Gå til innhold

Ufør og utleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg eier en bolig der det står et anneks på tomten som jeg ønsker å leie ut for å spe litt på økonomien. 
annekset står ca 10 meter fra hovedhuset. 
Men kan jeg leie ut et anneks uten å miste uføretrygden? 

tenker å enten leie ut som en form for kurslokaler eller bare som en utleiebolig. 
evt som AirB&B. 
vet ikke om det har noe å si hva jeg leier den ut som? 

Anonymkode: fec4c...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer å spørre om

Hvilke inntekter påvirker uføretrygd?

I hovedsak vil dette være arbeidsinntekt, næringsinntekt, inntekt fra utlandet, pensjoner fra andre enn folketrygden og utlandet. Grensen for hva du kan tjene før barnetillegget blir redusert, kalles for fribeløp. Barnetillegget blir redusert med 50 prosent av den inntekten som er over fribeløpet.

Kapitalinntekt påvirker ikke uføretrygden. Det er Skatteetaten som avgjør hvilken inntekt som regnes som kapitalinntekt og pensjonsgivende inntekt, slik at du kan ta kontakt med de hvis du er i tvil. Når det gjelder AAP, så vil ikke leieinntekter påvirke utbetalingen.1. nov. 2021

Kapitalinntekt er inntekter som kommer fra å eie noe, i motsetning til arbeidsinntekt, som lønn eller overskudd i enkeltpersonforetak. Kapitalinntekter kan enten være kapitalavkastning, som utbytte, rente, leieinntekt, eller kapitalgevinst, altså gevinst ved salg

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ufør og leier ut, det påvirker ikke uføretrygden. Del av egen bolig er også skattefritt. 
Uføretrygd er lønn og vi kan tjene penger på aksjer, utleie etc uten at det påvirker trygden. Noe annet ville vært blodig urettferdig. 

Anonymkode: 5eb84...4a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg eier en bolig der det står et anneks på tomten som jeg ønsker å leie ut for å spe litt på økonomien. 
annekset står ca 10 meter fra hovedhuset. 
Men kan jeg leie ut et anneks uten å miste uføretrygden? 

tenker å enten leie ut som en form for kurslokaler eller bare som en utleiebolig. 
evt som AirB&B. 
vet ikke om det har noe å si hva jeg leier den ut som? 

Anonymkode: fec4c...a33

Air b&b må du skatte av alt over 10000 er det 22% skatt på. Vanlig utleie er skattefritt om er del av egen bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Air b&b må du skatte av alt over 10000 er det 22% skatt på. Vanlig utleie er skattefritt om er del av egen bolig. 

Ikke helt. Alt over 10000 x 0.85. Summen der skal du trekke 22% skatt av.

Anonymkode: e1272...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...