Gå til innhold

Du som øker farten når en annen bilist vil kjøre forbi..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor gjør du dette?

1 - du er dust?

2 - du søker bevisst farlige situasjoner i trafikken?

3 - du takler ikke å bli forbikjørt selv om du kjører i 65 km/t i 80 sonen?

4 - du er generellt drittsekk?

5 - du misforstår hele situasjonen og tror det er bilrace på gang?

Anonymkode: a30dc...bcb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du tar feil. Svaret er 7: vedkommende aner ikke at du vil forbi bak, og aner mest sannsynlig ikke at du er der en gang. 

Anonymkode: a83e3...230

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor gjør du dette?

1 - du er dust?

2 - du søker bevisst farlige situasjoner i trafikken?

3 - du takler ikke å bli forbikjørt selv om du kjører i 65 km/t i 80 sonen?

4 - du er generellt drittsekk?

5 - du misforstår hele situasjonen og tror det er bilrace på gang?

Anonymkode: a30dc...bcb

6. De vet ikke at du vil forbi bak og når veien blir rettere, mer oversiktlig og klar for forbikjøring, vil det også si at de føler seg tryggere på samme strekning og da tør å kjøre litt fortere. 

Anonymkode: c3db5...b74

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

6. De vet ikke at du vil forbi bak og når veien blir rettere, mer oversiktlig og klar for forbikjøring, vil det også si at de føler seg tryggere på samme strekning og da tør å kjøre litt fortere. 

Og derfobør man varsle bilen FØR det rette strekket og gjøre dem klar over at du vil forbi…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og derfobør man varsle bilen FØR det rette strekket og gjøre dem klar over at du vil forbi…. 

De som ligger 10-20 km/t under fartsgrensen og ikke forstår at de bak kanskje vil forbi burde ikke hatt lappen en gang.. da mangler de grunnleggende forståelse for trafikkbildet.

Anonymkode: 6e3c4...451

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge de holder seg innenfor fartsgrensen så kan de gjøre hva de vil.

Hvis du må øke farten så mye ved en forbikjøring at det blir farlig så skal du avbryte forbikjøringsforsøket. Det er like mye din feil om det oppstår en farlig situasjon. Du har like mye en plikt til å avbryte. Ikke komme deg forbi for enhver pris,

Anonymkode: a5319...ffe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen ganger mener jeg de gjennomfører ufine, farlige og bedritne forbikjøringer, og da kan jeg gjøre det bare for å skremme dem. 

Anonymkode: d802d...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du må øke farten så mye ved en forbikjøring at det blir farlig så skal du avbryte forbikjøringsforsøket. Det er like mye din feil om det oppstår en farlig situasjon. Du har like mye en plikt til å avbryte. Ikke komme deg forbi for enhver pris,

Det er helt greit at det er begges ansvar. Men det fins de som øker farten i det du kommer opp på siden deres til det punktet en blir opplært på kjøreskolen til at det er for sent å snu. Det er ulovlig å bevisst hindre en forbikjøring også, så i slike situasjoner er det personen som blir forbikjørt som skaper en farlig situasjon.

En skal vise hensyn ved forbikjøringer, ikke være til hinder. Det betyr ikke at en nødvendigvis skal senke farten, men en skal i alle fall ikke øke på. Da hindrer man.

Ref. Forskrift om kjørende og gående trafikk, paragraf 12 punkt 4.

Sitat

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg senker farten så de kommer seg forbi.

Med ett unntak. Hvis det er en dust som har ligget og presset på ræva på bilen kan jeg som hevn hindre forbikjøring 😈

Anonymkode: e52a4...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har faktisk vært gitt bøter for for sakte kjøring, siden man da hindrer trafikken og skaper farlige situasjoner. 

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig

https://www.tv2.no/broom/kjorte-for-sakte-da-rok-forerkortet-i-fire-maneder/9705811/

https://www.tv2.no/broom/sinker-som-lager-ko-risikerer-a-betale-dyrt/10489094/

https://www.klikk.no/motor/bil/saktekjoring-kan-vaere-i-strid-med-veitrafikkloven-7248415

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen ganger mener jeg de gjennomfører ufine, farlige og bedritne forbikjøringer, og da kan jeg gjøre det bare for å skremme dem. 

Anonymkode: d802d...947

Du skal ikke kødde og hevne deg når du er i trafikken. Det er barnslig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette, ser ikke i speilet, eller er så dum at han ikke skjønner at en bil som har tatt deg igjen ønsker å kjøre raskere, og bør slippes forbi. Når muligheten til å kjøre forbi er der, på en rettstrekning, tenker den elendige sjåføren bare på seg selv at nå kan jeg kjøre fortere, fordi det er rett fram.

Det riktige er å bruke speilene, og vite at noen ligger bak og venter. Deretter benytte første rettstrekning til å holde igjen gassen, blinke til høyre og slippe bilen bak forbi på noen små sekunder. Så kan begge kjøre videre akkurat slik de selv vil. I skiløypa sier du "løype!" når du tar igjen noen, og slippes forbi. Tenk om nordmenn kunne forstå dette i trafikken også. Da hadde livet blitt enklere.

Endret av 1000x
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg signalisert lenge at bilen bak må enten kjøre forbi, eller legge seg et hakk lenger bak for det er så jævla irriterende og ha den mildt sagt langt oppi ræven. Når jeg da ha senka farten til omtrent "parkering" i veibanen og føreren i bilen bak endelig "våkner" så gir jeg den et helvetes bilrace han sent vil glemme! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Tantekjøring" skyldes vel generelt et oppmerksomhetsdefisitt og kompetansemangel. Min svigermor og mannens søster er begge sånn at de skvetter hele tiden...over de mest opplagte ting. De ser heller ikke når de blir forbikjørt.

Anonymkode: 2edf2...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 9.48):

De som ligger 10-20 km/t under fartsgrensen og ikke forstår at de bak kanskje vil forbi burde ikke hatt lappen en gang.. da mangler de grunnleggende forståelse for trafikkbildet.

Enig i det, men hvis du ikke signaliserer at du vil forbi kan du heller ikke forvente fra tufsen at han forstår det. Det er ditt ansvar å kommunisere dine ønsker, du kan ikke forvente fra idioter at de forstår ønsket ditt av seg selv. Da hadde de ikke vært idioter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ok men hva med dette:

Du kjører 40 i en 30 sone. Så har du der dritungen tett bak deg som presser.

Nå kommer det skilt at blir 80 sone, fordi du er ferdig med bygda. Du gir gass ved skiltet og akkurat da svinger han bak ut og prøver å forbikjøre, men har ikke nok power til det.

Jeg tviler på at DU har gjort noe feil.

Anonymkode: 12bc4...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 9.48):

Jeg målte bilen vår nå i slik måler her er jeg nøye på at når der er 80 ska nåla være på 80. Og i slik boks en kjører for bil står det 73. Så er ikke nødvendig at den som kjører vet at de ligger under. 

Anonymkode: ede7d...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (16 timer siden):

De klare ikke å lese trafikken å ser ikke i speilene. 

Ikke alltid det er sånn, noen sitter faktisk og følger godt med i speilet og gir litt mer gass når de ser bilen som vil forbi gi mer gass, kjente faktisk en fyr som alltid ga gass når noen ville forbi for det forenklet i følge han forbikjøringen, de fikk bedre plass til forbikjøringen når det ble større avstand til bilen foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De farligste bilistene er de som kjører 10+ km/t under fartsgrensen der forholdene ligger til rette for å holde den. Har sett så mange farlige situasjoner oppstått at jeg er rystet grunnet dette.

Folk må bli fratatt lappen med en gang de ikke er i stand til å kjøre etter forholdene. Disse bilistene er veldig farlige og er med på å ta menneskeliv i trafikken hver dag. 😨

Anonymkode: a932c...466

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...