AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Samboeren min har et barn fra før som nå er myndig, de har ingen kontakt og har aldri hatt det ("barnet" bor i utlandet men er norsk statsborger). Vi har ett felles barn på barneskolen. Vi har ikke kjøpt bolig sammen før nå nylig, og vi skal også kjøpe en hytte. Det var jeg som hadde all egenkapitalen til boligen vår. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på dette med det voksne barnet hans fordi det er noe vi ikke snakker om. Hvordan vil det bli når jeg / han / vi dør? Jeg regner med at "barnet" vil ha rett på arv på lik linje som med vårt felles barn selvom de ikke har kontakt? Er det feks sånn at dersom samboeren min (han er en del eldre) enn meg dør først, så kan hans barn komme og kreve sin del av arven og at vi må flytte? Selvom det er min egenkapital? Kan noen opplyse meg litt om dette? Anonymkode: f9142...a51
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Google arv: livsarving/pliktdelsarv/særkullsbarn/felles barn Anonymkode: 48727...b56
Diskulis Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 (endret) Særkullsbarn har rett til å utløse arven straks, så dere må undersøke om barnet er villig til en samtykkeerklæring til uskifte mens dere begge fortsatt er i live. Men ellers er dette komplekst og noe jeg ville vurdert å bruke noen kroner på en advokat til, ikke svar på nett som kanskje bare får frem halvparten… Først og fremst, du arver 4G som ektefelle, så er hans formue mindre enn det arver barna ingenting og dere trenger ikke bekymre dere. Er formuen mer arver du i utgangspunktet 1/4 (men minst 4G), og barna 3/4. Da gjøres et dobbelt skifte (hvis dere ikke har uskiftesamtykke). Først gjøres et skifte mellom deg og han på fordeling av gjeld og verdier, her slår bl.a særeie og skjevfordeling inn. Så gjøres et dødsboskifte på det som ble hans andel av forrige skifte, som da arvefordelingdeles 1/4 til deg og 3/4 til barna. Grunnen til at særkullsbarn er uggent, er at de kan kreve skifte ved død. Det kan ikke felles barn, de må akseptere at gjenlevende sitter uskiftet. Så du har hvertfall to ting å ta tak i. 1. Et eventuelt uskiftesamtykke fra særkullsbarn. 2. Snarest mulig sikre at du har veldig godt dokumentert skjevdeling i verdier og hva du har tatt med deg inn i ekteskapet. Det høres jo ut som du har betalt mye mer på huset (all EK), dette bør egentlig gjenspeiles i ulike eierandeler. Hvis dere har satt 50/50 MÅ du få dine verdier godt dokumentert og avtalefestet, ellers havner dine midler i dødsboskiftet. Det er høye krav til dokumentasjon, og mange havner i fella at midler tatt med inn i ekteskapet (formue, gaver, arv) over tid blir borte i oppussing og forbruk, og man sliter med å dokumentere at det er ditt og ikke felles. Det er litt «uromantisk», men til deres fordel at dere sikrer hverandre etter døden, særlig hvis det skulle dukke opp arvekrangel, som slett ikke er uvanlig. Da kan god stemning idag snu til at du flås av «dine egne», dessverre… PS, jeg så i etterkant at dere ikke er gift men samboer. Da er det enda verre med lovfestede rettigheter. Og enda viktigere å få avtaler, testament og dokumentasjon på stell! Endret 19. april 2024 av Diskulis 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Det er lurt å tegne en livsforsikring, slik at den lengstlevende får utbetalt en sum som kan brukes til å kjøpe ut særkullsbarna av huset. I tillegg bør du sørge for at eierfordelingen av huset reflekterer det dere faktisk har betalt inn. Dette gjelder egentlig uansett, mange forhold går i oppløsning og da er det surt om eksen stikker av med halvparten av det som i utgangspunktet var dine oppsparte midler. Anonymkode: a2100...c99
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 Ser du skriver samboer, så dere er ikke gift? Tror jeg ville gjort som en over her skriver: bruk noen kroner på advokat, og sørg for at eierandel gjenspeiler hvor mye dere har puttet inn hver. Anonymkode: b80b8...782 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 Advokat. Du har allerede fått svar med feil her. Anonymkode: 7c1cc...750 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #8 Skrevet 19. april 2024 Advokat+forsikring. Det enkle svaret er at, ja, det andre barnet har krav på arv. Anonymkode: 9f2ba...88f 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #9 Skrevet 19. april 2024 Det enkleste er vel at dere tinglyser skjevdeling av bolig og hytte. Anonymkode: 18eb6...43a
CAPS LOCK Skrevet 21. april 2024 #10 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 14.53): Jeg regner med at "barnet" vil ha rett på arv på lik linje som med vårt felles barn selvom de ikke har kontakt? Er det feks sånn at dersom samboeren min (han er en del eldre) enn meg dør først, så kan hans barn komme og kreve sin del av arven og at vi må flytte? Selvom det er min egenkapital? Kan noen opplyse meg litt om dette? Anonymkode: f9142...a51 Det spiller ingen rolle for retten til arv at man ikke har hatt kontakt med faren sin, og det er riktig at særkullsbarnet hans kan kreve sin farsarv straks faren dør. At du hadde større egenkapital enn ham spiller ingen rolle for eierskapet. Hvis dere har avtalt 50/50 eierskap, så er det det som legges til grunn ved delingen av verdiene. 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #11 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 17.00): Advokat+forsikring. Det enkle svaret er at, ja, det andre barnet har krav på arv. Anonymkode: 9f2ba...88f Ja. I tillegg vil jeg legge til at å (forsøke å) få særkullsbarn til å skrive under på uskifteerklæring uansett er noe man bør unngå. Det er oppskriften på konflikt. Advokat, testamente, ektepakt, forsikring, sørg for at alt det du bringer med deg inn i forholdet og betaler for kan dokumenteres og spores. Ha hvert deres lån på boligen. Anonymkode: 1992f...248 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #12 Skrevet 21. april 2024 Hva tenker du nå da TS??? Anonymkode: f0fdb...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå