AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Hei! Jeg er en jente på 20 år fra Oslo området, og har slitt med hyperhidrose siden barnealder. Første gang jeg gikk til legen for dette var i 4. klasse på barneskolen, og allerede da var jeg nødt til å bruke bind for svette. Dette startet før puberteten, og har til nå ikke forbedret seg noe. Jeg sliter med dette over alt, jeg kan få store svetteringer gjennom tykke parkaser. Det renner uavhengig av temperatur, stress og aktivitetsnivå. Jeg kan ligge i senga, slappe av, se på film - og det RENNER. Jeg har nå endelig tatt tak i meg selv, og prøver nå å få hjelp for 3. gang. Legen min er veldig forståelsesfull og ønsker å gjøre alt han kan for å prøve å hjelpe meg. Dessverre har han lite kunnskap, og vet ikke helt hvordan vi skal gå frem. Jeg har prøvd å lese meg opp, men er ekstremt begrenset med informasjon offentlig. Jeg fikk utskrevet «escitalopram actavis», men finner ikke noe informasjon om bruk av denne for svette. Har bare lest at vanlig bivirkning er ØKT svette. Han henviser meg hvor som helst, så hvis noen kan dele med seg av ulike klinikker og sykehus hadde det hjulpet. Ut i fra det jeg har skjønt så kan jeg hvertfall få hjelp med behandling for områder som underarmer, hender og føtter. Det etterlater meg egentlig bare med lysk/rumpe og ansikt, som er de verste områdene for meg. Jeg må som sagt gå med bind hver dag. Uavhengig om jeg bruker bind eller ikke så blir trusa gjennomvåt, så bind bruker jeg mest for å prøve å dempe lukt. Er ekstremt ubehagelig og konstant være VÅT nedentil, og det er jo ikke bra for underlivet heller. Det er også helt forferdelig sosialt. Det er ikke en mild lukt for å si det sånn, og det blir våte merker på klær og stoler. Jeg føler meg helt hemmet, og det går ikke et sekund uten at jeg tenker på dette. Jeg er redd jeg aldri vil verken finne meg en kjæreste eller føle meg komfortabel rundt en gutt. Jeg er redd jeg ikke kan få barn da jeg er redd for permanente komplikasjoner i underlivet som følge av dette. Det er vanskelig for meg å være med mange samtidig, da jeg blir ekstra nervøs over svettingen som igjen gjør det verre. Uten å høres overfladisk ut, så er jeg å regne som en «attraktiv person». Det kommer dermed ofte folk frem til meg hvis jeg f.eks er ute på byen, og dette har ført til at jeg nå ikke lenger tør å dra ut med mindre jeg absolutt må. Jeg tør rett og slett ikke i frykt av at dette skal bli en snakkis blant kjent folk, og i skolemiljøet. Når det gjelder ansiktet, er selvfølgelig også dette hemmende sosialt. Jeg unngår øyekontakt og å snakke en-og-en. Jeg føler meg konstant ukomfortabel, og usikker. Nå som jeg har begynt å studere så har det vært ekstra vanskelig grunnet økt nervøsitet rundt det å treffe mange nye mennesker og svettingen. Jeg trenger virkelig hjelp. Har noen erfaring rundt behandling av underlivsområde (lysk/rumpe) og ansikt? Har dere fått hjelp via det offentlige, og hva slags behandling har dere gjort? Er Botox eneste mulighet, og vil det være mulig for meg å få det på blå resept til områder utenom armehule? En sykepleier på Villa Derma sa at det også er mulig å bruke iontoferese i ansikt og lysk, men at de kun gir opplæring til bruk på føtter og hender. Har noen erfaring med dette? Gjerne del erfaringer rundt behandlinger generelt hvis dere har fått hjelp med andre områder også. Jeg er skeptisk til bruk av medisin, da jeg har lest at det kan utvikle tidlig demens. Hvis det er min eneste mulighet, så er jeg jo nødt til å bare ta den risken. Jeg har nå vært plaget av dette så lenge jeg kan huske, og vil bare føle meg fri. Det virkelig renner, og nå nærmer sommeren seg hvor det hele blir 10 ganger verre på toppen av det hele. Jeg er fanget i min egen kropp, og jeg kan ikke ha det sånn her mer. Jeg har ikke råd til å gå privat, så jeg er i desperat nød etter hjelp offentlig. Nå har jeg slitt med dette hele barne/ungdoms-tiden min, og nå som jeg er ung voksen og studerer vil jeg bare kunne nyte livet og faktisk leve. Ikke være bundet til dette lenger. (Beklager lang tekst, men har aldri kunnet snakke fullt ut om dette til noen😭) Anonymkode: 356f5...1bb 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #2 Skrevet 20. april 2024 Håper du får hjelp, dette hørtes ikke noe godt ut Anonymkode: 3abc9...57e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #3 Skrevet 20. april 2024 Jeg ville bedt om henvisning til en hudlege, for skikkelig utredning. Det høres ut som ditropan/didrase kan være det beste for deg. Det er tabletter som bremser svette over hele kroppen. Jeg tror Rikshospitalet også behandler med botox og ionferese også. Dette er en laaaaang tråd om det Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor legen gir deg antidepressiva? Det er velkjent at antidepressiva kan gi økt svette, og hyperhidrose er en vanlig bivirkning... Jeg vet ikke hva som utløste min hyperhidrose, men det startet da jeg ble utbrent og begynte på antidepressiva. Og det fortsatte etter jeg var frisk og medisinfri... Jeg får botox på blå resept for armhule. For meg holder en botox behandling ca 10-12 uker. Jeg får høyeste dose. Men det er strammet inn så jeg får kun behandling hver 16 uke... Jeg skulle ønske jeg kunne få det på blå resept i lysken også, jeg kan kun gå med kjoler eller mørke bukser Samtidig er jeg ikke helt sikker på om jeg hadde taklet så mange sprøytestikk i lysken... Jeg får iallefall botox under armene hos hudlege Gro Mørk, i Oslo. Hyggelig personale, med stor omtanke for pasientene sine, og offentlig avtale og svært kort ventetid Men de setter kun botox i armhule, ikke ellers på kroppen. Anonymkode: 4b980...056
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #4 Skrevet 20. april 2024 Mormor har slitt med dette fra hun var barn og har prøvd mye forskjellig opp igjennom. Det som har fungert best er behandling med strøm for hender og føtter, og botox for armhuler. Hun endte til slutt opp med å fjerne flere svettekjertler i armhulene, men er usikker på om botox sluttet å fungere eller om det skyldtes noe annet. Behandlingen med strøm og botox har hun fått dekket, men operasjon for å fjerne svettekjertler tok hun privat. Hun ble anbefalt det av hudlege på sykehuset og betalte alt selv, så lurer på om det ikke er et tilbud i det offentlige? Det som hjalp på svettingen i underlivet var dessverre strålebehandling i forbindelse med kreft. Akkurat det vil hun ikke anbefale. 😅 Anonymkode: 58db2...9da 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #5 Skrevet 20. april 2024 Uff, så kjipt. Jeg har hørt om noe som heter svetteKlinikken. Vet ikke om man kan henvises dit eller om det er privat men, uansett så har de nok mye erfaring der. Så kanskje du skulle prøvd å få en konsultasjon hos de? Anonymkode: 1a543...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #6 Skrevet 20. april 2024 Forstår at det er vanskelig. Svetter selv mye i lysken, spesielt i sosiale situasjoner. Det er heldigvis litt bedre nå. Hvis jeg setter meg ned sørger jeg for å komme meg opp å gå jevnlig. Noen ganger har jeg med en genser jeg sitter på slik at møbler ikke blir så fuktige. Jeg sluttet med bind, og har med meg truser til å bytte når jeg går ut døra. Kan bare bruke stringtruser. Husk å gå for bomull, ikke syntetiske materiler. Har det samme med føttene. Jeg må ha luftige sko, gjerne sandaler. Jeg bruker noen ganger stop24 krem fra apoteket på føtter og under armer. Det hjelper. Jeg har aldri prøvd botox. Men håper du finner ut av noe♥️ Kan være lurt å sjekke stoffskifte/hormoner hos lege. Lykke til♥️ Anonymkode: 05294...531
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #7 Skrevet 20. april 2024 Klem til deg, dette høres vanskelig ut. Har ikke.noe.å anbefale, men ville bare si at jeg tviler sterkt på at dette vil hindre deg i å få barn. Mange får hjelp, og blir bedre. Lykke til. Anonymkode: 61e44...af4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #8 Skrevet 21. april 2024 Vet du årsaken til din hyperhidrose? Jeg har også hyperhidrose, men ikke fullt så ille som deg, og har slitt med det i mange mange år. Det psykiske var det verste. Det å alltid tenke på hvilke klær man hadde på seg slik at det ikke vistes at jeg var gjennomsvett på ryggen, eller at det så ut som om jeg hadde tisset på meg Jeg fant aldri noe som hjalp før jeg måtte begynne med medisiner for blodsukkerkontroll. Da ble svettingen også mindre. Det viste seg at min hyperhidrose var knyttet til mat og blodsukker. Anonymkode: 7f8f0...d81
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #9 Skrevet 21. april 2024 Jeg bruker ditropan/dridase. Har fått et helt nytt liv. Jeg har også hørt om risikoen for tidlig demens, men legen min har aldri informert noe om det. Jeg har landet på at livskvaliteten blir så mye dårligere uten at det er en risiko jeg tar. Så håper jeg selvfølgelig videre forskning viser at det ikke stemmer. Vanskelig å vite når det egentlig er en medisin laget for gamle damer med blære problemer😅 Anonymkode: a76cd...d7f
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #10 Skrevet 21. april 2024 Har du prøvd de nye menstrusene som er kommet? Vil tippe de fungerer en god del bedre for deg enn plastbind. Har du forsøkt deodoc, som er deodorant laget for bruk i underlivet? Anonymkode: 3abc9...57e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå