AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Hei! Noen som har hatt normal blodprosent men en noe lavere ferritin og som tar jerntilskudd? Jeg har blodprosent på 14 og ferritin er 21(ref 10-170). Er litt svimmel, doble hjerteslag, føler meg mer utmattet med lite energi enn jeg er til vanlig. Legen skrev det var normale prøver. Men jeg har en kronisk mage og tarmsykdom også (ulcerøs kolitt) , som jeg lurer på om spiller inn slik at jeg skulle hatt jerntilskudd. Noen som har fått jerntilskudd for en "normal"(men noe lav) ferritin og normal blodprosent? Ønsker å høre erfaring, skal så klart drøfte det med legen på legetimen neste uke😊 Anonymkode: 27769...1d9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Jeg hadde ferritin på 22 på sist måling (normal blodprosent), noe som var ned i nivå tross i inntak av jerntabletter annen hver dag i over ett år. Jern er så hardt for magen at jeg ikke har orket å ta de daglig. Jeg har IBS, som påvirker opptaket av ymse ting, så jeg har hatt blå resept på både D-vitamin, folat og B12 sprøyter. Nå har jeg også fått jerntabletter på blå resept, og har begynt å ta de om kvelden/rett før leggetid, i stedet for om morgenen. Har lest at man ikke bør kombinere dem med kaffe. Anonymkode: 1c6fe...6bb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Noen som har hatt normal blodprosent men en noe lavere ferritin og som tar jerntilskudd? Jeg har blodprosent på 14 og ferritin er 21(ref 10-170). Er litt svimmel, doble hjerteslag, føler meg mer utmattet med lite energi enn jeg er til vanlig. Legen skrev det var normale prøver. Men jeg har en kronisk mage og tarmsykdom også (ulcerøs kolitt) , som jeg lurer på om spiller inn slik at jeg skulle hatt jerntilskudd. Noen som har fått jerntilskudd for en "normal"(men noe lav) ferritin og normal blodprosent? Ønsker å høre erfaring, skal så klart drøfte det med legen på legetimen neste uke😊 Anonymkode: 27769...1d9 Jeg har normal hb men ofte lav ferritin. Tar derfor jerntilskudd. Anonymkode: 00a35...487
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Ja, man kan ha lav ferritin uten anemi. Du bør ta tilskudd og få den opp i minst 50. Anonymkode: d2524...b97
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, man kan ha lav ferritin uten anemi. Du bør ta tilskudd og få den opp i minst 50. Anonymkode: d2524...b97 Ja det er dette jeg har lest også, særlig for de som med kronisk mage-tarm sykdom. Problemet er at man ikke egentlig skal ta tabletter når man har ulcerøs kolitt, så spørs om jeg bør forhøre meg for å få det intravenøst. Ts Anonymkode: 27769...1d9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har normal hb men ofte lav ferritin. Tar derfor jerntilskudd. Anonymkode: 00a35...487 Kan jeg spørre hva hb ligger på og hva ferritin ligger på? Ts Anonymkode: 27769...1d9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg hadde ferritin på 22 på sist måling (normal blodprosent), noe som var ned i nivå tross i inntak av jerntabletter annen hver dag i over ett år. Jern er så hardt for magen at jeg ikke har orket å ta de daglig. Jeg har IBS, som påvirker opptaket av ymse ting, så jeg har hatt blå resept på både D-vitamin, folat og B12 sprøyter. Nå har jeg også fått jerntabletter på blå resept, og har begynt å ta de om kvelden/rett før leggetid, i stedet for om morgenen. Har lest at man ikke bør kombinere dem med kaffe. Anonymkode: 1c6fe...6bb Ja ikke sant. Det er veldig hardt for magen. Derfor har jeg lest at folk med ibd (kronisk mage - tarm sykdom) skal ha jern intravenøst og ikke ta tabletter. For tabletter kan trigge sykdommen. Spørs om jeg må etterspørre dette. Eventuelt kontakte gastrolegen hvis jeg ikke blir hørt av fastlegen. Ts Anonymkode: 27769...1d9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #8 Skrevet 19. april 2024 Har du forsøkt aminojern? Det skal være mildere mot magen? Har selv en hb på 13-14 og ferritin på 15-25. Spiser 100-200 mg jern hver dag, men sjelden jeg klarer å komme over 30 i ferritin. Anonymkode: d2b67...93b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #9 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du forsøkt aminojern? Det skal være mildere mot magen? Har selv en hb på 13-14 og ferritin på 15-25. Spiser 100-200 mg jern hver dag, men sjelden jeg klarer å komme over 30 i ferritin. Anonymkode: d2b67...93b Nei det er ikke prøvd, takk for tips! Det skal jeg sjekke ut😊 Kjedelig du ikke får opp ferritinnivået til tross for høyt inntak 😔 Anonymkode: 27769...1d9
Lonehill Skrevet 19. april 2024 #10 Skrevet 19. april 2024 70% av jernet i kroppen befinner seg normalt i blodet. De siste 30 prosentene er lagret i cellene i kroppen, bundet til et protein som heter ferritin. https://sml.snl.no/ferritin Når legen måler hvor mye ferritin det er i blodet, er det fordi det gjenspeiler hvor mye jern som er lagret i cellene. Når jernnivået i blodet synker, blir det overført jern fra lageret i cellene for å regulere nivået i blodet. Det gjør at blodprosenten holder seg stabil, mens ferritinnivået synker. Opptak av jern fra fordøyelsen styres på sin side av et hormon som heter hepcidin. Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin Hepcidin er også et såkalt akuttfaseprotein, på linje med CRP (komplementreaktivt protein) og ferritin. Både hepcidin og CRP produseres i levra og produksjonen av begge økes når vi får en infeksjon. Immunforsvaret blokkerer opptaket av jern når vi får en infeksjon eller en betennelsesreaksjon: "Proinflammatoriske cytokiner utløser også en økning i hepcidin, som begrenser opptaket av jern i kosten. IBD-pasienter med aktivitet i sykdommen kan dermed ha begrenset tilgjengelighet av jern til tross for normale eller høye nivåer av serum-ferritin." Kilde: https://issuu.com/brataas/docs/2023-02-ngf-nytt/s/27386149 Og da er vi ved det store problemet, som det sjelden eller aldri er snakk om: Hva skjer med jernopptaket hos folk som går rundt med kronisk betennelse i kroppen? Jo, disse folkene går også rundt med høyt nivå av hepcidin, som blokkerer opptaket av jern. Og når opptaket av jern er blokkert, da hjelper det lite å spise jerntilskudd. Det eneste du oppnår når du har blokkert jernopptaket med hepcidin OG spiser jerntilskudd, er at du sender masse jern ned i tarmen som fucker til fordøyelsen.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #11 Skrevet 19. april 2024 Lonehill skrev (1 time siden): 70% av jernet i kroppen befinner seg normalt i blodet. De siste 30 prosentene er lagret i cellene i kroppen, bundet til et protein som heter ferritin. https://sml.snl.no/ferritin Når legen måler hvor mye ferritin det er i blodet, er det fordi det gjenspeiler hvor mye jern som er lagret i cellene. Når jernnivået i blodet synker, blir det overført jern fra lageret i cellene for å regulere nivået i blodet. Det gjør at blodprosenten holder seg stabil, mens ferritinnivået synker. Opptak av jern fra fordøyelsen styres på sin side av et hormon som heter hepcidin. Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin Hepcidin er også et såkalt akuttfaseprotein, på linje med CRP (komplementreaktivt protein) og ferritin. Både hepcidin og CRP produseres i levra og produksjonen av begge økes når vi får en infeksjon. Immunforsvaret blokkerer opptaket av jern når vi får en infeksjon eller en betennelsesreaksjon: "Proinflammatoriske cytokiner utløser også en økning i hepcidin, som begrenser opptaket av jern i kosten. IBD-pasienter med aktivitet i sykdommen kan dermed ha begrenset tilgjengelighet av jern til tross for normale eller høye nivåer av serum-ferritin." Kilde: https://issuu.com/brataas/docs/2023-02-ngf-nytt/s/27386149 Og da er vi ved det store problemet, som det sjelden eller aldri er snakk om: Hva skjer med jernopptaket hos folk som går rundt med kronisk betennelse i kroppen? Jo, disse folkene går også rundt med høyt nivå av hepcidin, som blokkerer opptaket av jern. Og når opptaket av jern er blokkert, da hjelper det lite å spise jerntilskudd. Det eneste du oppnår når du har blokkert jernopptaket med hepcidin OG spiser jerntilskudd, er at du sender masse jern ned i tarmen som fucker til fordøyelsen. Så interessant!!!!👏Tusen takk for at du tok deg tid! Jeg har nemlig hatt aktivitet (oppbluss) i sykdommen min i 4 måneder nå. Har ikke helt kontroll på betennelsen i tarmen dessverre. Tror tiden er inne for å ringe rett til gastrolegen på mandag, for føler meg utrolig slapp om dagen😔 Kan i hvertfall ikke finne på å ta tabletter med denne sykdommen😳 Anonymkode: 27769...1d9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #12 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så interessant!!!!👏Tusen takk for at du tok deg tid! Jeg har nemlig hatt aktivitet (oppbluss) i sykdommen min i 4 måneder nå. Har ikke helt kontroll på betennelsen i tarmen dessverre. Tror tiden er inne for å ringe rett til gastrolegen på mandag, for føler meg utrolig slapp om dagen😔 Kan i hvertfall ikke finne på å ta tabletter med denne sykdommen😳 Anonymkode: 27769...1d9 Ts Anonymkode: 27769...1d9
Lonehill Skrevet 19. april 2024 #13 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så interessant!!!!👏Tusen takk for at du tok deg tid! Jeg har nemlig hatt aktivitet (oppbluss) i sykdommen min i 4 måneder nå. Har ikke helt kontroll på betennelsen i tarmen dessverre. Tror tiden er inne for å ringe rett til gastrolegen på mandag, for føler meg utrolig slapp om dagen😔 Kan i hvertfall ikke finne på å ta tabletter med denne sykdommen😳 Anonymkode: 27769...1d9 Da kan du jo sjekke hvilket hormon det er som regulerer nivået av hepcidin i blodet. Hepcidin er et jernregulerende hormon, men nivået av hepcidin blir også regulert av et hormon (signalstoff). Hvis du har en hormonforstyrrelse som gjør at du har for lite av hormonet som regulerer hepcidin, får du ikke til å ta opp jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå