sier ifra. Og hun vil ikke lære før dere sier fra. Kan være også hun ikke ønske rå være selvsentrert, og bryr seg om dere men ser ting på sin måte, fordi hun er sånn, men mener det ikke vondt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du kan forklare henne hvordan hun oppfattes i enkelte situasjoner. Sånn som med wienerbrødene, så går det an å forklare henne at det er andre som har andre ønsker, og at det ikke er mindre viktig enn hennes ønsker, og at man må ta hensyn osv. Da gir du jo henne en mulighet til å forbedre seg. Hvis det er slik at hun ikke tar til seg tilsnakk og ikke vil forbedre seg, så kan du jo poengtere overfor henne at du har problemer med denne holdningen hos henne, at du ikke synes det er hyggelig, og at det tar bort energien din. Da har du advart henne, og da vet hun grunnen hvis du trapper ned kontakten med henne. 

Anonymkode: f3d0e...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...