AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #1 Skrevet 19. april 2024 Jeg syns min samboer er så utrolig mye på mobilen når han egentlig skal henge med baby. Eksempel: vi står opp samtidig alle sammen også tar han baby noen timer før han drar på jobb sånn at jeg får dusja og trent før han drar. Og nesten uten unntak så gir han ungen mat, legger den i babynestet og setter seg ved siden av og scroller på mobilen/svarer på mail etc. I går under middagen sitter vi alle rundt bordet, baby i tripptrapp-stol, jeg ser at baby søker oppmerksomhet med blikket og hele kroppsspråket, men far sitter med nesa langt ned i mobilen. Hjertet mitt brister. Jeg er jo der så jeg kan gi henne oppmerksomhet. Jeg er i perm og han er i jobb så han har ikke SÅ mange timer sammen med henne. Har nevnt det en del ganger at «nå ser hun på deg», og «kanskje legge vekk mobilen litt», men budskapet går liksom ikke inn. Anonymkode: fa4c2...c84
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #2 Skrevet 19. april 2024 Sitter far på mobilen når dere spiser middag sammen? Det er meget spesielt, baby til stede eller ikke. Anonymkode: 740e9...1b5 13 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #3 Skrevet 19. april 2024 Prøv å ha en samtale om dette når han ikke allerede sitter på mobilen. Men få til en «generell» samtale om skjermbruk foran barn. Det er jo vitenskapelig bevist at det er skadelig for barna at foreldre er utilgjengelige/vanskelige å nå pga skjerm. Anonymkode: ad39a...4a3 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #4 Skrevet 19. april 2024 Forslag: film barnet mens hun søker etter blikket hans, og film han som sitter med nesa i telefonen. Bør gjøre noe effekt å se seg selv😅 Eller vis denne filmen: https://youtu.be/FaiXi8KyzOQ?si=YYg4ZZQoLh1GNycD Anonymkode: bc5bb...b17 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #5 Skrevet 19. april 2024 Dere må bli enig om skjermbruk for både dere selv og babyen som etter hvert skal bli et lite barn. Vi har merket hvor fort gjort det er å bare skulle sjekke noe og så bli slukt inn i mobilen og plutselig ha sittet der og glodd på skjermen i mange minutter. Særlig når man er i permisjon og er mye alene med babyen uten å få "korreksjon" fra andre voksne. Noe som er et godt argument for å ta tak i det nå, før pappaen skal i permisjon. Vi har endt opp med at så lenge barnet er våkent, ligger mobilene på kommoden i gangen, med lyd på så vi hører om noen ringer. Da må vi gå ut dit dersom vi bare skal sjekke noe, og unngår å bruke mobilen foran barnet. Anonymkode: 66a1e...744 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #6 Skrevet 19. april 2024 Skjønner deg så godt ts! Sånn har det vært her også hele tiden. Har hatt så mye vondt i hjertet over å se hvor skuffet gutten min har blitt når han bare møter baksiden av skjermen til pappaen. Pappaen plasserer han i tillegg foran tv og setter seg med mobil selv. Heldigvis er lillemann snart 2 år nå og tar den oppmerksomheten han vil ha. Han går fysisk bort å tar mobilen ut av pappas hender 😂 Nå har pappaen endelig begynt å skjønne det og faktisk tilbringe kvalitetstid uten telefon! Anonymkode: 1658e...b24 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2024 #7 Skrevet 19. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere må bli enig om skjermbruk for både dere selv og babyen som etter hvert skal bli et lite barn. Vi har merket hvor fort gjort det er å bare skulle sjekke noe og så bli slukt inn i mobilen og plutselig ha sittet der og glodd på skjermen i mange minutter. Særlig når man er i permisjon og er mye alene med babyen uten å få "korreksjon" fra andre voksne. Noe som er et godt argument for å ta tak i det nå, før pappaen skal i permisjon. Vi har endt opp med at så lenge barnet er våkent, ligger mobilene på kommoden i gangen, med lyd på så vi hører om noen ringer. Da må vi gå ut dit dersom vi bare skal sjekke noe, og unngår å bruke mobilen foran barnet. Anonymkode: 66a1e...744 Skulle ønske jeg også klarte det, men tar dere aldri bilde av barnet? Jeg bruker dessverre tlf min mye til film og bilde av 1’åringen.. men sitter aldri å ser på ting på tlf. Tar bilde, svarer på melding, og legger bort tlf.. Anonymkode: 33a82...3fc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #8 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skulle ønske jeg også klarte det, men tar dere aldri bilde av barnet? Jeg bruker dessverre tlf min mye til film og bilde av 1’åringen.. men sitter aldri å ser på ting på tlf. Tar bilde, svarer på melding, og legger bort tlf.. Anonymkode: 33a82...3fc Det hender, men da legger vi telefonen tilbake etterpå. Da jeg var i permisjon var det ikke sånn at jeg filmet og tok bilder hele tiden, men at jeg innimellom tok noen bilder og så la bort telefonen igjen. F.eks. tok jeg noen bilder mens hun lå i babygymmen på tirsdag, og så på torsdag igjen kunne jeg ta noen bilder mens hun fikk smake på brokkoli, og så var det bort med telefonen med en gang, osv. Det er ikke så mye å klare egentlig, det er bare å bestemme seg for hva slags skjermbruk man vil ha rundt barnet og så gjøre det som må til for å etterleve det. De fleste babyer og småbarn sover nok på både dagtid og kveldstid til at man kan sjekke nyheter, scrolle på tiktok og skrive på kvinneguiden uten å gjøre det foran barnet. Nå går datteren min i barnehagen, og da tar vi så å si aldri bilder i våkentiden hun har hjemme i hverdagene. Bilder blir tatt i helgene og på tur og på lekeplassen og hos besteforeldre også videre. Og verken hun eller vi trenger å ha dokumentert alle mulige aspekter av livet fra hver eneste dag. For oss holder det å ta noen hyggelige bilder av og til. Bruker heller ikke å dele så mye av henne på sosiale medier, verken snap eller andre steder. Anonymkode: 66a1e...744 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #9 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det hender, men da legger vi telefonen tilbake etterpå. Da jeg var i permisjon var det ikke sånn at jeg filmet og tok bilder hele tiden, men at jeg innimellom tok noen bilder og så la bort telefonen igjen. F.eks. tok jeg noen bilder mens hun lå i babygymmen på tirsdag, og så på torsdag igjen kunne jeg ta noen bilder mens hun fikk smake på brokkoli, og så var det bort med telefonen med en gang, osv. Det er ikke så mye å klare egentlig, det er bare å bestemme seg for hva slags skjermbruk man vil ha rundt barnet og så gjøre det som må til for å etterleve det. De fleste babyer og småbarn sover nok på både dagtid og kveldstid til at man kan sjekke nyheter, scrolle på tiktok og skrive på kvinneguiden uten å gjøre det foran barnet. Nå går datteren min i barnehagen, og da tar vi så å si aldri bilder i våkentiden hun har hjemme i hverdagene. Bilder blir tatt i helgene og på tur og på lekeplassen og hos besteforeldre også videre. Og verken hun eller vi trenger å ha dokumentert alle mulige aspekter av livet fra hver eneste dag. For oss holder det å ta noen hyggelige bilder av og til. Bruker heller ikke å dele så mye av henne på sosiale medier, verken snap eller andre steder. Anonymkode: 66a1e...744 Jeg har akkurat samme skjermbruk med min sønn. Ser på telefonen som utelukkende fasttelefon/gammeldags kamera i våkentiden. Dens funksjon er utelukkende for å besvare telefonsamtaler eller ta bilder. Når jeg tar bilde/video gjør jeg unna det i løpet av en aktivitet, omtrent slik mine egne foreldre brukte kamera på 90-tallet for så å fortsette aktiviteten. Dette er ikke hjernekirurgi. Er bare å ikke gå inn på alt mulig annet når du bruker telefonen i forbindelse med barn. Anonymkode: 1658e...b24 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #10 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hender, men da legger vi telefonen tilbake etterpå. Da jeg var i permisjon var det ikke sånn at jeg filmet og tok bilder hele tiden, men at jeg innimellom tok noen bilder og så la bort telefonen igjen. F.eks. tok jeg noen bilder mens hun lå i babygymmen på tirsdag, og så på torsdag igjen kunne jeg ta noen bilder mens hun fikk smake på brokkoli, og så var det bort med telefonen med en gang, osv. Det er ikke så mye å klare egentlig, det er bare å bestemme seg for hva slags skjermbruk man vil ha rundt barnet og så gjøre det som må til for å etterleve det. De fleste babyer og småbarn sover nok på både dagtid og kveldstid til at man kan sjekke nyheter, scrolle på tiktok og skrive på kvinneguiden uten å gjøre det foran barnet. Nå går datteren min i barnehagen, og da tar vi så å si aldri bilder i våkentiden hun har hjemme i hverdagene. Bilder blir tatt i helgene og på tur og på lekeplassen og hos besteforeldre også videre. Og verken hun eller vi trenger å ha dokumentert alle mulige aspekter av livet fra hver eneste dag. For oss holder det å ta noen hyggelige bilder av og til. Bruker heller ikke å dele så mye av henne på sosiale medier, verken snap eller andre steder. Anonymkode: 66a1e...744 Så bra:) jeg scroller aldri foran ungen, men jeg tar alt for mye bilder hver dag…klarer ikke la vær å ta bilde/film av ungen! 😅 Anonymkode: 33a82...3fc
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #11 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Så bra:) jeg scroller aldri foran ungen, men jeg tar alt for mye bilder hver dag…klarer ikke la vær å ta bilde/film av ungen! 😅 Anonymkode: 33a82...3fc Dropp det. Noen bilder og videoer er kjekt å ha og se tilbake på, og også vise ungen når den blir større. Men man trenger ikke 53 bilder av ungen med tomatsaus rundt munnen. Og-ingen andre er interessert i bilder av ungen din, bortsett fra mormor og farmor som regel. Hilsen småbarnsmamma som blir bombardert med bilder av mine venninners barn. Anonymkode: b826c...36e 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #12 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så bra:) jeg scroller aldri foran ungen, men jeg tar alt for mye bilder hver dag…klarer ikke la vær å ta bilde/film av ungen! 😅 Anonymkode: 33a82...3fc Det er en uting. Vær tilstede og nyt øyeblikkene gjennom øynene, ikke via en skjerm. Anonymkode: c1fdf...107 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #13 Skrevet 20. april 2024 Så du sitter ALDRI med mobil når du har babyen i nærheten av deg? Anonymkode: 99127...e60
Kaisada Skrevet 20. april 2024 #14 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (På 19.4.2024 den 9.15): Jeg syns min samboer er så utrolig mye på mobilen når han egentlig skal henge med baby. Eksempel: vi står opp samtidig alle sammen også tar han baby noen timer før han drar på jobb sånn at jeg får dusja og trent før han drar. Og nesten uten unntak så gir han ungen mat, legger den i babynestet og setter seg ved siden av og scroller på mobilen/svarer på mail etc. I går under middagen sitter vi alle rundt bordet, baby i tripptrapp-stol, jeg ser at baby søker oppmerksomhet med blikket og hele kroppsspråket, men far sitter med nesa langt ned i mobilen. Hjertet mitt brister. Jeg er jo der så jeg kan gi henne oppmerksomhet. Jeg er i perm og han er i jobb så han har ikke SÅ mange timer sammen med henne. Har nevnt det en del ganger at «nå ser hun på deg», og «kanskje legge vekk mobilen litt», men budskapet går liksom ikke inn. Anonymkode: fa4c2...c84 "En longitudinell studie av de første åtte år viste at mor-barn-samspill (beskrevet ved Mannheim Rating System for Mother-Infant-Face-to-Face-Interaction) kunne forutsi atferdsforstyrrelser hos barn bedre enn det totale antall organiske og psykososiale risikofaktorer (Esser et al., 1989)." Fra Kari Killéns bok "barndommen varer i generasjoner". Kapittel 2 Tidlig samspills betydning for hjernens utvikling -Og mor-barn-samspill kan like gjerne være far-barn-samspill 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2024 #15 Skrevet 20. april 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så du sitter ALDRI med mobil når du har babyen i nærheten av deg? Anonymkode: 99127...e60 Ikke meg du spør, men nei, jeg sitter ALDRI med mobil foran mitt barn. Den ligger på kjøkkenet som en fasttelefon. Her om dagen satt jeg og løste kryssord mens han lekte, men som oftest er jeg enten med å leke eller gjør div husarbeid som jeg gjerne inkluderer han i dersom han ønsker. Anonymkode: 1658e...b24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå