AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 En kjøper en liten og søt valp. Så kommer det. En må stå opp om natta, gå ut med valpen, gjerne 2 ganger pr natt i starten. Den skal ha trygghet og kjærlighet, den skal lære seg ting, den skal tilpasse seg familielivet, på godt og vondt. Det er en stor omveltning for både valp og oss som er nye valpeeiere. Jeg har hatt 5 valper før, og jeg vet hva jeg går til når jeg kjøper valp. Men likevel, det er en stor forandring fra mitt avslappende liv med en voksen hund, til å ha en valp i tillegg. Som sagt, jeg har gjort det før, og nå gjorde jeg det igjen, til tross for alt som medfører valp! Den er høyt og lavt, den biter på alt, barn, voksne. En valp har mye å lære. Jeg bruker mye tid på å lære valpen generell hverdagslydighet. Det jeg vil at den skal kunne som voksen hund. Det varierer jo hva en valp trenger å lære seg. Men sitt, ligg, bli, vente, og hva den får lov til her i huset er det valpen trenger å lære når den er liten. Gå fint i bånd må man også starte tidlig med. Jeg vil at mine hunder går med slakk line, at de ikke drar og trekker. Det lærer jeg inn tidlig. Når det gjelder møbler, så har ingen av mine valper ødelagt noe. De har fått et NEI, og da har de latt være. Så også med denne valpen. hun har prøvd seg, men latt være når jeg sa nei. Jeg har aldri hatt en valp som har ødelagt møbler! En valp vil alltid gnage på noe, og da må vi gi de noe de kan tygge på. Jeg har stort sett alltid hatt to hunder. Det er ekstra strevsomt i valpetiden, ettersom valp er PÅ den voksne hunden, vil bite i ører, hale, bein. Vil leke når den voksne hunden vil sove. Det er mer slitsomt for meg i den perioden, for jeg må skjerme den voksne hunden, så den får den ro den trenger. Valpen har mer energi enn den voksne hunden. Så jeg trener nok valpen mer, så den voksne hunden skal få ro. Samtidig så er den voksne hunden gull verdt, fordi den viser valpen hvordan den skal oppføre seg, og den lærer valpen mye gjennom sin oppførsel. Det er positivt for meg, fordi jeg alltid har hatt voksne hunder som er greie og fine forbilder for en liten valp. Nå er min lille valp straks 4 mnd. Hun er stort sett husren, hun kan sitt, ligg og bli, hun kan gå fint i bånd. Hun er selvsikker og trygg. Tar alt hun utsettes for helt greit. Jeg har vært heldig med henne! God oppdretter! Hun biter ikke lenger på alt. Vår voksne hund får være litt mer i fred nå, og jeg ser stor glede hos han med å møte henne hvis de har blitt atskilt litt. Det er jo fint! Nå har vi soveromsdør åpen på natt, så hun har tilgang til resten av huset. Før hadde vi henne inne på soverommet med oss med stengt dør. Det har vært mange dammer med tiss på gulvet, og mange bæsjer også. Men nå klarer hun å holde seg gjennom natta, og vi rekker å få på oss klær før hun tisser en diger dam. Anonymkode: a2938...20f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå