Gå til innhold

Opphold på DPS døgnseksjon, noen som har vært der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen nevnte at det kanskje kan være greit med et stabiliserende opphold på døgnseksjonen til DPS. Jeg har ikke vært med på noe sånt før og lurer på hvordan det er. Jeg skal tilbake til han neste uke, han skulle sjekke ut litt før det. Jeg håper jeg får plass da jeg ikke fungerer i hverdagen, kommer ikke i gang med enkle oppgaver, har svingende humør men er for det meste veldig trist og håpløs. 

Hva skjer der? Hvilke klær har man med? Hvor lenge bruker man å være der? Noen som vil dele sin erfaring? 

Anonymkode: 8aebe...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber på en døgnavdelig på et DPS. Rutinene er nok ulike på ulike plasser, men der hvor jeg jobber er man kanskje innlagt en ukes tid for stabilisering. Da blir fokuset å jobbe med det pasienten er i behov av. F.eks. dersom noen sliter med å ha struktur i hverdagen sin så vil fokuset være på døgnrytme, hva man kan gjøre for å lage seg rutiner og å delta på aktiviteter som å dekke på til måltider, handle, gå turer, trene etc. Noen trenger kanskje hjelp til evt. kartlegginger og observasjoner for å kunne ferdigstille en utredning dersom de utredes ved poliklinikk. Noen kan ha behov for oppstart av medisiner. Ellers har vi aktiviteter på faste dager som å gå på kafé, grille i grillhuset, spill av ulike slag, og treningsgruppe.

Tenker det er lurt å ha med seg klær man kan gå i ute, kanskje et sett treningstøy dersom man vil trene og det er treningsrom tilgjengelig og innesko/slippers. De plassene hvor jeg har jobbet har det vært mulighet for å vaske klær så man har ikke trengt å ha med så masse. Ellers er det jo greit å ha med seg noe man kan holde på med som nettbrett, headsett, håndarbeid, bok eller noe sånt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
RaraA skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber på en døgnavdelig på et DPS. Rutinene er nok ulike på ulike plasser, men der hvor jeg jobber er man kanskje innlagt en ukes tid for stabilisering. Da blir fokuset å jobbe med det pasienten er i behov av. F.eks. dersom noen sliter med å ha struktur i hverdagen sin så vil fokuset være på døgnrytme, hva man kan gjøre for å lage seg rutiner og å delta på aktiviteter som å dekke på til måltider, handle, gå turer, trene etc. Noen trenger kanskje hjelp til evt. kartlegginger og observasjoner for å kunne ferdigstille en utredning dersom de utredes ved poliklinikk. Noen kan ha behov for oppstart av medisiner. Ellers har vi aktiviteter på faste dager som å gå på kafé, grille i grillhuset, spill av ulike slag, og treningsgruppe.

Tenker det er lurt å ha med seg klær man kan gå i ute, kanskje et sett treningstøy dersom man vil trene og det er treningsrom tilgjengelig og innesko/slippers. De plassene hvor jeg har jobbet har det vært mulighet for å vaske klær så man har ikke trengt å ha med så masse. Ellers er det jo greit å ha med seg noe man kan holde på med som nettbrett, headsett, håndarbeid, bok eller noe sånt. 

Takk for svar. Regner med jeg får litt info i forkant om det skulle bli. Jeg håper så inderlig at det blir, jeg blir gal av å gå oppi rotet mitt og hverdagen fungerer ikke. :( 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært innlagt, har opplevd det som et helvete. Det var ingen aktiviteter, og ingen brydde seg noe som helst om hvordan jeg hadde, og ingen gjorde noe som helst for at jeg skal få det bedre, har ikke fått noe kartlegging, og ikke noe som helst form for hjelp, og alle gjorde sitt beste for å gjøre det verre. Så aldri skulle ha anbefalt et døgnopphold noen steder, uansett hvor bra beskrivelse det er for å være der.

Anonymkode: eb66f...d9f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært innlagt, har opplevd det som et helvete. Det var ingen aktiviteter, og ingen brydde seg noe som helst om hvordan jeg hadde, og ingen gjorde noe som helst for at jeg skal få det bedre, har ikke fått noe kartlegging, og ikke noe som helst form for hjelp, og alle gjorde sitt beste for å gjøre det verre. Så aldri skulle ha anbefalt et døgnopphold noen steder, uansett hvor bra beskrivelse det er for å være der.

Anonymkode: eb66f...d9f

Det var trist at du hadde en så dårlig erfaring. Jeg kommer til å prøve uansett for alt er bedre enn det her. 

AnonymBruker
Skrevet

Var innlagt en uke eller to, for lenge siden.. Var mye opplegg og aktiviteter, gruppeterapi, sånn kroppsbevissthetsterapi, psykolog osv. Følte det var slitsomt med så mye opplegg. 

Anonymkode: f307d...73d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to døgnopphold (1 uke), med ett års mellomrom. Veldig fornøyd, men intens med så mye opplegg. Så man fikk ikke slappet av så mye, selv om man fikk velge hva man ønsket å være med på😊

Anonymkode: a227a...459

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var innlagt en uke eller to, for lenge siden.. Var mye opplegg og aktiviteter, gruppeterapi, sånn kroppsbevissthetsterapi, psykolog osv. Følte det var slitsomt med så mye opplegg. 

Anonymkode: f307d...73d

Det kan jeg forstå. Jeg skal innrømme at jeg syns det høres bra ut. Jeg er ikke i aktivitet i det hele tatt, snakker knapt med folk, så om det blir mye å gjøre så vil jeg bare like det tror jeg. 

Skrevet

Har vært fra to til åtte uker på DPS. Det er noe form for opplegg hver dag, men blir det for mye kan man sammen med teamet sitt velge bort noe. 

Helt greit å være der. Jeg har vært mest innlagt på akuttpsykiatrisk, og trives egentlig bedre der. Da lager jeg meg mitt eget opplegg ut ifra mine forutsetninger. Er jeg alvorlig deprimert så vil ikke en times gåtur være riktig. Da holder det kanskje å sitte ute på en benk. Samt at jeg har nok med egne problemer når jeg er innlagt. På akuttpsykiatrisk er det lett å bare holde seg for seg selv og ikke sosialisere med andre pasienter. På DPS legges det opp til både personlige delinger med hverandre og sosialt samvær. Selv synes jeg det er slitsomt. 

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Har vært fra to til åtte uker på DPS. Det er noe form for opplegg hver dag, men blir det for mye kan man sammen med teamet sitt velge bort noe. 

Helt greit å være der. Jeg har vært mest innlagt på akuttpsykiatrisk, og trives egentlig bedre der. Da lager jeg meg mitt eget opplegg ut ifra mine forutsetninger. Er jeg alvorlig deprimert så vil ikke en times gåtur være riktig. Da holder det kanskje å sitte ute på en benk. Samt at jeg har nok med egne problemer når jeg er innlagt. På akuttpsykiatrisk er det lett å bare holde seg for seg selv og ikke sosialisere med andre pasienter. På DPS legges det opp til både personlige delinger med hverandre og sosialt samvær. Selv synes jeg det er slitsomt. 

Det høres litt slitsomt ut, men samtidig tiltaler det meg litt, da jeg ikke har tilhørighet til noe eller noen og virkelig har slitt sosialt de siste månedene. Vet ikke helt, men håper jeg får plass.. Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 10 dager på DPS døgnsenter.   Det var god mat og hyggelige ansatte. Men det er veldig stor forskjell på de ulike pasientene så man kan nok føle at man ikke passer inn. I tillegg syntes jeg det var vanskelig å fokusere på å bli frisk når jeg var innlagt. For meg ble det mer en påminnelse om at livet ikke var som jeg ønsket. 

Anonymkode: 5e4fa...b3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var 10 dager på DPS døgnsenter.   Det var god mat og hyggelige ansatte. Men det er veldig stor forskjell på de ulike pasientene så man kan nok føle at man ikke passer inn. I tillegg syntes jeg det var vanskelig å fokusere på å bli frisk når jeg var innlagt. For meg ble det mer en påminnelse om at livet ikke var som jeg ønsket. 

Vil du utdype litt mer angående forskjell på ulike pasienter? Kan jeg spørre hvorfor du var der? 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

AnonymBruker
Skrevet
On 4/19/2024 at 4:31 PM, AnonymBruker said:

Vil du utdype litt mer angående forskjell på ulike pasienter? Kan jeg spørre hvorfor du var der? 

Jeg var på Skytta utenfor Oslo. 

Med forskjell på pasientene mener jeg at de kan slite med velig ulike ting. Jeg husker en pasient som var 40 og aldri flyttet ut fra foreldrene. En annen pasient var mor til flere barn.  Bare det er jo nesten motsatt. En annen  var tidligere uteliggernarkoman og selv om han var rusfri nå så var han like sløv som om han var ruset. En fjerde person var en som var professor ved et universitet.  

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 14.11):

Legen nevnte at det kanskje kan være greit med et stabiliserende opphold på døgnseksjonen til DPS. Jeg har ikke vært med på noe sånt før og lurer på hvordan det er. Jeg skal tilbake til han neste uke, han skulle sjekke ut litt før det. Jeg håper jeg får plass da jeg ikke fungerer i hverdagen, kommer ikke i gang med enkle oppgaver, har svingende humør men er for det meste veldig trist og håpløs. 

Hva skjer der? Hvilke klær har man med? Hvor lenge bruker man å være der? Noen som vil dele sin erfaring? 

Stabiliseringsopphold er sunt for å få mye mer bevissthet rundt daglige rutiner, måltider, søvnhygiene, smått med aktivisering eller jobbe bevisst med det, jevnlig medisinering. Ellers tilbyr de samtaler med lege, psykolog, fysio, sosionom og prest om du ønsker det. Du må nesten spørre om dette om du har behov for dette. Ellers er miljøpersonell med ulik faglig bakgrunn tilstede hele døgnet om man har behov for trygghet/støtte/samtale. 

Ha med klær og yttertøy(for å gå på lavterskel gåturer i nærmiljøet om du orker/er i form til dette), toalettmappe og evt favorittsaker du bruker daglig. Laptop, ladere, hodetelefoner, kosebamse, bøker o.l. Medisiner kan du legge igjen hjemme, du får ikke lov å ha de på rommet ditt og må uansett levere de fra deg under oppholdet. Du får medisiner av DPS. Det er forventet at du kan rydde og vaske på rommet ditt under oppholdet, at du kan ivareta egen hygiene og på/avkledning(miljøpersonallet vil nok motivere og veilede deg men fysisk får du ikke hjelp på DPS), du kan selvfølgelig få hjelp med å bli påminnet ang diverse men man ønsker at pasientene selv holder seg oppdatert ang avtaler, når man skal ha medisiner og hva slags medisiner man skal ha osv.

Man setter opp mestringsplan om det er behov for dette og pasienten ønsker dette. 

Hvis man ikke nyttiggjør seg behandlingen stedet gir deg så er du ikke mottakelig av ulike grunner. 

Endret av Fighter83
Skrevet
RaraA skrev (På 19.4.2024 den 14.23):

Sant🤗 Skotøy til bruk inne og treningstøy/ledige klær hadde jeg glemt👏

Skrevet

Jeg ble akutt-innlagt på døgn i noen uker for ikke så lenge siden. Det var en god opplevelse i form av at jeg fikk rutiner på plass igjen. Det er ikke noe fem-stjerners hotell, og man har lite privatliv i form av regelmessig tilsyn uansett om du står i dusjen eller sitter og strikker på rommet. Håndklene er små, og pasientene er mange og varierte, som noen her nevner. Likevel er alle bare mennesker med sine vansker, og det er viktig å ha forståelse for det. At håndklene er små, og privatlivet er minimalt, er dette den klokeste avgjørelsen jeg har tatt på lenge; det betyr lite at håret ikke kan tulles inn i håndkle-turban når man står i en livskrise. De hyppige besøkene på rommet oppleves som trygt. Og dører som ikke kan låses spiller liten rolle så lenge man er sikret søvn og mat og trygge rammer. Opplever at de som jobber der gjør sitt aller beste for å møte alle der de er, og det er viktig å huske på at de ansatte også bare er mennesker. Jeg ville gitt det en sjanse, og gått inn med åpent sinn, og et hovedfokus på å gjenoppta evnen til å ta vare på deg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Er visst ikke syk nok for plass der, så det blir ikke. Jaja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...